مواردی که دندان‌ها و لبخند زیبایتان را از شما می‌‌گیرند-قسمت سوم

مهرناز زاوه
برای سالم و درخشان نگه داشتن دندان‌هایتان حتی اگر هر روز مسواک بزنید، از نوارهای سفیدکننده استفاده کنید و سالی ۲ بار پیش دندانپزشک بروید، باز هم کافی نیست.

برای سالم و درخشان نگه داشتن دندان‌هایتان حتی اگر هر روز مسواک بزنید، از نوارهای سفیدکننده استفاده کنید و سالی ۲ بار پیش دندانپزشک بروید، باز هم کافی نیست. در اینجا در ادامه قسمت اول و دوم به عواملی اشاره می‌کنیم که می‌توانند باعث آسیب به لثه و دندان‌هایتان شده و لبخند زیبایتان را خراب کنند.
رژیم گرفتن
رژیم‌های غذایی محدودکننده و عادات غذایی ناسالم می‌تواند شما را از خوردن ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم برای زیبایی لبخندتان محروم کند. مصرف به اندازه فولیت٬ انواع ویتامین B ٬ پروتئین٬ کلسیم و ویتامین C برای سلامت دندان و لثه شما لازم و ضروری است.
سالخوردگی
وقتی سن‌تان بالا می‌رود٬ میزان آسیب‌پذیری شما نسبت به پوسیدگی در اطراف دندان پر شده و یا سطوح ریشه‌ای بیشتر می‌شود. برای پیشگیری از این اتفاق باید میزان مراقبت از فلوراید دهان را افزایش دهید و اگر دچار آرتروز هستید٬ محصولات دندانی خاصی وجود دارد که می‌تواند مسواک زدن را برایتان آسان‌تر کند. افراد سالخورده‌ای که به طور مرتب از خمیردندان‌های حاوی فلوراید یا دهان‌شویه‌ها و ژل‌های حاوی فلوراید استفاده می‌کنند٬ دندان‌هایشان کمتر دچار کرم‌خوردگی می‌شود.
قرص‌های ضدبارداری
این قرص‌ها می‌توانند به التهاب لثه و عفونت آن بیانجامند. به علاوه بسیاری از تحقیقات نشان داده زنانی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند بعد از کندن دندان دوران بهبود طولانی‌تری را سپری می‌‌کنند.
عدم استفاده از نخ دندان
اگرچه بسیاری از ما در مسواک زدن جدی‌تر هستیم تا استفاده از نخ دندان٬ اما باید بدانید که میزان اهمیت این دو به یک اندازه است. استفاده روزانه از نخ دندان یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای مراقبت از دندان‌هایتان انجام دهید. در واقع این یکی از مهم‌ترین عوامل در پیشگیری از بیماری‌های لثه است که بر روی بیش از ۵۰ درصد از افراد بزرگسال تأثیر می‌گذارد. در واقع نخ دندان می‌تواند باعث از بین رفتن رسوبات و مواد زائدی شود که به دندان و لثه می‌چسبد و باعث می‌شود دندان‌های براق‌تری داشته باشید٬ از طرفی از بوی بد دهان جلوگیری می‌کند.
مسواک زدن در زمان نامناسب
هرچند توصیه می‌شود که بعد از هر وعده غذایی دندان‌هایمان را مسواک بزنیم٬ اما بسته به اینکه چه می‌خورید و می‌نوشید٬ این راهکار همیشه بهترین راهکار نیست. بعد از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بسیار اسیدی مانند قهوه٬ مرکبات و نوشیدنی‌های بدون الکل٬ دهان خود را برای خنثی کردن محیط اسیدی دهانتان بشویید اما پیش از استفاده از خمیر دندان بهتر است یک ساعت صبر کنید. مسواک زدن بلافاصله بعد از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و غذاهای اسیدی می‌تواند به فرسایش آنها بیانجامد.
سفید کردن بیش از اندازه
هنوز کاملا مشخص نیست که آیا سفید کردن دندان باعث از بین رفتن مینای آن می‌شود یا نه٬ اما این کار میزان حساسیت دندان‌ها را افزایش می‌دهد خصوصا اگر زیاد انجام شود. حتی استفاده از سفیدکننده‌های دندانی خانگی هم باید با یک معیار متعادل انجام شود٬ چرا که بعضی خمیردندان‌ها و ژل‌های سفیدکننده حاوی ترکیبات ساینده هستند که می‌توانند میزان حساسیت دندان را افزایش دهند.
نوشیدنی‌های بدون الکل
نوشیدنی‌های بدون الکل سرشار از مواد قندی‌‌اند که خطر پوسیدگی و عفونت لثه را افزایش می‌دهند، به علاوه کولاهای سیاه هم می‌توانند باعث ایجاد لکه‌هایی روی دندان شوند. توصیه می‌شود که سوداها را با نی بنوشید و بعد از آن حتما دهانتان را با آب بشویید و یا از آدامس‌های بدون قند استفاده کنید تا فضای اسیدی دهان را خنثی کند.
(منبع: thehealthsite)

چه موادی باعث پوسیدگی دندان می‌شوند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ