چطور با استفاده از زبان بدن دروغ را تشخیص بدهیم-قسمت اول

مهرناز زاوه
جرالد جلیسون از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به تازگی دریافته است که مردم بیش از ۲۰۰ بار در روز دروغ می‌گویند. بنابراین احتمال آنکه افرادی به شما دروغ بگویند بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید.

جرالد جلیسون از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به تازگی دریافته است که مردم بیش از ۲۰۰ بار در روز دروغ می‌گویند. بنابراین احتمال آنکه افرادی به شما دروغ بگویند بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. متأسفانه بیشتر افراد در شناسایی دروغ مهارت چندانی ندارند.
اگر تنها یاد بگیرید که چطور دروغ‌هایی را که به شما گفته می‌شود با ۹۰ درصد دقت و درستی شناسایی کنید٬ پس شانس زیادی در شناسایی افراد دروغگو دارید. تشخیص دروغ یک مهارت قابل یادگیری است٬ و طی یک فرآیند درست و دقیق٬ هر کسی می‌تواند قابلیت و توانایی خود را برای شناسایی دروغ‌ها بهتر کند.
قدم ۱: مبنا
معیار٬ تصویری از این وضعیت است که رفتار و صدای این فرد در شرایط طبیعی یعنی زمانی که تحت هیچ فشاری نیست و هیچ دلیلی هم برای دروغ گفتن ندارند چگونه خواهد بود. این مهم‌ترین بخش این فرآیند است.
برای آغاز فرآیند مبنا٬ از این فرد سؤالاتی بپرسید که دلیلی برای دروغ گفتن درباره آن نداشته باشند٬ چیزهایی مانند وضع آب و هوا٬ یا آخرین فیلم یا رویداد ورزشی که دیده است. آن وقت می‌توانید پی ببرید که وقتی دروغ نمی‌گویند نوع نگاه٬ حرف زدن و کلماتی که استفاده می‌کنند به چه نحو خواهد بود. با یک مبنای فیزیکی کار را آغاز کنید.
قدم ۱-۱: مبنای فیزیکی
برای مبنای فیزیکی٬ باید از تمام ویژگی‌های فیزیکی فرد در زمانی که صحبت کرده و چیزی می گوید یادداشت بردارید. معمولا این کار را با تفکیک اجزای بدن فرد انجام می‌دهیم. نواحی که باید مد نظر قرار دهید عبارتند از: صورت٬ سر٬ تنه٬ بازوها و دست‌ها٬ ساق پا و پاها.
سعی کنید به هر یک از این بخش‌ها دقت کرده و ببینید نوع حرکت این بخش ها هنگام گفتگو با این فرد به چه ترتیب خواهد بود. آیا آنها صورتشان را زیاد لمس می‌کنند یا بازوهایشان را می‌مالند یا به پای خود ضربه می‌زنند؟ آیا عادت دارند با دست‌هایشان حرف بزنند؟ چقدر این کار را انجام می‌دهند؟ این‌ها نمونه‌ای از چیزهایی است که باید سعی کنید از آن سر در بیارید. وقتی کار مبنای شما به پایان رسید٬ می‌توانید به دنبال شناسایی تفاوت‌ها در این رفتارهای عادی باشید.
قدم ۱-۲: مبنای شنیداری
طی مبنای شنیداری باید سعی کنید تن و نوع صدای آنها و کلماتی را که حین یک گفتگوی فارغ از استرس بیان می‌کنند، در ذهن بسپارید. سعی کنید به تن صدا٬ بلندی آن٬ انتخاب کلمات٬ الگوهای صحبت٬ اوم و اَه گفتن و هرچیز غیرعادی دیگر دقت کنید.
پایان مبنای عادی
برای داشتن تصویر کامل از این فرد٬ باید یک مبنای احساسی را هم در نظر داشته باشیم. این مبنا می‌تواند زمانی رخ دهد که فرد هیجان زده بوده یا نسبت به چیزی عصبی است. دقیقا در چنین شرایطی است که افراد دروغگو گیر می‌افتند.
قدم ۱-۳: مبنای احساسی
برای انجام این کار٬ سؤالاتی نظیر قدم اول از فرد بپرسید٬ اما این بار علاوه بر آن٬ سؤالاتی بپرسید که می‌دانید ممکن است باعث شود فرد هیجان زده یا برافروخته شود تا بتوانید مبنای فیزیکی و شنیداری او را در شرایط احساسی‌تر پیدا کنید. بنابراین به جای پرسیدن سؤالاتی درباره آب و هوا٬ بهتر است درباره تیم ورزشی مورد علاقه٬ خصوصا تیم‌هایی که نسبت به آن تعصب دارد٬ یا هرچیزی که او را برانگیزد سؤال کنید. یا مثلا می‌توانید درباره چیزهایی سؤال بپرسید که می‌دانید باعث به هم ریختن اعصابش می‌شود مانند اخراج شدنش از سر کار٬ یا طلاق یکی از دوستان نزدیک یا مسائل و مشکلات پزشکی. 
این کارها به شما فرصت بررسی بیشتری می‌دهد تا بتوانید تفاوت‌ها را در رفتارشان با معیارها و مبنای رفتار عادی مقایسه کنید. مثلا اکثر افراد زمانی که درباره تیم ورزشی مورد علاقه خود صحبت می‌کنند٬ انرژی و جنب و جوش بیشتری داشته و صدایشان بازتاب بیشتری دارد.
منبع: realmenrealstyle

چرا بچه‌ها دروغ می‌گویند و چگونه می‌توان آنها را به راست گفتن واداشت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ