کشف ریزمولکول چربی‌سوز که بدون عوارض جانبی با چاقی مبارزه می‌کند

مهرناز زاوه
با افزایش امیدواری‌ها برای قرص تأثیرگذار و مفیدی که می‌تواند بدون عوارض جانبی خاصی با چاقی مبارزه کند، محققان توانسته‌اند به تازگی دریابند که مولکول کوچکی می‌تواند در تغییر اثرات رژیم غذایی با چربی بالا تأثیر گذاشته و به کاهش وزن کمک کند.

با افزایش امیدواری‌ها برای قرص تأثیرگذار و مفیدی که می‌تواند بدون عوارض جانبی خاصی با چاقی مبارزه کند، محققان توانسته‌اند به تازگی دریابند که مولکول کوچکی می‌تواند در تغییر اثرات رژیم غذایی با چربی بالا تأثیر گذاشته و به کاهش وزن کمک کند. زمانی که این ترکیب به موش‌های چاق خورانده شد، متابولیسم این حیوانات سرعت بیشتری پیدا کرد و اضافه‌وزن‌شان کاهش یافت. نتایج مربوط به مطالعه بر روی این حیوانات نشان می‌دهد که این مولکول می‌تواند اثرات مضر ناشی از رژیم غذایی با چربی بالا را از بین ببرد. 
کنترل رژیمی و ورزش را نمی‌توان همواره در قالب اقدامی برای مبارزه با چاقی مؤثر دانست و این باعث پررنگ شدن و تأکید بر استفاده از داروی مؤثری برای درمان اختلالات متابولیسمی خواهد شد. محققان بر این باورند که کار این مولکول، به کار گرفتن کمک ژن‌های خود بدن در مقابله با اثرات رژیم غذایی با چربی بالا است. در این تحقیق آنها به این نتیجه رسیدند که مسدود کردن فعالیت یک پروتئین با این ترکیب باعث افزایش انتشار ژن این پروتئین شده که می‌تواند کالری‌ها را سوزانده و از تجمع چربی پیشگیری کرده و یا باعث تحریک فقدان چربی شود، آن هم زمانی که موش‌ها در معرض رژیمی با چربی بالا بودند. این پروتئین هیچ تأثیری بر موش‌های لاغر با وزن طبیعی نداشته است.  
بر اساس یافته‌های این تیم تحقیقاتی، این رویکرد می‌تواند شدت متابولیسمی یا مصرف انرژی را در حیوانات تغییر دهد. این بدان معناست که این پروتئین قادر است سرعت متابولیسم حیوانات چاق را زیاد کرده و در نتیجه بدن‌شان در سطح بالاتری از انرژی فعالیت نموده و همین منجر به از بین رفتن اضافه‌وزن آنها خواهد شد. در این مسیر، بدن آنها شروع می‌کند به سوزاندن چربی اضافی، و اسیدهای چرب در قالب منابع مورد نیاز انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
منبع: thehealthsite

پرز زبان چگونه می‌تواند چاقی را کنترل کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ