باید و نباید ها: اگر تست پاپ اسمیر رحم شما مثبت شود!

jalalvand
چنانچه نتیجه تست پاپ اسمیر، تغییرات سلولی غیر طبیعی و سرطانی را نشان بدهد در چنین شرایطی باید اقداماتی را برای بیمار انجام داد.

اگر تشخیص به موقع و در مراحل اولیه ابتلا صورت گرفته باشد، جای نگرانی نیست و درمان معمولا با برداشتن قسمتی که دچار تغییرات سلولی شده یا برداشتن کل رحم انجام می‌شود.

ولی در شرایطی که تست پاپ اسمیر به موقع انجام صورت نگیرد و ابتلا به سرطان در مراحل پیشرفته باشد، درمان سخت‌تر خواهد بود، در چنین شرایطی ممکن است، غدد لنفاوی و قسمت‌های دیگر بدن هم تا حدودی درگیر سرطان شده باشند.

وقتی این اتفاق بیفتد، در چنین شرایطی علاوه بر عمل‌جراحی، رادیوتراپی و گاهی شیمی‌درمانی، توصیه می‌شود که تشخیص این مسئله بر عهده پزشک است.

قبل از انجام تست باید بدانید…

روش‌های تشخیصی می‌توانند کمک زیادی به تشخیص به موقع بیماری‌ها کنند به شرط آنکه برای بهره‌گیری از تست پاپ اسمیر، دقت لازم را انجام داد تا خطای تشخیصی کم شود.

*برای انجام پاپ اسمیر باید یک تا دو هفته بعد از دوره عادت ماهیانه ( بعد از خونریزی) به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد.

*افرادی که قصد دارند تست پاپ اسمیر انجام بدهند نباید 24 ساعت قبل از انجام این تست، رابطه زناشویی داشته باشند.

* اگر فردی از دوش واژینال (شست‌و شوی داخلی) استفاده می‌کند باید از 48 ساعت قبل انجام این کار را متوقف کند.

* همچنین کرم‌های واژینال نیز نباید از 48 ساعت قبل از انجام پاپ اسمیر، استفاده شوند.

*خیلی از افراد تصور می‌کنند که برای انجام پاپ اسمیر باید ناشتا باشند در حالی‌که برای انجام این تست نباید ناشتا بود چون تست پاپ اسمیر از طریق خون‌گیری نیست.

*آن دسته از افرادی که از واکسن زگیل تناسلی استفاده می‌کنند نباید تصور کنند که تا آخر عمر از ابتلا به زگیل تناسلی و سرطان مصون هستند، چون تحقیقات روی این واکسن هنوز ادامه دارد و دقیقا مشخص نیست که این واکسن تا چه مدت می‌تواند بدن را در برابر ویروس مصون نگه دارد.

*خانم‌هایی که سیگار می‌کشند باید این عادت خود را کنار بگذارند چون این دسته از خانم‌ها بیش از دیگران مستعد ابتلا به سرطان هستند.

*افرادی که می‌خواهند واکسن زگیل تناسلی بزنند نباید این کار را در دوران شیردهی یا بارداری انجام بدهند.

*انجام تست پاپ اسمیر در زمان بارداری، ممنوعیتی ندارد و در صورتی که زمان ‌انجام این تست باشد و پزشک متخصص زنان انجام آن را ضروری بداند، باید آن را انجام داد.

*معاینات دوره‌ای باید وجود داشته باشد تا بتوان از ابتلا به انواع بیماری‌ها پیشگیری کرد، همه خانم‌ها در صورت مشاهده علائمی چون سوزش، خارش، ترشح بدبو، خونریزی بعد از رابطه زناشویی و… باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند.

*بعد از انجام تست پاپ اسمیر ممکن است در ترشحات خون دیده شود که نباید برای این موضوع نگران شد چون این مسئله به دلیل برداشتن نمونه با برس به وجود می‌آید. این مسئله یک روز باقی می‌ماند و بعد خود به خود از بین می‌رود.

منبع: همشهری تندرستی

لینک مرتبط: اهمیت آزمایش‌های غربالگری منظم در تشخیص سرطان دهانه رحم

آزمایشی که می‌تواند جایگزین تست پاپ اسمیر شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ