به یاد آوردن خاطرات در مغز با چه سرعتی اتفاق می‌افتد؟

مهرناز زاوه
پلک زدن یکی از سریع‌ترین واکنش‌هایی است که بدن انسان انجام می‌دهد اما در مقایسه با فرآیند حافظه٬ آهسته و کند محسوب می‌شود.

پلک زدن یکی از سریع‌ترین واکنش‌هایی است که بدن انسان انجام می‌دهد اما در مقایسه با فرآیند حافظه٬ آهسته و کند محسوب می‌شود. محققان با استفاده از یک اسکن مغزی به این نتیجه رسیدند که خاطرات و حافظه می‌توانند در یک‌دهم ثانیه بازیابی شوند٬ یعنی یک‌سومِ زمانی که برای پلک زدن مورد نیاز است. 
محققان حافظه را به دو نوع حافظه‌ی معنایی و حافظه‌ی رویدادی تقسیم می‌کنند. حافظه‌ی معنایی مانند درک حقایق یا زبان که به هیچ زمان و مکان خاصی مربوط نمی‌شود. حافظه‌ی رویدادی در واقع به یادآوری فردی اتفاقاتی است که رخ داده‌اند و منحصر به فرد هستند.
به منظور بررسی این مسئله که این حافظه‌ها چگونه بازیابی می‌شوند٬ محققان دانشگاه بیرمنگهام و دانشگاه بوخوم٬ مغز شرکت کنندگانی را مورد اسکن قرار داده و از آنها خواستند تا خاطراتی را به یاد بیاورند. از طریق مشاهده‌ی نتایج با استفاده از مونیتوری که از آنها نوار مغزی می‌گرفت٬ محققان توانستند فرآیند بازیابی حافظه را بسنجند. آنها دریافتند که این بازیابی با واکنش سریع نقاط حسی مغز در لُبِ آهیانه‌ای آغاز می‌شود. این‌ها مناطقی از مغز هستند که این نوع حساسیت‌ها که باعث شکل‌گیری خاطره می‌شود نخست در آنها به ثبت می‌رسد به جای آنکه در سلول‌های حافظه رخ دهد.
علاوه بر این٬ زمانی که این تیم از تحریک مکرر مغناطیسی مغز (rTMS) بر روی مغز استفاده کردند و در همان حال از شرکت کنندگان خواستند تا چیزهایی را به خاطر بیاورند٬ متوجه شدند که الگوی حافظه در نوار مغزی دیده نمی‌شود. علتش آن بود که امواج مغناطیسی باعث بروز اختلال در این فرآیند شده و نشان داد که اگر حافظه بلافاصله نتواند چیزی را به خاطر بیاورد٬ افراد در تلاش خواهند بود تا آن را بازیابی کنند.
زمانی که این تیم از تحریک مغناطیسی برای بازداری ‌فعالیت مغز شرکت کنندکان بلافاصله بعد از دومین تصویری که به آنها نشان داده شد استفاده کردند٬ متوجه شدند که الگوی حافظه هرگز در مغزشان واقعیت نیافته و محقق نشده و این نشان می‌دهد که بروز یک واکنش سریع برای بازیابی مغز حیاتی است.
(منبع: NHS)

روش‌های موثر برای تقویت حافظه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ