چرا غذاهای تند باعث آبریزش بینی می‌شوند؟

مهرناز زاوه
ماده شیمیایی که منجر به به وجود آمدن حس «تندی» یا «داغی» روی زبانتان می‌شود در واقع روی گیرنده‌های درد شما اثر می‌گذارد، نه بر پرزهای گیرنده مزه.

خوردن یک عالم ادویه کاری، فلفل قرمز یا هات وینگز به طور اجتناب ناپذیری باعث راه افتادن آب بینی شما می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد علت این اتفاق آن است که مواد شیمیایی به نام کاپسایسین و آلیل ایزوتیوسیانات است که باعث تحریک غشای مخاطیِ بینی می‌شود، برای جلوگیری از ورود مواد آلرژی‌زای بیشتر، ذرات معلق در هوا و سایر مواد زائد به دستگاه تنفسی، مخاط بیشتری تولید می‌کند.
کاپسایسین و آلیل ایزوتیوسیانات مسئول تند شدن غذا هستند. کاپسایسن، یکی از شناخته شده‌ترین محرک‌های موجود در غذای تند است که در گیاهانی از جنس کاپسایسین مانند فلفل چیلی یافت می‌شود. ضمنا باید گفت که سایر مواد محرک، یعنی آلیل ایزوتیوسیانات نوعی روغن بی‌رنگ است که در خردل وجود دارد و باعث گیرایی بیشتر غذا می‌شود.
ماده شیمیایی که منجر به به وجود آمدن حس «تندی» یا «داغی» روی زبانتان می‌شود در واقع روی گیرنده‌های درد شما اثر می‌گذارد، نه بر پرزهای گیرنده مزه. از طرفی آنها باعث تحریک غشای دهان، بینی، گلو و سینوس‌هایتان می‌شوند. این غشاهای مخاطی، جداره‌هایی هستند که از ریه‌ها و سایر دریچه‌های بدن و حفره‌ها در مقابل عوامل عفونت‌زا مانند قارچ‌ها، باکتری و ویروس محافظت می‌کنند.
آبریزش بینی همیشه هم چیز بدی نیست. وقتی سرما می‌خورید و بینی‌تان دچار گرفتگی می‌شود، غذای تند و آبریزش بینی باعث می‌شود که کمی احساس بهتری داشته باشیم. با این حال، خواص التیام‌بخش آن تنها خاصیت تسکین موقت دارند، چرا که تحریک ناشی از کاپسایسین و آلیل ایزوتیوسیانات باعث می‌شود عضله‌ی گشادکننده سوراخ بینی به طور موقت هوای بیشتری به داخل آن وارد کند. سپس گیرنده‌های بینی به مغزتان دستور می‌دهد که راحت‌تر نفس بکشید و وقتی اثر داغی و تندی کم شد، دوباره به همان حالت گرفتگی بینی باز می‌گردید.
منبع: medicaldaily

لاغری با غذاهای تند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ