اهمیت آزمایش‌های غربالگری منظم در تشخیص سرطان دهانه رحم

maryam01
بر اساس اطلاعات انجمن سرطان آمریکا، سرطان دهانه رحم سابقاً مهم‌ترین عامل مرگ ناشی از سرطان در بین خانم‌های آمریکایی بود.

بر اساس اطلاعات انجمن سرطان آمریکا، سرطان دهانه رحم سابقاً مهم‌ترین عامل مرگ ناشی از سرطان در بین خانم‌های آمریکایی بود. اما از آنجایی که امروزه خانم‌های بیشتری از آزمایش‌های غربالگری استفاده می‌کنند، تعداد مرگ‌های ناشی از این سرطان در 40 سال گذشته به شدت کاهش داشت. با این حال، سرطان دهانه رحم هنوز هم افراد زیادی را به کام مرگ می‌برد و برای درمان این سرطان نیاز به تلاش‌های بیشتری است.
سرطان دهانه رحم چیست؟
سرطان دهانه رحم در بافت‌های گردن رحم (عضوی که رحم را به واژن متصل می‌کند) ایجاد می‌شود. دو نوع سرطان دهانه رحم وجود دارند. یک نوع سرطان دهانه رحم سلول‌های سنگفرشی است که در سطح خارجی قسمتی از دهانه رحم که به واژن می‌رسد ایجاد می شود. نوع دیگر با نام آدنوکارسینوم دهانه رحم شناخته شده و در قسمت داخلی دهانه رحم ایجاد می‌شود.
اهمیت آزمایش‌های غربالگری منظم
از آنجایی که سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه علائمی به همراه ندارد، اهمیت انجام آزمایش غربالگری بسیار زیاد است.
دو نوع آزمایش غربالگری اصلی برای سرطان دهانه رحم وجود دارد. در روش سیتولوژی، دهانه رحم با یک برس کوچک خراشیده شده تا سلول‌ها جمع‌آوری شوند. سپس سر برس جدا شده و در مایع نگهداری می‌شود تا بعداً برای بررسی سلول‌های غیرعادی به آزمایشگاه فرستاده شود.
روش دیگر تست پاپ یا اسمیر دهانه رحم است. برای آزمایش پاپ روزنه‌ی خارجی دهانه رحم خراش داده شده تا سلول‌ها برداشته شوند. سپس این سلول‌ها در زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند تا وجود یا عدم وجود سلول‌های ناهنجار تشخیص داده شود.
بر اساس سازمان‌های معتبر جهانی خانم‌های بین 21 تا 65 سال باید هر 3 سال یک‌بار آزمایش پاپ را انجام دهند. البته این امکان وجود دارد که دو آزمایش پاپ و HPV (ویروس پاپیلوم انسانی) را 5 سال یک‌بار انجام داد.
(منبع: mayoclinic)

درمان سرطان دهانه رحم با رژیم غذایی، یوگا و مدیتیشن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ