چطور از شر افکار آزاردهنده بعد از ترک سیگار خلاص شویم؟

مهرناز زاوه
با اینکه کشیدن یک سیگار به اندازه‌ی کشیدن ۱۰ سیگار ضرر ندارد، اما آنقدر قدرت دارد که نگذارد آن را ترک کنید.

آیا تا به حال تصمیم گرفته‌اید سیگار را ترک کنید؟ جالب است بدانید که وقتی سیگار را ترک می‌کنید برخی تغییرات فیزیکی در بدن شما رخ می‌دهد که انجام این کار را برایتان دشوار می‌کند. با این همه، اکثر افراد به خاطر این تغییرات فیزیکی نیست که تسلیم این کار می‌شوند، بلکه بیشتر به خاطر هزاران فکر و خیال دیگر است که در مسیر تلاش برای ترک سیگار در سرشان شکل می‌گیرد. این افکار اغلب آزاردهنده بوده و باید سعی کنید با صبر و منطق آن را ساکت کنید.
۱.اگر روزی یک نخ بکشم، آسیب چندانی نمی‌بینم
با اینکه کشیدن یک سیگار به اندازه‌ی کشیدن ۱۰ سیگار ضرر ندارد، اما آنقدر قدرت دارد که نگذارد آن را ترک کنید. ممکن است امروز به خوتان بگویید که یکی می‌کشم، اما فردا ممکن است همین یکی به دو تا تبدیل شود. آیا دوست دارید باقی زندگی خود را صرف کنترل این قضیه کنید یا دوست دارید از شر آن خلاص شوید؟ سعی کنید چند روز به خود سختی دهید و نکشید. 
۲. کار من طوری است که باید از مغزم استفاده کنم. اگر سیگار بکشم تا چه مدت می‌توانم این روند را ادامه دهم؟
ممکن است فکر کنید سیگار می‌تواند به شما کمک کند روی کارتان تمرکز کنید، اما قضیه کاملا برعکس است. شما به خاطر اعتیاد به نیکوتین نمی‌توانید تمرکز کنید و نکته بسیار مهم این است که این مسئله را درک کرده و هوس خود را سرکوب کنید.
۳.افراد زیادی سیگار می کشند. نمی دانم بعد از دیدن آنها و لذتی که از سیگار می برند، چطور می توانم مقاومت کنم؟
اکثر افرادی که دوست دارند سیگار بکشند آرزو می‌کنند که ای کاش هرگز آن را شروع نکرده بودند. در واقع این کار اغلب مواقع هیچ لذتی به آنها نمی  دهد و آنها این کار را تنها برای ساکت کردن هوس خود انجام می‌دهند که باعث می‌شود احساسی عادی به آنها دست دهد. افراد غیرسیگاری هم همیشه احساسات عادی ندارند و اگر شما برنامه‌ریزی کرده‌اید که اعتیاد به سیگار را ترک کنید، پس می‌توانید به یک فرد غیرسیگاری تبدیل شوید.
۴.من جوانم. همیشه فرصت برای ترک سیگار دارم و می‌توانم بعدها این کار را انجام داده و از بروز آسیب به بدنم پیشگیری کنم
چرا می‌خواهید این فرآیند را به تعویق بیاندازید؟ جوانی شما می‌تواند دلیل بارزی برای ترک این قضیه باشد، چرا که می‌توانید تعداد سال‌هایی را که سیگار می‌کشید و کم و بیش به بدنتان آسیب وارد می‌کنید کاهش دهید.
۵.سیگار کشیدن بخشی از من است، و تصور آینده بدون آن برایم دشوار است
رسانه‌ها و جامعه، مفاهیم و برداشت‌های خاصی از سیگار کشیدن را در ما نهادینه کرده‌اند که ترک کردن آن را برایمان دشوار ساخته است. شاید دوست داشته باشید که از یک قله‌ی زیبا صعود کرده یا در یک کافه‌ی دنج و گرم و نرم یا در جایی خاطره‌انگیز بنشینید. وقتی سعی کنید که سیگار را ترک کنید، این رؤیاها از آنچه هستند برایتان ملموس‌تر خواهند شد.
۶.این سیگاری که الان می‌کشم طعمش بهتر از آن هزار سیگاری است که قبلا می‌کشیدم
طعم و لذتی که هنگام سیگار کشیدن تجربه می‌کنید در شرایطی که سعی می‌کنید آن را ترک کنید توأم با توهم است. بدن شما تنها احساس آزادی موقت و زودگذری را از درد ترک آن خواهد داشت که آن هم به خاطر اعتیادتان به نیکوتین است.
۷.زندگی من در آستانه‌ی فروپاشی است، بدون سیگار از پس آن برنمی‌آیم
شما سیگار را ترک کرده‌اید و بعضی اوقات اتفاقات بدی برایتان می‌افتد. برای مثال قطارتان تأخیر دارد، ماشینتان تصادف کرده و یا با شریکتان گلاویز می‌شوید. وقتی این اتفاقات رخ می‌دهد، ترک سیگار برای چند روز شما را سردرگم می‌کند و در چنین روز بدی تمایل شما برای فرار از مشکلات و کشیدن یک نخ سیگار بیشتر می‌شود. با این همه، مهم است بدانید که نباید تسلیم شوید و به جای آن باید به خودتان بگویید که اگرچه زندگی قسمت‌های بد هم دارد، اما لاقل از چنگ اعتیاد به توتون و تنباکو خلاص شده‌ام.
منبع: thehealthsite

دلایل واقعی مضر بودن سیگار

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ