فواید و عوارض قرص پرفنازین را بشناسید

Shabnam Khesal
قرص پرفنازین برای درمان برخی اختلالات ذهنی/ خلقی به عنوان نمونه اسکیزوفرنی، مرحله شیدایی اختلال دو قطبی، اختلال اسکیزوافکتیو استفاده می شود. این دارو به شما کمک می کند تا با وضوح بیشتری فکر کنید، کمتر عصبی شوید و در زندگی روزمره شرکت کنید و حضور داشته باشید، همچنین می تواند رفتار پرخاشگرانه و میل به آسیب رساندن به خود/دیگران را کاهش دهد و ممکن است به کاهش توهم کمک کند. پروفنازین یک داروی روانپزشکی از نوع ضد روان پریشی است که با کمک به بازگرداندن تعادل برخی از مواد طبیعی به عنوان مثال دوپامین در مغز کار می کند.
قرص پرفنازین برای درمان برخی اختلالات ذهنی/ خلقی به عنوان نمونه اسکیزوفرنی، مرحله شیدایی اختلال دو قطبی، اختلال اسکیزوافکتیو استفاده می شود. این دارو به شما کمک می کند تا با وضوح بیشتری فکر کنید، کمتر عصبی شوید و در زندگی روزمره شرکت کنید و حضور داشته باشید، همچنین می تواند رفتار پرخاشگرانه و میل به آسیب رساندن به خود/دیگران را کاهش دهد و ممکن است به کاهش توهم کمک کند.
پروفنازین یک داروی روانپزشکی از نوع ضد روان پریشی است که با کمک به بازگرداندن تعادل برخی از مواد طبیعی به عنوان مثال دوپامین در مغز کار می کند.

نحوه استفاده از پرفنازین

این دارو را به صورت خوراکی به طور معمول یک تا 3 بار در روز با یا بدون غذا طبق دستور پزشک مصرف کنید. مقدار مصرف براساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان تعیین می شود و پزشک ممکن است در ابتدا برای شما دوز کم تجویز کند، سپس مقدار آن را افزایش دهد تا احتمال عوارض جانبی مانند اسپاسم عضلات کاهش یابد. هنگامی که درمان شروع می شود ممکن است به مراجعه مکرر به دکتر خود برای یافتن بهترین دوز برای شما نیاز باشد. تمام قرارهای پزشکی/ آزمایشگاهی خود را به دقت دنبال کنید.
به گزارش وب ام دی، این دارو را به طور مرتب مصرف کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید برای کمک به یادآوری هر روز آن را در همان ساعت مصرف کنید.
اگرچه ممکن است بلافاصله پس از شروع به برخی از اثرات دارویی توجه کنید، اما ممکن است 4 تا 6 هفته استفاده منظم آن طول بکشد تا شاهد فواید کامل آن باشید. بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید زیرا با قطع ناگهانی دارو ممکن است وضعیت شما بدتر شود شاید نیاز باشد دوز مصرفی شما به تدریج کاهش یابد. در صورت عدم بهبودی یا بدتر شدن وضعیت به پزشک خود اطلاع دهید.
خواب آلودگی، یبوست، خشکی دهان، سرگیجه، سبکی سر، تاری دید، خستگی یا افزایش وزن غیرقابل توجیه ممکن است رخ دهد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض بلافاصله به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
سرگیجه و سبکی سر می تواند خطر زمین خوردن را افزایش دهد، بنابراین هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید.این دارو ممکن است باعث مشکلات عضلانی/سیستم عصبی شود برای همین ممکن است پزشک داروی دیگری برای کاهش این عوارض تجویز کند، بنابراین در صورت مشاهده هر یک از عوارض جانبی زیر سریعا به پزشک مراجعه کنید: افزایش اضطراب، آب ریزش بینی/ مشکل در بلع، بی قراری/ نیاز مداوم به حرکت، لرزش، مشکل در ادرار کردن و سفت شدن عضلات.
این دارو ممکن است باعث ایجاد بیماری شناخته شده به نام دیسکینزی شود در برخی موارد این شرایط ممکن است دائمی باشد. در صورت بروز حرکات غیر ارادی/ تکراری عضلانی مانند لب زدن یا پلک زدن، کشیدن زبان، جویدن یا حرکات انگشت/ انگشتان پا فورا به پزشک خود مراجعه کنید.
در موارد نادر پرفنازین ممکن است سطح یک ماده شیمیایی خاص ساخته شده در بدن (پرولاکتین) را افزایش دهد. برای خانم ها افزایش پرولاکتین ممکن است منجر به از دست رفتن / قطع قاعدگی یا بارداری شود. برای مردان نیز ممکن است منجر به کاهش توانایی جنسی، ناتوانی در تولید اسپرم یا بزرگ شدن پستان ها شود. در صورت بروز هر یک از این علائم بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.
در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر، اما بسیار جدی فورا به پزشک خود اطلاع دهید: کبودی/ خونریزی، ضربان آهسته قلب، علائم عفونت به عنوان مثال گلودرد، اسپاسم/ گرفتگی عضلانی شدید به عنوان مثال چرخش گردن، قوس پشت، چشم ها، حالت تهوع مداوم، تشنج، معده/ شکم درد، زردی چشم / پوست.

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی بسیار جدی

ضربان قلب سریع / نامنظم، سرگیجه شدید، غش، بلافاصله از کمک پزشکی استفاده کنید. این دارو به ندرت ممکن است باعث ایجاد یک بیماری بسیار جدی به نام سندرم نورولپتیک بدخیم شود. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر فورا به پزشک مراجعه کنید: تب، سفتی عضلانی/ درد/ حساسیت به ضعف، خستگی شدید، گیجی شدید، تعریق، ضربان قلب سریع/ نامنظم، ادرار تیره، علائم مشکلات کلیوی مانند تغییر در مقدار ادرار.
واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم به ویژه صورت/ زبان/ گلو، سرگیجه شدید، مشکل تنفس به سرعت به پزشک مراجعه کنید.
این فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست در صورت مشاهده سایر عوارض با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید. قبل از مصرف پرفنازین اگر به آن یا به سایر فنوتیازین ها حساسیت دارید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
قبل از استفاده از این دارو سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید به ویژه موارد زیر: کاهش عملکرد مغز استخوان، آسیب جدی در سر، مشکلات کبدی، مشکل سیستم عصبی (مانند کما، مصرف بیش از حد دارو/الکل، شوک)، بیماری پارکینسون، سابقه سوءمصرف الکل/ مواد، فشار خون پایین، مشکلات تنفسی (مانند آسم)، سرطان پستان، ضربان قلب سریع/ نامنظم، مشکلات دریچه قلب، یک تومور غده فوق کلیوی، سندرم پاهای بی قرار، اختلال تشنج، واکنش به سایر داروها، مشکل در ادرار کردن.
پرفنازین ممکن است شرایطی را ایجاد کند که بر ریتم قلب تاثیر بگذارد طولانی شدن سندرم کیوتی QT به ندرت می تواند باعث ضربان قلب سریع/ نامنظم جدی (به ندرت کشنده) و سایر علائم (مانند سرگیجه شدید، غش کردن) شود که بلافاصله به مراقبت پزشکی نیاز دارد.
اگر شرایط پزشکی خاصی داشته باشید یا داروهای دیگری مصرف کنید که ممکن است باعث طولانی شدن زمان QT شود، خطر طولانی شدن QT ممکن است افزایش یابد. قبل از استفاده از پرفنازین تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید و در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر: مشکلات قلبی خاص (نارسایی قلبی، ضربان قلب آهسته، طولانی شدن QT در نوار قلب)، سابقه خانوادگی مشکلات قلبی خاص (QT) طولانی شدن در نوار قلب، ایست ناگهانی قلب).
سطح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون نیز ممکن است خطر طولانی شدن QT را افزایش دهد. در صورت استفاده از داروهای خاص مانند داروهای ادرار آور یا داشتن شرایطی مانند تعریق شدید، اسهال یا استفراغ این خطر ممکن است افزایش یابد.

بیشتربخوانیم:انواع بیماری های خطرناک روانی را بشناسید

این دارو ممکن است شما را گیج یا خواب آلود یا بینایی شما را تار کند. الکل یا ماری جوانا می تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. بنابراین در این شرایط از رانندگی، استفاده از ماشین آلات و کارهایی که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارند، خودداری کنید. به علاوه از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری و در صورت استفاده از ماری جوانا با پزشک خود صحبت کنید.
این دارو ممکن است حساسیت شما را نسبت به آفتاب بیشتر کند، بنابراین زمان در معرض قرار گرفتن نور آفتاب را محدود کنید. هنگا حضور در فضای باز از ضد آفتاب استفاده کنید و لباس محافظ بپوشید. در صورت آفتاب سوختگی یا تاول های پوستی یا قرمزی فورا به پزشک خود اطلاع دهید. قبل از جراحی به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که این دارو را مصرف می کنید.
در هوای گرم احتیاط توصیه می شود زیرا پرفنازین می تواند تعریق را کاهش دهد و خطر واکنش شدید به گرمای زیاد (گرمازدگی) را افزایش دهد، بنابراین به مقدار زیاد مایعات بنوشید و از ورزش شدید در هوای گرم خودداری کنید. اگر بیش از حد گرم شدید به سرعت به دنبال سرپناه خنک کننده باشید یا ورزش را متوقف کنید.
افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساسیت بیشتری نشان دهند به ویژه سرگیجه، سبکی سر، خواب آلودگی، دیسکینزی و طولانی شدن QT که خواب آلودگی، سرگیجه و سبکی سر می تواند خطر زمین خوردن را افزایش دهد.
در دوران بارداری این دارو باید فقط در مواردی که به وضوح مورد نیاز است، استفاده شود. نوزادانی که از مادرانی که در 3 ماه آخر بارداری از این دارو استفاده کرده اند متولد شده اند ممکن است به ندرت علائمی از جمله سفتی یا لرزش عضلانی، خواب آلودگی، مشکلات تغذیه ای/ تنفسی یا گریه مداوم پیدا کنند. اگر هرکدام از این علائم را در نوزاد تازه متولد شده خود به ویژه در ماه اول تولد مشاهده کردید به سرعت به پزشک اطلاع دهید.

بیشتربخوانیم:علائم بیماری اسکیزوفرنی

از آنجا که مشکلات ذهنی/خلقی درمان نشده (مانند اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی، اختلال اسکیزوافکتیو) می تواند یک بیماری جدی باشد، بنابراین مصرف این دارو را قطع نکنید مگر اینکه توسط پزشک به شما توصیه شده باشد. اگر قصد بارداری دارید یا باردار هستید بلافاصله با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات استفاده از این دارو در دوران بارداری صحبت کنید.
پرفنازین به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است اثرات نامطلوبی بر نوزاد شیرخوار بگذارد، بنابراین قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.
تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این سند شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. فهرستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید شامل داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید و بدون تایید پزشک دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.
برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهای خاصی که برای پارکینسون مورد استفاده قرار می گیرند، داروهای آنتی کولینرژیک خاص، داروهای موثر بر آنزیم های کبدی که پرفنازین را از بدن شما خارج می کنند.
در صورت استفاده از سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند، الکل، ماری جوانا، داروهای خواب یا ضداضطراب، شل کننده های عضلانی و آنتی هیستامین ها پزشک یا داروساز خود را مطلع کنید.
برچسب روی تمام داروهای خود مانند آلرژی یا محصولات سرفه و سرماخوردگی را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی شوند از داروسازت نحوه استفاده مطمئن داروها را سوال کنید.

بیشتربخوانیم:تشخیص و درمان اسکیزوفرنی در دوران جنینی!

مصرف بیش از حد

اگر فردی بیش از حد مصرف کرده و علائم جدی مانند از دست دادن یا مشکل تنفس دارد با اورژانس تماس بگیرید و از علائم مصرف بیش از حد می توان به تنفس کند/ کم عمق و عدم توانایی در بیدار شدن از خواب (کما) اشاره کرد.

دوز از دست رفته

اگر مصرف دارو را در یک وعده فراموش کردید به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید و دوز را برای جبران دو برابر نکنید.

نحوه نگهداری آن

در دمای اتاق بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد دور از نور و رطوبت نگهداری شود. داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ