باورهای غلط رایج درباره سرطان سینه

مهرناز زاوه
همه‌ی پزشکان در این قضیه با هم موافقند و دیدگاه مشترکی دارند که آزمایش ماموگرافی به زنده ماندن فرد کمک کرده و خطر مرگ را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

داشتن اطلاعات نادرست درباره موضوع به این مهمی می‌تواند خطرآفرین باشد. در اینجا چند نمونه از باورهای رایج نادرست درباره سرطان سینه را آورده‌ایم.
۱.نیازی به آزمایش ماموگرافی نیست
همه‌ی پزشکان در این قضیه با هم موافقند و دیدگاه مشترکی دارند که آزمایش ماموگرافی به زنده ماندن فرد کمک کرده و خطر مرگ را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. تشخیص زودهنگام سرطان سینه باعث می‌شود که درمان با آسیب کمتری همراه باشد و شانس زنده ماندن را افزایش می‌دهد.
۲.تستی که توسط خود شخص از سینه انجام می‌شود فقط در گذشته کاربرد داشت
آگاهی شخصی نسبت به وضعیت سینه باعث شده که توصیه‌های ما پزشکان جای خود را به تست شخصی بدهد. این آگاهی شامل عنوان کردن هر نوع تغییری در بافت‌های سینه به پزشک متخصص است. اما بهترین روش برای چک کردن این مسئله که آیا تغییری در سینه‌تان رخ داده یا نه این است که خودتان آن را به طور مرتب چک کنید، ترجیحا هفته‌ی اول بعد از اتمام عادت ماهانه.
۳.چیزی داخل سینه‌ام حس می‌کنم، اما اخیرا آزمایش ماموگرافی انجام داده‌ام و مطمئنم که مشکلی نیست
بسیار مهم است که بدانید آزمایش‌های ماموگرافی کامل نیستند. بالای ۱۵ درصد از زنان با نتایج غلط منفی در این نوع آزمایش‌ها روبرو می‌شوند؛ حتی اگر این آزمایش طبیعی باشد، احتمال بروز سرطان وجود دارد.
۴.من به ماموگرافی سالانه نیازی ندارم، باید آزمایش ام-آر-آی انجام دهم
تصویربرداری از سینه از طریق آزمایش ام-آر-آی برای شناسایی زودهنگام سرطان سینه نسبت به سایر آزمایش‌ها، حساس‌تر است. اما باید به خاطر داشت که آزمایش ماموگرافی تنها روش تکنیکی است که می‌تواند تجمع کلسیم‌های خرد را در سینه مشخص کند که می‌تواند از نخستین نشانه‌های سرطان باشد. از طرفی این آزمایش در شناسایی تغییرات مبهم در شکل سینه نسبت به سایر آزمایش‌ها بهتر است.
۵.تغییرات ژنتیکی بسیار شایع است
آگاهی درباره‌ی سندروم سرطان موروثی بسیار بالا رفته است. حدود ۱۰ درصد از سرطان‌های سینه و ۱۵ درصد از سرطان‌های تخمدان به جهش‌های ژنتیکی ارتباط دارند. یکی از شایع‌ترین آنها تغییرات ژنتیکی BRCA است. این تغییرات ژنی از هر ۴۰۰ نفر، در یک نفر رخ می‌دهد.
(منبع: medicinenet)

برای تشخیص سرطان سینه، ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ