کشف دارویی برای توقف فعالیت ویروس سرطان

مهرناز زاوه
از هر ۱۰ فرد بزرگسال در کل دنیا، ۹ نفرشان حامل ویروس اپستین-بار هستند که منجر به سرطان در بین اقلیت کوچک افراد آلوده به این ویروس می‌شود.

از هر ۱۰ فرد بزرگسال در کل دنیا، ۹ نفرشان حامل ویروس اپستین-بار هستند که منجر به سرطان در بین اقلیت کوچک افراد آلوده به این ویروس می‌شود. محققان به تازگی توانسته‌اند دارویی به نام راپامیسین را شناسایی کنند که قادر است ویروس این بیماری را کنترل کند.
این ویروس با ورود به سلول‌ها و هدایت مجدد ساز و کار آنها نسخه‌هایی از خودش درست می‌کند. به منظور اِعمال افزایش ناگهانی خود، سلول‌های میزبان که با سرعت در حال تقسیم هستند می‌توانند وضعیت درون خود را بازیابی کرده تا ساختن قالب‌هایی مانند آمینواسیدها، چربی‌ها و نوکلئوتیدها را در دسترس قرار دهند.
ویروس اپستین-بار از این تأثیر بر سلول‌های B استفاده می‌کند – در واقع آنها نوعی گلبول‌های سفید در سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شوند. اما محققان دریافتند که محتوای این مواد در سلول‌های میزبان به انتها می‌رسد و وارد یک حالت تعلیق به نام «پیری سلولی» می‌شوند.
اپستین-بار نخستین ویروس شناخته شده است که منجر به بروز سرطان در انسان‌ها می‌شود. این ویروس می‌تواند به سرطان لنفوم و سایر سرطان‌ها خصوصا در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیانجامد، مثلا اگر تحت درمان‌هایی باشند که فعالیت سیستم ایمنی آنها را کم کند که اغلب بعد از پیوند اعضا این اتفاق می‌افتد.
با کمک روش‌های جدیدی که به محققان این امکان را می‌داد تا بتوانند وضعیت سلول را مشاهده کنند، آنها توانستند تفاوت‌ها را در قالب فعالیت ژن ویروسی که در حال پیشرفت بود، از سلولی به سلول دیگر بررسی کنند. آنها دریافتند که ویروس اپستین-بار می‌تواند سلول‌ها را به یک منبع سوختی دیگر هدایت کرده تا به تقسیم خود ادامه دهند در شرایطی که بخش‌های داخلی خود را می‌خورند تا قالب‌های جدید بیشتری بسازند.
این بدان معناست که سلول‌های B آلوده تا حدودی قادر به ورود به شرایط پیری سلولی نیستند. بنابراین محققان از دارویی به نام راپامیسین استفاده کردند تا سلول‌ها را از این ماده خالی کنند. در واقع با استفاده از این دارو، آنها توانستند روند پیری سلولی را در سلول‌های آلوده به ویروس اپستین-بار فعال و غیرفعال کنند. 
منبع: thehealthsite

دارویی جدید برای درمان سرطان رحم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ