فشار خون بالا؛ آیا لازم است چیز خاصی درباره آن بدانید؟

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۷۰ میلیون آمریکایی دچار فشار خون بالا هستند که باعث چهار برابر شدن خطر مرگ و میر به خاطر سکته‌ی مغزی و سه برابر شدن خطر مرگ به خاطر بیماری قلبی می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۷۰ میلیون آمریکایی دچار فشار خون بالا هستند که باعث چهار برابر شدن خطر مرگ و میر به خاطر سکته‌ی مغزی و سه برابر شدن خطر مرگ به خاطر بیماری قلبی می‌شود. در این زمینه متخصصان داروهایی با دوز محدود و برای کاهش فشار خون تجویز می‌کنند.
فشار خون بالا به خاطر یک نوعی بیماری مانند اختلالات انسدادی حین خواب، تومورهای غدد فوق کلیوی یا مشکلات تیروئیدی را فشار خون ثانوی می‌نامند. این نوع فشار خون می‌تواند ناشی از داروهایی مانند داروهای درمان هورمون مانند مسکن‌ها، داروهای نشئه آور و حتی استفاده از روش‌های گیاهی باشد. فشار خون ثانوی اغلب به طور ناگهانی آغاز شده و منجر به فشار خون بالاتر از فشار خون اولیه می‌شود.
بیش از ۹۰ درصد از افرادی که فشار خون بالا دارند دچار فشار خون اولیه هستند. این نوع فشار خون به مرور و طی چند سال زیاد شده، با بالا رفتن سن افزایش یافته و تحت تأثیر عوامل موروثی است. عوامل مربوط به شیوه‌ی زندگی مانند مصرف زیاد نمک، کمبود تحرک و ورزش، چاقی یا مصرف زیاد الکل می‌تواند منجر به فشار خون اولیه شود.
همانطور که می‌دانید کلیه‌ها اجزای اصلی سیستم قلبی-عروقی محسوب می‌شوند، چرا که مسئول تنظیم تعادل نمک و مایعات بدن هستند که تأثیر مستقیمی بر فشار خون دارد. اگر کلیه با کمبود خون مواجه شود، از مغز درخواست تأمین مواد لازم خواهند داشت. مغز، مواد مورد نیاز کلیه را تأمین می‌کند، اما این کار منجر به بروز نوعی عدم تعادل می‌شود، چرا که خون مغز کم خواهد شد و در نتیجه فشار خون بالا می‌رود.
محققان در تحقیقات خود دریافته‌اند بسیاری از افرادی که فشار خون بالا دارند، در کف مغز رگ‌های خونی باریکی دارند که جریان خون آن هم ضعیف و کم است و آن را مقاومت بالا هم می‌نامند. در حال حاضر در برخی تحقیقات مشخص شده که جریان ضعیف خون در ساقه‌ی مغز می‌تواند منجر به فشار خون سازگانی به منظور افزایش جریان خون در مغز شود. 
منبع: NHS

موزیک‌های خاص می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ