پاپ اسمیر؛ تستی که همه خانم‌ها باید انجام بدهند!

jalalvand
سرطان، حتی اسمش هم برای خیلی از افراد وحشت و ترس شدیدی را به وجود می‌آورد، چنانچه افراد به موقع به پزشک مراجعه‌ کنند درهمان مراحل اولیه ابتلا، این بیماری را به راحتی درمان کرد.

«دکتر عزیزه قاسمی‌نژاد» ، متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ نازایی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مواردی که باید درباره تست پاپ ‌اسمیر بدانید را به شما می‌گوید.

شمارش معکوس برای توقف سرطان!

برخی از افراد تصور می‌کنند که تست پاپ اسمیر را باید دائما انجام بدهند در حالی‌که این باور نادرست است و این تست را پزشک متخصص زنان بر اساس یک قاعده خاص برای افراد مختلف انجام می‌دهد.

فواصل انجام تست پاپ اسمیر از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. این تست را باید همه‌ی خانم‌ها بعد از شروع رابطه زناشویی به صورت سالانه (سالی یک بار) انجام بدهند. چنانچه تست پاپ اسمیر، سه سال پشت سر هم ، به صورت سالانه انجام شد و نتیجه تست هر سال منفی بود، متخصص زنان و زایمان، فواصل تست پاپ اسمیر را طولانی‌تر در نظر می‌گیرد.

اما در شرایطی که فرد رفتار پرخطر داشته باشد یا موازین بهداشتی مثل استفاده درست از کاندوم را با همسرش رعایت نکند باید تست پاپ اسمیر را با توجه به نظر پزشک با فواصل نزدیک به هم انجام بدهد. همچنین آن دسته از افرادی که ضعف سیستم‌ایمنی دارند یا به بیماری‌های خاصی مبتلا هستند، باید تست پاپ اسمیر را با فواصل نزدیک به یکدیگر انجام بدهند.

افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند یا ریسک ابتلا به سرطان در آن‌ها بالاست نیز، در این گروه خاص قرار می‌گیرند. تست پاپ اسمیر را باید از شروع اولین رابطه زناشویی تا سن 60 سالگی انجام داد و معمولا از سن 60 تا 70 سالگی دیگر آن را انجام نمی‌دهند.  

راهی برای تشخیص عفونت

بسیاری از خانم‌ها در طول زندگی خود به عفونت مبتلا می‌شوند ، یکی از ویژگی‌های پاپ اسمیر این است که می‌توان با آن عفونت‌های مختلف را هم تشخیص داد.

برای مثال با تست پاپ اسمیر می‌توان عفونت کاندیدا(Candida) یا تریکومونا ((Trichomonas را تشخیص داد. چنانچه برای خانمی‌ انجام پاپ اسمیر توصیه شد و این خانم به عفونت نیز مبتلا بود، باید تا زمانی که عفونت درمان شود انجام پاپ اسمیر را به تعویق انداخت چون انجام پاپ اسمیر در زمانی که فرد به عفونت مبتلاست، باعث می‌شود که پزشک متخصص زنان برای بالا بردن دقت نتیجه تست پاپ اسمیر، مجددا از فرد بخواهد که آن را انجام بدهد.

پاپ اسمیر، خوب و ارزان

امروزه روش‌های تشخیصی زیادی وجود دارد که با آن‌ها می‌‌‌توان سرطان را به موقع تشخیص داد. «پاپ اسمیر» (Pap smear) یکی از این روش‌ها محسوب می‌شود که در صورت استفاده درست از آن می‌توان به راحتی از پیشرفت سرطان در بدن پیشگیری کرد.

 تست پاپ اسمیر در واقع یک تست غربالگری است که دارای یکسری از ویژگی‌هاست که می‌توان به ارزان بودن، ساده بودن و قابل اندازه‌گیری بودن آن اشاره کرد. تست پاپ اسمیر، یک روش خوب برای تشخیص سرطان دهانه رحم محسوب می‌شود.

منبع: همشهری تندرستی

لینک مرتبط:

اهمیت و انجام تست پاپ اسمیر چیست؟

آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ