روز جهانی هشتگ

پانته آ توتونپیان
امروز 23 اوت (1شهریور) روز جهانی هشتگ نام گذاری شده است.

روز جهانی هشتگ:

امروز 23 اوت (1شهریور) روز جهانی هشتگ نام گذاری شده است.

هشتگ چیست؟

هشتگ یا هش تگ با نماد شناخته شده پنجره مانندش #  یکی از تگ  های فراداده  است.
این نماد کاربردی زمان زیادی نیست که ایجاد شده است اما محبوبیت بالایی بین کاربران فیسبوک و اینستاگرام توییتر و … دارد.

همه چیز از آگوست ۲۰۰۷ شروع شد و توییت آقای Chris Messina.

بنیانگذار توییتر Evan Williams ابدا حتی تصور نمی کرد، پیشنهاد آقای Messina برای ایجاد گروه بتواند تا این حد تکنیکی و دقیق باشد که نیاز های عمده شبکه های اجتماعی برای دسته بندی بهتر مطالب را شامل شود. تیم فنی توییتر زیر بار این پیشنهاد نرفتند و پس از کش و قوس های فراوان سرانجام در سال ۲۰۰۹ این ترکیب بندی توسط توییتر استفاده شد و باقی شبکه های اجتماعی نیز از آن پیروری کردند
. اگر بخواهیم هشتگ را به زبان ساده‌تر تعریف کنیم، برچسبی است که برای دسته‌بندی و به اشتراک گذاری پست‌ها و نظرات دربارهٔ موضوعی خاص در سطح جهانی و فراتر از حلقه و فهرست دوستان بکار می‌رود.

هشتگ ابزاری برای دسته‌بندی چنین پیام‌هایی فراهم می‌کند، تا افراد بتوانند آن هشتگ را جستجو کنند و مجموعه‌ای از پیام‌هایی را که شامل آن هستند به دست آورند. عموماً کلیدی‌ترین کلمه مربوط به آن موضوع را با علامت هشتگ همراه کنند. این همراه کردن با استفاده از علامت # قبل از واژهٔ مورد نظر انجام می‌شود. در نامگذاری هشتگ می‌توانید از حروف، اعداد و علایم مجاز استفاده کنید اما علامت‌هایی مانند $ یا % غیرمجاز هستند و به شما اجازه نامگزاری نمی‌دهند.
حالا اینکه بسیاری از هشتگ ها از کجا می آیند و اینکه چگونه یک عنوان ترند می شود بستگی به خیلی چیز ها دارد، اکثر اوقات یک ترند تنها از یک توییت آغاز می شود و کاربران را به اظهار نظر های متفاوت و غیرقابل پیشبینی وا می دارد و سرانجام گسترش یافته و سر و صدای زیادی بر پا می کند !

در اکثر موارد ترند ها تاثیر بسیاری از اخبار و وقایع سیاسی، ورزشی و حتی اجتماعی می گیرند.
و افراد برای حمایت و یا تاکید بر موضوع ارسالی خود از هشتگ استفاده میکنند.

مدتی قبل مرکز تدوین فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد واژه هشتگ (Hashtag) را که در میکروبلاگ ها و شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد، به مجموعه لغات خود اضافه کرد و در توضیح آن نوشت:هشتگ در حالت اسم (در سایت های اینترنتی شبکه های اجتماعی و ابزارها) یک کلمه یا عبارت است که قبل از ترکیب علامت گذاری می شود تا پیام های مرتب یا مشخص با این موضوع شناسایی شود؛ همچنین زمانی که به صورت مجزا به کار می رود، نماد # نیز مورد استفاده قرار می گیرد. 

# در ۲۰۱۰
ورود اصطلاح trending یا trending topics به شبکه‌های اجتماعی بود، بدین معنی که وقتی تعداد زیادی از کاربران از یک هشتگ استفاده کردند آن هشتگ به اصطلاح Trend می‌شود و تعداد بیشتری مخاطب جذب خواهند شد تا در مورد آن موضوع صحبت کنند.

 # در ۲۰۱۱
اینستاگرام هشتگ را به خود اضافه می‌کند و +Google به صورت اتوماتیک هشتگ‌های مرتبط را پیشنهاد می‌داد.

# در۲۰۱۳
Vine با هشتگ لانچ شد و از طرفی Flickr در اپلیکیشن iOS خود هشتگ را اضافه کرد و این سال، شروعی بود برای استفاده هشتگ در فیس‌بوک.

# در ۲۰۱۶
اینستاگرام در هشتگ بروزرسانی‌هایی را انجام داد به طوری‌که به منظور اراپه دسته‌بندی درستی به کاربران به صلاح‌دید خود محتوای غیر مرتبط به یک هشتگ را فیلتر و هشتگ‌های بی‌معنا را غیرکاربردی کرده‌است.

در دنیای امروز هشتگ چیست؟
اگر بخواهیم معنای دقیق‌تری از هشتگ داشته باشیم، آن را کلمه یا عبارتی متشکل از اعداد و حروف می‌دانیم که بین آنها فاصله‌ای وجود ندارد و در ابتدای آن از نماد # استفاده می‌شود تا امکان شناسایی هر موضوعی برای دیگر کاربران شبکه اجتماعی آسان کند. هشتگ دقیقا نوعی برچسب است که در شبکه‌های اجتماعی و صفحات وب روی موضوعات مختلف زده می‌شود تا هر زمان که جستجویی اتفاق بیفتد، بتوانیم مجموعه‌ای از مطالب را مرتبط  با موضوع مورد نظر خود یک جا در اختیار داشته باشیم. برای مثال: #AnewAnetwork# ،AnetworkEvents.

هشتگ به ساده‌ترین زبان ممکن؛ ابزاری برای دسته‌ بندی مطالب است. این ابزار به مردم اجازه می‌دهد که به طور کاملا اختیاری، انتخاب کنند که مطالبشان در کنار چه مطالبی پیدا شوند. درکل به منظور جلب توجه، سازماندهی مطالب و ترویج موضوعی خاص استفاده می‌شود و رعایت سه اصل نگارشی و ساختاری، محتوایی و  کاربردی در آن مهم است.

اصول نگارشی و ساختاری هشتگ 
برای تبدیل کردن کلمات به هشتگ نه نیازی به نرم‌افزار خاصی است نه نیاز به برنامه نویس تا یک کلمه را به شکل لینک دربیاید. فقط پیروی از نکات ساده زیر کافیست:

ساختاری بدون فاصله
بین کلمات و حروف از هیچ فاصله‌ای نمی‌توان استفاده کرد.
در زبان انگلیسی اگر بخواهیم برای یک جمله هشتگ بسازیم، حروف همه کلمات را به هم وصل می‌کنیم و در فارسی هم برای به هم وصل کردن حروف کلمات، از علامت Underline (شیفت + منها)، استفاده می‌کنیم. برای مثال؛ #نقل_قول فرم درست‌تری نسبت به(#نقلقول) است.
استفاده کردن از حروف بزرگ انگلیسی ابتدای کلمات جز قوانین نگارش هشتگ نیست اما باعث می‌شود هشتگ شما را خوانا تر کند تا کلمات و عبارات در قالب قانون حروف پشت سر هم را راحت‌تر خوانده شود: برای مثال؛ #KnowWhatIMean
ساختار اجزای تشکیل دهنده

در ساختار هشتگ نمی‌توان از نقطه یا علائم استفاده کنید برای مثال: ممکن است شما برای ساخت هشتگ از نام تجاری خود استفاده کنید اما این موضوع همیشه جواب نمی‌دهد چون ممکن است در بین حروف نام تجاری شما علائم یا نقطه داشته باشه که اگر در هشتگ استفاده شود هشتگ کار نمی‌کند مانند؛ #Caroline’s Cupcakes
یک هشتگ می‌تواند از کلمه معمولی، اصطلاح، ترکیب اختراعی یا ترکیبی از حروف، عدد و عبارت باشد.
از عبارات کوتاه، ساده و خاص استفاده کنید.

جایگاهی مناسبی برای هشتگ‌ها
هشتگ‌ها را می‌توانید با توجه به هدف یا استراتژی محتوا و کسبو‌کارتان در جذب مخاطب در جاهای مختلف استفاده کنید.
هشتگ‌ها  را می‌توانید به صورت مستقل در ابتدا یا انتهای یک متن یا محتوا استفاده کنید.
هشتگ‌ها  را می‌توانند طوری به کار ببرید که به صورت مستقل نبوده و جزیی از ساختار یک جمله باشند. یک جمله تاثیر گذار که از لحاظ اثربخشی بسیار قوی است اگر قوی‌ترین کلمه آن به هشتگ تبدیل شود یک رزوانس تولید می‌کند که میزان اثربخشی را دوبرابر می‌کند و بسیار در انتشار مطلبتان تاثیر‌گذار است.

اصول محتوایی هشتگ
برای ساخت هشتگ‌ها از عبارات کوتاه، ساده و خاص استفاده کنید که تلفظشان سخت نباشد و به خوبی در ذهن ماندگار شود.
برای ساخت هشتگ‌ها مطمئن شوید که کلمه یا جمله‌ای که برای هشتگ انتخاب کرده‌اید برای جستجو محبوب و آسان است، این یعنی از ساختارهای پیچیده خودداری کنید.
محتوای هشتگ انتخابی باید با محتوای تولیدی ما، نام تجاری و یا کسب‌وکارمان مرتبط باشد و این کاملا به مخاطبان و هدف ما از تولید محتوا با یک برچسب‌گذاریِ، خاص مرتبط است.
میزان اثر بخشی هشتگ انتخابی در شرایط موجود را بررسی کنید! کافیست آن هشتگ را در پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی جستجو کنید و از محبوبیت آن با خبر شوید.
جستجوی هشتگ‌ها قبل از انتخاب بسیار مهم است زیرا گاهی اوقات هشتگ انتخاب شده، طرفداران یا پست‌های غیر متعارفی را به همراه می‌آورد و این به برندینگ یا موضوع شما لطمه وارد می‌کند زیرا محتوای شما در کنار محتوای نا مربوط قرار می‌دهد.
اصول کاربردی هشتگ‌

می‌توانید موضوعی که راجع به آن می‌نویسید را با هشتگ‌ها برچسب‌گذاری کنید تا هر کسی که در رابطه با موضوع شما در وب جستجو می‌کند مطلب شما را هم بخواند و اینطور می‌شود که با هشتگ‌ها شانس پیدا شدن مطلبتان را افزایش می‌دهید.
هشتگ‌ها برای تبلیغات و هماهنگی‌ها استفاده می‌شوند و همچنین استفاده از آن‌ها برای ترویج رویدادها بسیار موثر است.
در جمع دوستان خود، یک هشتگ را به عنوان کلید مشترک مطرح کنید و یا در مطالبتان یک اصطلاح خاص یا نام گروه خود را هشتگ‌نویسی کنید. بدین‌ترتیب مطالب این گروه در یک هشتگ قابل دسترس می‌شود و هر کدام از دوستان خود که جستجو کنند می‌توانند مطالب آن گروه را به راحتی پیدا کند.
هشتگ را می توان برای ترویج یک فرهنگ مانند محتوای طنز، تکه کلام، یک تاریخ مهم، مناسبت(نوروز) و… استفاده کرد.
عاملی برای تعامل و گفت‌وگو به صورت گسترده در دنیای مجازی در بین علاقمندان به یک هشتگ هستند.
هشتگ ها گاهی وقت‌ها می‌توانند واسطه ای میان مصرف کننده و تولیدکننده باشند به این صورت که افراد می‌توانند نقدها و پیشنهادات خود را با هشتگ‌گذاری به گوش تولید‌کنندگان برسانند.

اصطلاحاتی برای هشتگ

bastag(هشتگ‌های اعتراضی): به عنوان یک هشتگ اعتراضی ساخته شد تا کاربران مجازی بتوانند با به کارگیری آن به طور مستقیم انتقادهای خودشان را در استفاده از یک  محصول یا سرویس بیان کنند.

trend: هشتگ‌ها بعد از ساخته‌شدن ممکن است بسیار در پست‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند بدین‌ترتیب در صورت رواج زیاد به وسیله کاربران تبدیل به یک “trend” می‌شود و از آن پس نه تنها زیاد دیده می‌شوند بلکه زیاد نیز مورد جستجو قرار می‌گیرند به این ترتیب کاربران و افراد بیشتری را به سمت خود می کشاند و آن ها را راحت تر از قبل جذب می‌نماید. در نتیجه برای عرضه محتوای خود در دنیای رقابت از تِرِندها استفاده کنید تا به آسانی مورد جستجو قرار بگیرید و دیده شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ