۱۰ عادت افرادی که ۱۰۰ سال عمر می کنند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
حتما می‌دانید که رفتن به دکتر و استفاده از دارو کمک نمی‌کند که عمر طولانی‌تری داشته باشید. برای اقدامات پیشگیرانه و در مواقع ضروری٬ لازم است که به یک دکتر مراجعه کنید و در صورت لزوم از دارو استفاده کنید.

در اینجا در ادامه قسمت اول به عادت‌هایی اشاره می‌کنیم که میان اکثر افراد ۱۰۰ سال به بالا مشترک است.
۶.به صدای معده خود گوش دهید
یکی از افراد مسن به نام آقای چیوس می‌گوید که در سنین ۵۰ سالگی٬ شروع کرد به خوردن غذاهای سالم و در واقع مصرف میوه‌ها و انواع سبزیجات مانند کلم و سایر سبزیجات برگ‌دار را افزایش داد. او به یک چیز اعتقاد دارد: رژیم غذایی افراد بالای صد سال اوکیناوایی از دیرباز حاوی کالری کم و سبزیجات زیاد بوده است. آنها وقتی ۸۰ درصد احساس سیری می کنند٬ دست از غذا خوردن می‌کشند. این عادت فرهنگی به نام «هارا هاچی بو»، به معده زمان می‌دهد که سیگنال «من سیرم» را به مغز بفرستد.
۷.معیارها را در حد متعادل آن حفظ کنید
آدلر٬ حدود ۳۰ سال است با افراد بالای صد سال کار می‌کند و می‌گوید که افراد بالای صد سال امروزی نسبت به افرادی که ۲۵ یا ۳۰ سال قبل می‌زیسته‌اند بسیار سالم‌ترند. آنها آگاهی و اطلاعات بیشتری نسبت به حفظ وزن مناسب بدن دارند. افراد بالای صد سال همواره سعی می‌کنند میزان تعادل وزنی خود را حفظ کنند و شاخص حجم بدن آنها در طول زندگی همواره بین ۱۸ تا ۲۲ است. اضافه وزن و یا چاقی می‌تواند به خطر حمله‌ی قلبی٬ سکته‌ی مغزی٬ فشار خون بالا٬ دیابت نوع ۲ ٬ قطع تنفس حین خواب و مشکلات تنفسی بیانجامد.
۸. مصرف قرص‌ها با احتیاط
حتما می‌دانید که رفتن به دکتر و استفاده از دارو کمک نمی‌کند که عمر طولانی‌تری داشته باشید. اما نباید تست هفته‌ی بعد ماموگرافی‌تان را کنسل کنید یا مصرف داروهای تجویزشده را قطع کنید. برای اقدامات پیشگیرانه و در مواقع ضروری٬ لازم است که به یک دکتر مراجعه کنید و در صورت لزوم از دارو استفاده کنید. با این حال٬ مصرف قرص آن هم هر زمان که کمی درد داشته یا کمی آبریزش بینی دارید می‌تواند به درمان‌های غیرضروری و نالازم٬ عوارض جانبی و خطاهای دارویی و پزشکی بیانجامد که باعث کم شدن طول عمر شما می‌شود.
۹.به برنامه‌تان عمل کنید
بسیاری از افراد رؤیای بازنشستگی در سر دارند٬ اما بسیاری دیگر بازنشسته شده و هیچ کار خاصی انجام نمی‌دهند. یک چیزی در مورد بیدار شدن سر صبح وجود دارد که منجر به تضعیف اعصاب می‌شود و آن این است که ندانید می‌خواهید بعد از آن چکار کنید و هیچ برنامه‌ریزی نداشته باشید. این عدم ثبات می‌تواند بر تندرستی و سلامت ذهنی و فیزیکی فرد تأثیر بگذارد. مارتین، یکی از افراد مسن در این زمینه می‌گوید: من عاشق کارم هستم٬ بنابراین هرگز دوست ندارم بازنشسته شوم. او ۳۰ سال است که دلال معاملات ملکی است و هنوز هم خانه می‌فروشد. حقیقتی که درباره‌ی مغز انسان وجود دارد این است که همواره به برنامه ریزی و انجام کارهای منظم روزانه نیاز دارد. چرا که این کار باعث کاهش استرس شده و به نوعی به فرد کمک می‌کند تا هدف داشته باشد.
۱۰.درست استراحت کنید
دوروتی کامون ۱۰۰ ساله  می‌گوید که سخت کار کردن و داشتن اراده‌ی محکم به او کمک کرده تا طولانی‌تر زندگی کند٬ و این میان استراحت کامل هم نقش مهمی داشته باشد. خواب کافی بخشی از یک شیوه‌ی زندگی سالم است و می‌تواند مزیت‌های زیادی برای قلب و ذهن شما به دنبال داشته باشد. با این حال او می‌گوید که وقتی جوان‌تر بود نمی توانست زیاد بخوابد. خودش می‌گوید: وقتی داشتم بچه‌هایم را بزرگ می‌کردم٬ هر روز صبح برایشان صبحانه درست کرده و باید برای مدرسه رفتن آماده شان می‌کردم. وقتی بچه‌هایم بزرگ‌تر شدند توانستم کمی بیشتر و بهتر بخوابم. در واقع اگر یکی از اولویت‌های شما خواب و استراحتِ درست باشد می‌تواند به طول عمر بیشتری بیانجامد.
منبع: prevention

ارتباط بچه‌دار شدن با طول عمر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ