سوالات آرایشی و بهداشتی که از پرسیدن آنها خجالت می‌کشید-قسمت دوم

مهرناز زاوه
برجستگی‌های کوچک سفید و قرمز رنگی که در اطراف باسن پدید می‌آیند، احتمالا کراتوز پیلاریس هستند. این عارضه یک بیماری پوستی بی ‌خطر است که در نواحی باسن، گونه‌ها، بازوها و ران‌ها رخ می‌دهد.

در قسمت اول پاسخ برخی از سوالاتتان را گرفتید. در اینجا مسائل دیگری را با هم بررسی می‌کنیم.
من خیلی جوانم، چرا موهایم سفید شده؟
اگر کمتر از ۴۰ سال سن دارید، اما بیش از نیمی از موهای‌تان سفید شده اند، به پیری زودرس دچار شده‌اید. این عارضه بعضا به دلیل اختلالات تیروئید رخ می‌دهد. اما در اغلب موارد به دلایل ژنتیکی اتفاق می‌افتد. رنگ کردن موها آسان‌ترین روش ممکن است. اگر دوست دارید موهای جو گندمی خود را حفظ کنید، می‌توانید از شامپوهای مخصوص برای جلوگیری از زرد شدن موها استفاده کنید.
آیا لکه‌های روی باسنم، جوش هستند؟
احتمالا خیر. برجستگی‌های کوچک سفید و قرمز رنگی که در اطراف باسن پدید می‌آیند، احتمالا کراتوز پیلاریس هستند. این عارضه یک بیماری پوستی بی ‌خطر است که در نواحی باسن، گونه‌ها، بازوها و ران‌ها رخ می‌دهد. این بیماری می‌تواند سال‌ها ادامه داشته باشد، اما در ۳۰ سالگی به تدریج از بین می‌رود. شما می‌توانید از کرم‌های مرطوب‌کننده برای کنترل این عارضه پوستی استفاده کنید.
علائم کشیدگی پوست چطور ظاهر می‌شوند؟
وقتی پوست به علت بارداری، افزایش وزن و یا رشد طبیعی در دوران نوجوانی کشیده می‌شود، خطوط ریزی روی آن ایجاد می‌شود. این خطوط که به عنوان علائم کششی شناخته می‌شوند، معمولا قرمز یا بنفش هستند و به تدریج کم رنگ می‌شوند. این علائم معمولا بر روی شکم، ران، باسن، سینه و کمر پدید می‌آیند. لایه‌برداری شیمیایی و جراحی لیزری به رفع این خطوط کمک می‌کند. اما لوسیون‌ها و کرم‌های موضعی تاثیر قابل توجهی ندارند.
چرا دهانم بوی بد می‌دهد؟
اگر روزی دو بار مسواک می‌زنید و از نخ دندان استفاده می‌کنید، اما هنوز از بوی بدن دهان رنج می‌برید، احتمالا بیماری لثه، مشکل معده، خشکی دهان یا عفونت سینوس دارید یا به احتمال زیاد رژیم غذایی ضعیفی دارید. خمیر دندان نمی‌تواند بوی بد پیاز و سیر را بر طرف کند. اگر اجتناب از مواد غذایی بدبو کمک نکرده است، با دندانپزشک خود مشورت کنید.
آیا راهی برای کاهش جوش‌های ناشی از استفاده از تیغ وجود دارد؟
جوش‌های ناشی از زدودن مو با تیغ زمانی پدید می‌آیند که ریشه مو به داخل پوست رفته و در درون پوست رشد کند. بهترین راه ممکن برای جلوگیری از جوش زدن کنار گذاشتن تیغ اصلاح است. دوش آب گرم نیز کمک می‌کند. در صورت نیاز می‌توانید از یک ژل اصلاح مناسب با یک تیغ تک لبه استفاده کنید.
چطور می‌توانم از ترک‌خوردگی لب‌هایم جلوگیری کنم؟
هوای خشک باعث پوسته پوسته شدن لب‌ها می‌شود و شکاف‌های ریزی در سطح لب‌ها ایجاد می‌کند. بهتر است لب‌های خود را زبان نزنید، چون این کار باعث تشدید ترک‌خوردگی می‌شود. به جای آن، از پماد لب، وازلین، روغن کرچک و یا کره درخت روغن قلم استفاده کنید. این مواد لب‌های شما را مرطوب نگه داشته و از خشک شدن آنها جلوگیری می‌کنند.
منبع: webmd

اشتباهات رایج که مانع از داشتن موهای سالم می‌شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ