مشکلات واژن که همه خانم ها باید بدانند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
آیا چیزی در واژن شما وجود دارد که نمی‌توانید آن را تشخیص دهید؟ ممکن است فقط یک تار موی ساده باشد. آیا به تازگی موهای زائد خود را تراشیده‌اید یا موم گذاشته‌اید؟ باید مطمئن شوید. در غیر این صورت، ممکن است به کیست بارتولن مبتلا شده باشید.

در قسمت اول با ۲ نوع از مشکلات واژن که ممکن است با آنها رو به رو شوید، آشنایی پیدا کردید. در اینجا ۲ مورددیگر را بررسی می‌کنیم.
مشکل شماره ۳: واژینوز باکتریال (BV)
واژینوز باکتریال که به اختصار BV نامیده می‌شود، با عفونت‌های دیگر تفاوت دارد؛ چون تحت تاثیر یک عامل خارجی شیوع پیدا نمی‌کند. این عفونت به دلیل رشد بیش از اندازه و تغییر ترکیب باکتری‌های موجود در واژن پدید می‌آید. هیچ دلیل مشخصی برای به هم خوردن تعادل بین باکتری‌های خوب و باکتری‌های بد در واژن وجود ندارد، اما مقاربت با یک شریک جنسی جدید و یا شرکای جنسی متعدد نقش بسزایی در ابتلا به این عارضه ایفا می‌کند. ترشحاتی که به دلیل ابتلا به این عارضه از واژن خارج می‌شوند، معمولا بوی ناخوشایندی دارند. واژینوز باکتریال یک عفونت بسیار رایج است و به میزان فعالیت جنسی شما ارتباطی ندارد.
برای مقابله با واژینوز باکتریال چه باید کرد: به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. ابتدا باید ببینید آیا به واژینوز مبتلا شده‌اید یا آنکه عفونت قارچی یا مقاربتی دارید. واژینوز باکتریال چندان خطرناک نیست و معمولا با مصرف آنتی بیوتیک درمان می‌شود. واژینوز باکتریال شما را در برابر سایر عفونت‌های خطرناک مانند HIV آسیب پذیرتر می‌کند. این عارضه می‌تواند مشکلاتی را در دوران بارداری ایجاد کند. به عنوان مثال، ممکن است باعث زایمان زودرس شود.
مشکل شماره ۴: برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های واژن
آیا چیزی در واژن شما وجود دارد که نمی‌توانید آن را تشخیص دهید؟ ممکن است فقط یک تار موی ساده باشد. آیا به تازگی موهای زائد خود را تراشیده‌اید یا موم گذاشته‌اید؟ باید مطمئن شوید. در غیر این صورت، ممکن است به کیست بارتولن مبتلا شده باشید. دو غده بارتولن در واژن وجود دارد. وظیفه این غدد، ترشح یک مایع روان‌کننده در داخل واژن است، که چیز خوبی است! اما این غدد گاها مسدود و متورم می‌شوند و ممکن است تحت الشعاع یک عفونت قرار بگیرند. این امر در مورد غدد شبه پروستاتی زنانه نیز صدق می‌کند.
برای مقابله با برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های واژن چه باید کرد: اگر یک موی فرورفته شما را اذیت می‌کند، از یک حوله گرم استفاده کنید. اما اگر نواحی دردناک به سرعت گسترده، قرمز و حساس شده‌اند، سریعا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید، چون ممکن است دچار عفونت شده باشید. اگر تشخیص داده شود که به کیست بارتولن و یا عفونت غدد شبه پروستاتی زنانه مبتلا شده‌اید، باید تحت جراحی قرار بگیرید تا ترشحات عفونی از طریق عمل تخلیه شوند.
(منبع: thehealthsite)

علایم و درمان عفونت قارچی واژن (عفونت قارچی واژینال)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ