دلایل واقعی مضر بودن سیگار-قسمت اول

مهرناز زاوه
در اینجا به دلایلی اشاره می‌کنیم که نشان می‌دهد سیگار نه تنها باعث بروز انواع بیماری‌ها می‌شود، بلکه می‌تواند مسبب مرگتان شود.

همه‌ی ما می‌دانیم که سیگار برایمان ضرر دارد. اما آیا دلایل واقعی این موضوع را می‌دانید؟ سیگار عامل ابتلا به بیماری های مختلف مانند سرطان، بیماری‌های تنفسی، قلبی و همچنین مرگ زودرس است. هر ساله بیش از ۴۸۰ هزار نفر در امریکا و نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در انگلستان به خاطر سیگار می‌میرند. 
در اینجا به دلایلی اشاره می‌کنیم که نشان می‌دهد سیگار نه تنها باعث بروز انواع بیماری‌ها می‌شود، بلکه می‌تواند مسبب مرگتان شود.
دلیل ۱: سیگار باعث سرطان می‌شود
همه‌ی ما درباره‌ی این حقیقت شنیده‌ایم که سیگار کشیدن باعث بروز سرطان می‌شود. اما اگر به این مسئله فکر کنید که سیگار کشیدن تنها به سرطان ریه منجر می‌شود، پس سخت در اشتباهید. سیگار کشیدن باعث بروز سرطان بینی، دهان، حنجره، نای، مری، معده، پانکراس، کلیه، مثانه، دهانه‌ی رحم، مغز استخوان و خون می‌شود. شاید تعجب کنید از این که این اتفاقات چطور رخ می‌دهد؟ خب، وقتی سیگار می‌کشید کل این فرآیند- یعنی از زمانی که سیگارتان را روشن می‌کنید تا زمانی که کام گرفته و دودش را بیرون می‌دهید – تأثیرات مخرب و منفی بر بدنتان دارد. بیش از ۴۱ هزار ماده‌ی شیمیایی در سیگار وجود دارد که بخش عمده‌ای از آنها مسبب سرطان هستند و این مواد شیمیایی که با گرمای سیگار ترکیب می‌شود به بروز تغییرات سلولی می‌انجامد و باعث می‌شود سلول‌ها به شیوه‌ی کنترل نشده‌ای تکثیر شده و به سرطان منتهی شود.
دلیل ۲: سیگار منجر به شکل‌گیری چروک‌ و سالخوردگی زودهنگام می‌شود
ما کارهای زیادی برای مبارزه با علائم سالخوردگی انجام می‌دهیم، از استفاده از کرم‌ها گرفته تا رژیم‌های غذایی و جراحی زیبایی، اما آیا می‌دانستید اگر سیگار را ترک کنید می‌توانید میزان خط و خطوط ریز پوستی و سایر علائم سالخوردگی را کاهش دهید؟ بله، سیگار کشیدن باعث بروز خط و خطوط ریز روی صورتتان (خصوصا اطراف چشم ها و لب ها)، ورم چشم، خشکی و بی روح شدن پوست می‌شود. در واقع مواد شیمیایی موجود در سیگار باعث می‌شوند که مویرگ‌های ریزِ زیر پوست، جریان خونی را که به پوست می‌رسد منقبض کرده و تحت فشار قرار دهند. این کمبود اکسیژن تازه باعث می‌شود که پوست بی‌روح و بی‌حالت به نظر بیاید.
دلیل ۳: سیگار باعث ضعیف شدن قلب شده و خطر حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی را دو برابر می‌کند
بر اساس آمار مرکز کنترل بیماری، خطر بروز بیماری سرخرگ کرونری و سکته‌ی مغزی در یک فرد سیگاری دو تا چهار برابر بیشتر از یک فرد غیرسیگاری است. علاوه بر این، احتمال ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری تا ۲۵ برابر بیشتر است. در واقع مواد شیمیایی موجود در سیگار، بر ترکیبات کلی خون شما تأثیر گذاشته، آن را ضخیم‌تر کرده و احتمال شکل‌گیری لخته‌ی خون را هم افزایش می‌دهد. از طرفی باعث افزایش فشار خون شده و به شکل‌گیری رسوبات و افزایش خطر بروز بیماری قلبی-عروقی می‌انجامد.
دلیل ۴: سیگار باعث از بین رفتن ریه شما شده و بنیه و ظرفیت ریه شما را کاهش می‌دهد
سیگار دارای مواد شیمیایی فراوانی است که باعث ایجاد رسوبات در ریه‌ها، مجراهای هوایی و سرتاسر بدن شما می‌شود. تمام این رسوبات باعث ایجاد انسداد در ریه‌ها شده و به بروز مشکلات تنفسی و کم شدن عملکرد ریه می‌انجامد. این کمبود اکسیژن تازه و خون در بخش‌های مختلف بدن باعث بروز خستگی و تنگی نفس می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که سیگار کشیدن می‌تواند به برونشیت مزمن، ذات الریه، عفونت‌های ریوی، تنگی نفس و سل بیانجامد.
(منبع: thehealthsite)

تاثیر تصاویر گرافیکی جدید روی پاکت‌های سیگار بر ترک آن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ