چاقی چقدر به ژن ارتباط دارد؟

مهرناز زاوه
بیش از دوسومِ افراد بزرگسال در آمریکا دچار اضافه وزن هستند و یک سومِ آنها در دسته‌ی افراد چاق قرار می‌گیرند؛ برای این افراد، حفظ و متعادل نگه داشتن وزن، چالشی بزرگ محسوب می‌شود.

بیش از دوسومِ افراد بزرگسال در آمریکا دچار اضافه وزن هستند و یک سومِ آنها در دسته‌ی افراد چاق قرار می‌گیرند؛ برای این افراد، حفظ و متعادل نگه داشتن وزن، چالشی بزرگ محسوب می‌شود. کاهش فعالیت‌های فیزیکی یکی از عواملی است که این میان نقش مهمی دارد و نشان می‌دهد عوامل محیطی در این مسئله تأثیرگذارند. با این همه، این حقیقت که برخی مردم در این محیط چاق نمی‌شوند و اینکه واکنش‌ها نسبت به راهکارهای درمانی در بین افراد مختلف، متفاوت است نشان می‌دهد که عوامل ژنتیکی می‌توانند تأثیرگذار باشند.
کدام عوامل ژنتیکی بر افزایش و کاهش وزن تأثیر می‌گذارند؟
در این زمینه محققان عوامل ژنتیکی مربوط به کاهش وزن و حفظ آن را به منظور درک و شناخت بیولوژی بدن که تنظیم کننده‌ی وزن است، مورد بررسی قرار دادند. آنها عوامل ژنتیکی زیادی را در ارتباط با کاهش وزن یافتند که عبارتند از:
-ژن‌های فرد: اقداماتی که جهت کاهش وزن انجام می‌شود نمی‌تواند بر کل وزن بدن یا شاخص حجم بدن تأثیر بگذارد، اما می‌تواند میزان سهم چربی و توزیع آن را در بدن بهتر کند، میزان حجم لاغر بدن را کم و آن را حجیم کرده و یا خطر دیابت یا سرطان را کاهش دهد و این نشان می‌دهد که انواع مختلف معیارها می‌تواند دیدگاه جدیدی نسبت به فرایند کاهش وزن در اختیار ما بگذارد.
-سیستم‌های بیولوژیکی که بر میزان مصرف غذا و فعالیت‌های فیزیکی تأثیر می‌گذارد: پس-هم-افتی (تغییرات شیمیایی ژن‌ها که می‌تواند در نتیجه‌ی تماس با محیط‌های خاص رخ دهد) و میکروبیوم معده (موجودات ریزی که به طور طبیعی در معده‌ی ما زندگی کرده و می‌توانند عملکرد متابولیسمی ما را در سطح متعادلی حفظ کنند) می‌تواند تأثیرات طولانی روی وزن داشته باشد.
-تأثیر ژنتیکی بر اولویت غذایی، عادات مربوط به خوردن و نوشیدن و فعالیت فیزیکی: ژن‌های خاصی می‌توانند منجر به بالا رفتن اولویت مصرف غذاهایی شوند که دارای کالری بالا هستند.
(منبع: shape)

آیا واقعا چاق هستید+تست چاقی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ