توصیه‌هایی به کودکان و نوجوانان برای رسیدن به خودباوری

مهرناز زاوه
این بسیار مهم است که احساس خوبی به خودتان داشته باشید؛ شواهد و مطالعات علمی هر روز بیشتر از روز قبل پرده از ارتباط خودباوری و سلامت عمومی بر می‌دارند.

خودباوری به معنای آن است که به ماهیت وجودی خودتان احساس خوبی داشته باشید؛ ظاهری و باطنی. این بسیار مهم است که احساس خوبی به خودتان داشته باشید؛ شواهد و مطالعات علمی هر روز بیشتر از روز قبل پرده از ارتباط خودباوری و سلامت عمومی بر می‌دارند. اگر می‌خواهید احساس خوبی در مورد خودتان داشته باشید، اول باید افکار، احساسات و رفتارهایی را بشناسید که باعث می‌شوند چنین احساسی نداشته باشید. یک فهرست از اموری تهیه کنید که در انجام آنها مهارت دارید. اگر مشکلات فکری دارید، می‌توانید از پدر و مادر یا معلمتان تقاضای کمک کنید. حتی می‌توانید چیزهایی را که به دنبال ارتقای آن هستید، برگزینید و راهکارهایی برای بهبود آن پیدا کنید! اگر احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید، هیچ چیز جلودارتان نخواهد بود.
چطور با رفتار آزاردهنده دیگران کنار بیاییم؟
اگر مادرتان شما را در ایستگاه اتوبوس ببوسد یا در راهرو سکندری بخورید، ممکن است مورد تمسخر قرار بگیرید. خونسردی خود را حفظ کنید. ناراحت شدن باعث می‌شود کسی که شما را مورد تمسخر قرار داده، خشنود شود. اغلب کودکانی که خوشحال نیستند، یا به دلایل مختلف ناراحت هستند، مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. بنابراین، دفعه بعدی که مورد تمسخر قرار گرفتید، بخندید یا بی‌تفاوت از کنار فرد مورد نظر بگذرید.
کک و مک چیز عجیبی نیست
یکی از تفاوت‌های موجود در میان افراد رنگ پوست‌شان است. کسانی که پوست و چشم روشن دارند، اغلب  روی صورت و بازوهایشان کک و مک دارند. این علائم به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید پدید می‌آیند. کک و مک بی ضرر است، بنابراین جایی برای نگرانی وجود ندارد. کک و مک‌ها اغلب با افزایش سن و محافظت از خویش در برابر خورشید به تدریج کم رنگ می‌شوند.
سیم‌های ارتودنسی بامزه‌اند
در مورد استفاده از سیم‌های ارتودنسی نگران نباشید. خیلی از بچه‌ها از این سیم‌ها دارند. سیم‌های ارتودنسی کمک می‌کنند که دندان‌های صاف و جذابی داشته باشید. شاید فکر کنید چطور باید هر دقیقه و هر ساعت از این سیم‌ها استفاده کنید، اما ارزشش را دارد. حتی می‌توانید از رابر باندهای لاستیکی با رنگ دلخواهتان استفاده کنید.
با هر سایز و هیکلی که داشته باشید، می‌توانید سالم بمانید
سلامتی از مواردی مانند لاغری، قد بلند، قد کوتاه و هیکل عضلانی مهم‌تر است. عکس‌هایی که از مدل‌ها و بازیگران می‌بینید، نشان‌دهنده سبک زندگی آنها است. هر قدر که بیشتر رشد می‌کنید، فرم بدنتان هم تغییر پیدا می‌کند. اگر نگران وزن و شکل ظاهری خود هستید، با والدین‌تان صحبت کنید یا با دوستان و کسانی که به آنها اعتماد دارید، حرف بزنید. آنها کمک می‌کنند که زیبایی‌های درونی‌تان را دریابید.
یادگیری به شیوه‌های مختلف
بچه‌ها در کلاس به شیوه‌های مختلفی درس یاد می‌گیرند. بعضی از بچه‌ها اختلالات توجهی دارند، خوب گوش نمی‌کنند یا در خواندن مشکل دارند. بعضی‌ها نیز سریع یاد می‌گیرند و از حرف‌های معلم‌شان خسته می‌شوند. بنابراین، درک این مسئله که افراد به شیوه و سرعت‌های مختلف درس یاد می‌گیرند، به شما کمک می‌کند تا جواب این پرسش را بیابید که چرا هم کلاسی‌تان زودتر از شما تمرین کلاسی‌اش را حل کرده است.
عادت کردن به عینک
اگر در خواندن یا دیدن تخته سیاه مشکل دارید، عینک بزنید. خیلی از بچه‌ها عینک می‌زنند تا دیگر نیاز نباشد در ردیف جلو بنشینند یا چشم‌هایشان را برای دیدن تنگ کنند. عینک زدن خجالت ندارد. شما می‌توانید فریم‌های دلخواه‌تان را برای عینک انتخاب کنید. شرط می‌بندم دوستان‌تان از شما می‌خواهند یک بار عینک‌تان را امتحان کنند.
ورزش باید سرگرم کننده باشد، نه آنکه استرس را افزایش دهد
ورزش‌های گروهی مثل بسکتبال یا بیس بال انتخاب خوبی برای دوست یابی و تناسب اندام هستند. برنده شدن نباید هدف اصلی باشد. داشتن حال خوب و سرگرمی مهم‌تر است. اگر بازیکن خوبی نیستید و مربی یا هم تیمی‌هایتان از دست شما عصبانی هستند، بهتر است والدین خود را از این مسئله مطلع کنید تا با همفکری آنها چاره‌ای بیاندیشید.
با قلدرها چه باید کرد
بسیاری از بچه‌ها مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در یک نظرسنجی که در بین بیش از هزار و ۲۰۰ کودک انجام گرفت، مشخص شد که نیمی از آنها مورد آزار و اذیت قرار گرفته بودند. اگر کسی قصد آزار شما را دارد، بهتر است به یک بزرگسال اطلاع دهید تا او را کنترل کند. این امر به سایر بچه‌های قلدر نشان می‌دهد که قلدری کار مناسبی نیست.
منبع: webmd

چرا کودکان افسرده می‌شوند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ