نکاتی که همه زنان باید در ۴۰ سالگی بدانند

مهرناز زاوه
در دوران چهل سالگی، هنوز باید احساس شکست‌ناپذیری داشته باشید، این سال‌ها بهترین و مهم‌ترین سال‌های زندگی شما هستند. اما تغییرات نامحسوسی در حال وقوع هستند که قبل از اینکه تبدیل به مشکل شوند باید آنها را بشناسید.

در دوران چهل سالگی، هنوز باید احساس شکست‌ناپذیری داشته باشید، این سال‌ها بهترین و مهم‌ترین سال‌های زندگی شما هستند.
اما تغییرات نامحسوسی در حال وقوع هستند که قبل از اینکه تبدیل به مشکل شوند باید آنها را بشناسید. در اینجا به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.
۱.هر روز صبحانه بخورید
متخصصان تغذیه بر این باورند که خوردن صبحانه به کاهش وزن و افزایش سوز سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. در یک مطالعه، زنانی که صبحانه کامل می‌خوردند پس از ۸ ماه ۲۱ درصد از وزن خود را کاهش دادند؛ در مقابل، زنانی که از مواد غذایی کم کربوهیدرات در وعده صبحانه استفاده می‌کردند، تنها توانستند که 4.5 درصد از وزن خود را کم کنند. زنانی که به طور مداوم صبحانه می‌خورند، علی‌رغم دریافت مواد پر کالری، عملکرد بهتری در کاهش وزن دارند.
۲.تقویت سوخت و ساز بدن
انجام تمرینات قدرتی در یک دوره 6 ماهه به تقویت متابولیسم بدن کمک می‌کند (مطالعه بر روی مردان حاکی از تقویت 7٪ متابولیسم بدن است). به طوری که می‌توانید به هنگام استراحت بر روی مبل نیز کالری بسوزانید.
۳.افزایش سطح کلسیم و ویتامین D
وجود کلسیم و ویتامین D برای استخوان‌ها ضروری است؛ با این حال، بسیاری از متخصصین معتقدند که سطح این دو ترکیب ضروری در بدن بسیار پایین است. موسسه ملی پوکی استخوان به زنان 40 ساله توصیه می‌کند روزانه 1000 میلی‌گرم کلسیم و 400 تا 800 واحد ویتامین D دریافت کنند. زنان می‌توانند با مصرف شیر، ماهی سالمون و مکمل‌های ویتامینه به این ترکیبات دست یابند. به پیشنهاد برخی از متخصصین، هر فرد باید روزانه 1000 واحد ویتامین دریافت کند تا در سلامت کامل باشد.
۴.تمرینات کنترل استرس
یک قلب سالم، به هنگام دم سریع‌تر و به هنگام بازدم کندتر می‌تپد. اما استرس ضربان طبیعی قلب را مختل کرده و با افزایش فشار خون، کاهش انرژی مغز، تنزل میل جنسی و افزایش سرعت مرگ سلولی بر سلامت بدن اثر می‌گذارد. دکتر کلر مایکلز ویلر، نویسنده کتاب «10 راه‌حل ساده برای کنترل استرس» در این باره می‌گوید: «استرس باعث می‌شود سریع‌تر پیر شوید.»
۵.پروتئین بیشتری مصرف کنید
مصرف مواد غذایی سرشار از اسیدهای آمینه به تامین پروتئین‌های لازم برای بدن کمک کرده و سطح عملکرد انتقال دهنده‌های عصبی مغز را تقویت می‌کند. این مسئله به کاهش علائم افسردگی مانند ضعف حافظه منجر می‌شود. سعی کنید در هر وعده غذایی 4 اونس پروتئین کسب کنید. ماهی، تخم مرغ و کوینولا منابع مناسبی برای پروتئین هستند. با این حال، از کربوهیدرات چشم‌پوشی نکنید: کربوهیدرات‌ها با افزایش تولید سروتونین در مغز باعث بهبود خلق‌وخوی شما خواهند شد.
۶.به همراه شریک زندگی‌تان ماجراجویی کنید
سعی کنید چیزهای جدیدی را خارج از اتاق خواب‌تان تجربه کنید. دکتر لورا برمن، مدیر کلینیک سکس‌درمانی برمن در شیکاگو در این باره می‌گوید: «وقتی عاشق می‌شوید، سطح دوپامین در مغز به بالاترین حد ممکن می‌رسد. به طور مشابه، وقتی یک کار متفاوت و ماجراجویانه می‌کنید، همین اتفاق برایتان می‌افتد. فعالیت‌هایی مانند رقص باله و یا سفر به یک نقطه دوردست باعث تحریک میل جنسی در شما خواهد شد.
۷.با دوستان خود به گردش بروید
گردش با دوستان باعث کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس شده و محبوبیت شما را در نزد همسرتان افزایش خواهد داد. ادوارد اشنایدر، استاد علوم پزشکی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گوید: «زنان در ایجاد ارتباطات اجتماعی فوق‌العاده هستند؛ اما اغلب آنها وقتی به سن 40 سالگی می‌رسند، به دلیل کار و مشغله از ارتباطات خود فاصله می‌گیرند». زنانی که در محیط خانواده، محل کار وگروه‌های مذهبی ارتباطات قوی دارند، از شانس کمتری برای ابتلا به فشار خون، دیابت، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی برخوردارند.
۸.چک‌آپ کنید
با انجام آزمایشات زیر از وضعیت سلامتی خود مطلع شوید:
•معاینه چشم: هر 2 تا 4 سال
•فشار خون: هر 2 سال
•تست پاپ اسمیر و معاینات لگنی: هر 1 تا 3 سال
•تیروئید: هر 5 سال
•چک مول: هر سال
•ماموگرافی: هر 1 تا 2 سال
•قند خون: هر 3 سال از سن 45 سالگی
(منبع: webmd)

اشتباهات شایع غذایی که بعد از یائسگی انجام می‌دهید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
صبری

صبری

1394-10-19 - 04:10 پاسخ

من خانمی ۴۷ ساله هستم که دو سزارین داشتم و ۱۹ سال از زایمانم میگذره ، ۱۸ سال ورزش پیشرفته انجام داده و میدهم . دو ساله پریودم نامنظم شده و تشخیص یائسگی زودرس داشتم . با توجه به ورزش مداوم و تحرک زیاد و خوراک کم ، ولی وزنم رو به افزایشه و الان به ۷۷ رسیدم . این خیلی باعث آزارم شده . اگه راهنمایی بفرمایین ، ممنون میشم .

admin

admin

1394-10-19 - 04:10


جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید

روزهای : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت با شماره تلفن  9099071353 تماس بگیرید

پزشکان وبسایت الو دکتر آماده پاسخگویی به سوالات شما میباشند .