ناخن‌ها با شما حرف می‌زنند-قسمت اول

مهرناز زاوه
شاید شما هم جزو کسانی هستید که زمان زیادی صرف آرایش، شکل دادن، سوهان کشیدن و لاک زدن به ناخن های خود می‌کنید، اما احتمالا زمان زیادی صرف مراقبت و توجه به تغییرات ظاهری آنها نمی‌کنید.

شاید شما هم جزو کسانی هستید که زمان زیادی صرف آرایش، شکل دادن، سوهان کشیدن و لاک زدن به ناخن های خود می‌کنید، اما احتمالا زمان زیادی صرف مراقبت و توجه به تغییرات ظاهری آنها نمی‌کنید. هیچ چیز جای یک پزشک متخصص را نمی‌گیرد، اما چک کردن ناخن‌ها می‌تواند شما را از علائم هشدار‌دهنده مرتبط با سلامتی مطلع سازد. پس اگر می‌خواهید سرنخی از وضعیت سلامت عمومی بدنتان داشته باشید به ناخن‌هایتان نگاه کنید. در اینجا شرایطی که احتمال وقوعشان بیشتر است برایتان آورده‌ایم. 
۱.ناخن‌های رنگ پریده
وقتی پای ناخن به میان می‌آید، مشکلات همیشه سیاه و سفید نیستند. اگر ناخن‌هایتان مات و بی‌رنگ به نظر می‌رسند، ممکن است آنمی داشته باشید. آنمی یا کم خونی یک اختلال خونی است که در آن تعداد سلول‌های قرمز خون کاهش می‌یابد. کم خونی به علت پایین بودن سطح آهن و کمبود اکسیژن در جریان خون رخ می‌دهد و باعث می‌شود که پوست و بافت‌های بدن به خصوص در اطراف ناخن‌ها مات و رنگ پریده شوند. ناخن‌های رنگ پریده می‌توانند نشانه دیابت و بیماری کبد هم باشند. بیماری‌هایی که باعث ایجاد اختلال در جریان خون می‌شوند.
۲.زرد شدن یا نازک شدن ناخن‌ها
ناخن‌های زرد مطمئنا زیبا به نظر نمی‌رسند، اما نکته مهم درباره آنها این است که چه عاملی باعث تغییر رنگ آنها می‌شود. ناخن‌های نازک، نشانه‌ای از عفونت‌های قارچی است که باعث قطع شدن گردش خون در بستر ناخن می‌شوند. دکتر آگراوال در این باره می‌گوید: «از آنجایی که این عفونت‌ها در بستر ناخن‌ها اتفاق می‌افتند، معمولا داروهای موضعی کمک کننده خواهند بود.» با این حال، برخی از پزشکان داروهای خوراکی تجویز می‌کنند.
۳.ایجاد خطوط سیاه بر روی ناخن‌ها
اگر به صورت ماهیانه وضعیت سلامت پوست خود را از لحاظ وجود خال‌ها و لک‌ها بررسی می‌کنید، باز هم احتمال می‌رود که از بررسی ناخن‌ها چشم‌پوشی کنید، جایی که بیماری ملانوما اغلب در معرض بروز است. به گفته متخصصان، لکه‌های قهوه‌ای یا خط‌های عمودی یا افقی تیره روی ناخن نباید نادیده گرفته شوند. زیرا نشانه‌هایی از بیماری ملانوما هستند که نیاز به تشخیص سریع و مراقبت به موقع دارد. نور آفتاب از لاک عبور نمی‌کند، بنابراین از سایه‌هایی استفاده کنید که امکان نفوذ نور آفتاب وجود داشته باشد.
۴.حفره حفره شدن و جداشدن تکه‌هایی از ناخن
تو رفتگی و ترک‌های کوچک در ناخن‌ها، اغلب با بیماری پسوریازیس در ارتباط است؛ نوعی بیماری التهابی که منجر به پوسته پوسته شدن و بروز لکه‌های قرمز در سطح بدن می‌شود. در افرادی که از پسوریازیس رنج می‌برند، تجمعات سلولی در بستر ناخن‌ها زیاد شده و روند رشد طبیعی و صاف ناخن ‌ها با اختلال مواجه می‌شود. معاینه فیزیکی بهترین راه تشخیص این بیماری است. پزشکان معمولا از داروهای موضعی، خوراکی و قابل تزریق برای رفع مشکل بیماران استفاده می‌کنند.
(منبع: webmd)

اشتباهات رایج که هنگام آرایش ناخن‌ها انجام می‌دهید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ