به این دلایل همیشه خسته‌اید-قسمت اول

مهرناز زاوه
آیا صبح‌ها با نشاط از رختخواب بیرون می‌پرید و آماده شروع روز جدید هستید، یا بعد از یک عالم کش و قوس به آرامی از زیر پتو بیرون می‌خزید و از همان اول صبح منتظرید که دوباره به رختخواب برگردید؟

آیا صبح‌ها با نشاط از رختخواب بیرون می‌پرید و آماده شروع روز جدید هستید، یا بعد از یک عالم کش و قوس به آرامی از زیر پتو بیرون می‌خزید و از همان اول صبح منتظرید که دوباره به رختخواب برگردید؟
اگر گزینه دوم در مورد شما صادق است، بهتر است بدانید که تنها نیستید. حق دارید که زندگی‌تان را به خاطر این حجم از تعهدات کاری، مراقبت از فرزندان و کارهای خانه سرزنش کنید. محققان می‌گویند از هر پنج نفر، یک نفر احساس خستگی غیرمعمول دارد و از هر ۱۰ نفر، یک نفر به خستگی مزمن و طولانی مدت دچار است. زن‌ها بیشتر از مردان احساس خستگی می‌کنند. این اتفاق معمولا به خاطر یک مشکل آشکار یا خیلی جزئی پیش می‌آید که رفع آن آسان است و در موارد خیلی کمی می‌تواند نشانه یک مشکل جدی باشد.
در اینجا متخصصان عادت‌های بد و ناسالمی را مطرح کرده‌اند که باعث افزایش احساس خستگی در شما می‌شوند.
وقتی خسته هستید ورزش نمی‌کنید
عدم تحرک و فعالیت برای ذخیره انرژی تأثیر معکوس روی شما خواهد داشت. اخیرا محققان طی تحقیقاتی دریافته‌اند افراد بزرگسالی که زیاد پشت میز می‌نشینند اما در عین حال افراد سالمی بوده و سه روز در هفته و هر بار حدود ۲۰ دقیقه ورزش می‌کنند بعد از شش هفته احساس خستگی کمتر و انرژی بیشتری خواهند داشت. تمرین و ورزش منظم باعث بالا رفتن مقاومت و استقامت بدن شده، سیستم گردش خون را بهبود می‌بخشد و اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به بافت‌های شما می‌رساند.
ننوشیدن آب کافی
کمبود آب بدن، باعث کاهش میزان انرژی می‌شود. در واقع کم آبی به کاهش میزان خون بدن و غلیظ‌تر شدن آن می‌انجامد. این مسئله باعث می‌شود که پمپاژ خون از سوی قلب با شدت کمتری انجام شود و سرعت رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به بافت ها را کاهش دهد. برای اینکه چنین اتفاقی نیافتد سعی کنید وزن خود را متعادل نگه داشته و در روز به میزان کافی مایعات بنوشید.
به مقدار کافی آهن دریافت نمی کنید
کمبود آهن باعث می‌شود که احساس بی‌حالی و تنبلی، ضعف و تندخویی داشته باشید و قادر نباشید به خوبی تمرکز کنید. این باعث خستگی شما می‌شود زیرا اکسیژن کمتری به بافت‌ها و عضلاتتان می‌رسد. برای پیشگیری از ابتلا به کم خونی، میزان مصرف آهن خود را افزایش دهید و غذاهایی مانند گوشت گاو کم چرب، لوبیا قرمز، تخم مرغ، سبزیجات سبز برگ دار، آجیل و کره بادام زمینی را همراه با غذاهایی بخورید که سرشار از ویتامین C هستند چرا که ویتامین C باعث افزایش جذب آهن هنگام غذا خوردن می‌شود.
(منبع: health)

درمان سنتی خستگی مزمن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ