اگر به طور مرتب حوله‌تان را نشویید چه اتفاقی می‌افتد؟

مهرناز زاوه
با این که بعد از حمام وقتی خود را خشک می‌کنید کاملا تمیز می‌شوید، با این حال بخشی از باکتری‌های پوستی را به حوله منتقل می‌کنید.

وضعیت: روز رختشویی است، اما آنقدر سرتان شلوغ است که بیش از یک لباس را نمی‌توانید بشویید. از آنجایی هم که نمی‌توانید برهنه به سر کار بروید متوجه می‌شوید که تشت لباس‌ها پر است از پیراهن و شلوارهای چرک و نشسته. به خودتان قول داده اید که حوله‌ها را هفته‌ی بعد بشویید، اما دفعه‌ی بعد باز هم سرتان شلوغ خواهد بود. و باز دفعه‌ی بعد و بعدتر همین وضعیت است. کار به جایی می‌رسد که دیگر یادتان نمی‌آید آخرین باری که حوله‌تان را شستید کی بوده است. و متوجه می‌شوید حوله‌ای را که دارید دوباره استفاده می‌کنید اصلا تمیز نیست.
نگرانی اصلی چیست: نگرانی اصلی درباره‌ی عفونت پوستی یا عفونت قارچی پا یا شاید هم قارچ‌هایی است که شروع می‌کنند به در آمدن لای انگشتان.
چیزی بدتر از آنچه فکر می‌کنید: با این که بعد از حمام وقتی خود را خشک می‌کنید کاملا تمیز می‌شوید، با این حال بخشی از باکتری‌های پوستی را به حوله منتقل می‌کنید. این باکتری‌ها روز به روز بیشتر می‌شوند. خشک کردن بدن با حوله‌ای که سرشار از باکتری پوست خودتان است در بیشتر بخش‌ها، آسیب و عوارضی به همراه ندارد. اما اگر باکتری بیماری‌زایی مانند MRSA به حوله منتقل شود، که در حدود ۱۰ درصد از افراد سالم این اتفاق می‌افتد، و یا به خاطر پوست‌های خشک یا ترک‌خورده و بریده شده این انتقال رخ دهد، ممکن است در بدنتان عفونت ایجاد شود. افرادی که حامل MRSA هستند، شستن حوله بعد از هر چهار یا پنج بار استفاده باعث می‌شود که احتمال بروز و انتقال این باکتری خیلی کم شود.
به خاطر داشته باشید که عدم وجود قارچ روی پوست به معنای عدم وجود آن روی حوله‌تان است. بنابراین هیچ عفونت قارچی وجود نخواهد داشت، حتی عفونت قارچی پا. اگر با رعایت این موارد دچار بیماری شدید، احتمالا به خاطر کف حمام بوده یا شخصی که پیش از شما آنجا بوده حامل این باکتری بوده است. 
منبع: prevention

نکات مهم د‌‌‌ر استفاد‌‌‌ه از حوله حمام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ