فکرش را هم نمی‌کنید که این عادات روزانه منجر به افسردگی‌‌تان می‌شوند-قسمت اول

مهرناز زاوه
عادت شما برای پرسه زدن در فضای رسانه‌های اجتماعی، ورزشی که به طور منظم انجام می‌دهید و حتی شیوه راه رفتن‌تان می‌تواند شادی را از روز شما بگیرد، بدون اینکه حتی متوجه این موضوع شوید.

افسردگی خیلی بیشتر از احساس غم و ناراحتی است. می‌توان گفت نوعی اختلال در خلق و خو است که می‌تواند با زندگی روزمره ما تداخل پیدا کند. افسردگی معمولا به سبب عواملی خارج از حد کنترل ما بروز پیدا می‌کند. عواملی مانند مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن کار یا مشکلات مادی. اما از طرفی تصمیمات کوچکی هم که هر روز و در جریان عادی روزانه می‌گیرید، بیشتر از آن چیزی که فکرش را می‌کنید بر خلق و خوی‌تان اثر می‌گذارند. عادت شما برای پرسه زدن در فضای رسانه‌های اجتماعی، ورزشی که به طور منظم انجام می‌دهید و حتی شیوه راه رفتن‌تان می‌تواند شادی را از روز شما بگیرد، بدون اینکه حتی متوجه این موضوع شوید. خوشبختانه این رفتارها تغییرپذیرند. این مطلب را بخوانید تا بدانید با انجام چه کارهایی مسبب نابودی حال خوب‌تان می‌شوید و بتوانید از انجام آنها جلوگیری کنید.
موقع راه رفتن قوز می‌کنید
نوع احساس ما می‌تواند بر راه رفتنمان تأثیر بگذارد، اما عکس این مسئله هم درست است. محققان به تازگی دریافته‌اند افرادی که با شانه‌های افتاده و قوزکرده راه می‌روند و کمی خود را خم می‌کنند، در حالتی که بازوهایشان کمترین تحرک را داشته باشد، نسبت به افرادی که انرژی و تحرک بیشتری در راه رفتن دارند، وضعیت و روحیه بدتری را تجربه خواهند کرد. علاوه بر این، افرادی که به حالت خمیده و قوزکرده راه می‌روند بیشتر خاطرات منفی را به خاطر می‌آورند تا خاطرات مثبت و درباره مسائل افسرده‌کننده بیشتر صحبت می‌کنند.
از همه چیز عکس می‌گیرید
شما که از صبح تا شب در اینستاگرام هستید، گوش کنید! بهتر است بدانید تحقیقات نشان می‌دهد عکس گرفتن باعث ایجاد اختلال در روند به خاطر آوردن آن خاطره یا رویداد می‌شود. در تحقیقی، از افراد شرکت کننده خواسته شد تا در یک تور شرکت کنند که در آن از موزه‌ای بازدید می‌کردند، و باید اشیاء را می‌دیدند و عکس می گرفتند. بعد از آن، آنها به سختی توانستند چیزهایی را که عکس گرفته بودند به خاطر بیاورند. لنز دوربین مانند پرده‌ای مقابل چشمان ما قرار می‌گیرد، در حالی که اصلا متوجه آن نیستیم.
اجازه می‌دهید یک فرد قلدر به بهترین شکل از شما سوء استفاده کند
قلدربازی تا پایان دوران مدرسه ادامه دارد. تقریبا ۵۴ میلیون کارگر و ۳۵ درصد از کارمندان در ایالات متحده در برخی دوره‌های کاری خود هدف چنین افرادی قرار می‌گیرند. بیش از ۷۰ درصد از مردم شاهد ضعیف-کشی و قلدربازی در محیط کار بوده‌اند. پروفسور ارین کا.لئونارد که یک روان درمانگر است در کتاب خود به نام «تروریسم احساسی؛ از بین بردن زنجیرهای یک رابطه مسموم» می‌گوید: اگر فردی به طور مداوم و کینه‌جویانه در فضایی سرشار از غرور و نخوت مورد تهاجم قرار بگیرد، این مسئله می‌تواند بسیار مخرب باشد. در واقع می‌تواند به لحاظ احساسی شما را ویران کرده و تغییر دهد. بنابراین رفتن و روبرو شدن با فضای کاری برایتان دشوار خواهد بود.
ورزش نمی‌کنید 
به این نکته توجه کنید: تحقیقات نشان می‌دهد اگر سعی کنید سه بار در هفته فعالیت‌تان را بیشتر کنید، خطر افسرده شدنتان تا ۱۹ درصد کاهش می‌یابد. محققان ۱۱ هزار فردی را که در سال ۱۹۵۸ به دنیا آمده بودند تا سن ۵۰ سالگی مورد بررسی قرار دادند و علائم افسرده‌ساز و میزان فعالیت فیزیکی آنها را در بازه‌های زمانی منظم ارزیابی کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که بین افسردگی و فعالیت فیزیکی ارتباطی وجود دارد. افرادی که دچار افسردگی شدند میزان فعالیت و تحرک در آنها کمتر گزارش شد، این در حالی بود که آن دسته از افرادی که فعالیت و تحرک بیشتری داشتند، میزان افسردگی‌شان کمتر بود. درواقع، هر زمان که این افراد فعالیت پرتحرکی انجام می‌دادند، خطر افسردگی تا ۶ درصد در آنها کم می‌شد.
منبع: health

آیا مادران می‌توانند باعث بروز افسردگی در دختران خود شوند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ