چهار قدم تا رسیدن به اعتماد به نفس بالا-قسمت دوم

مهرناز زاوه
فکر نکنید که باید شخصیت کاملی داشته باشید یا نمی‌توانید رشد کنید، چون با این کار اعتماد به نفس را از خودتان می‌گیرید.

در ادامه‌ی قسمت اول به راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس اشاره می‌کنیم.
۳.به استقبال تغییر بروید
تا به حال شده که فکرتان حسابی درگیر گذشته یا آینده شود؟ شاید ذهن‌تان مشغول یک تصمیم اشتباه که سال‌ها پیش گرفتید شود و یا اینکه سه سال دیگر چه وضعیتی خواهید داشت. نگران نباشید. این چیزی است که بسیاری از ما با آن روبرو می‌شویم. اما نکته اینجاست. شخصی که پنج سال پیش بودید با شخصی که الان هستید و یا کسی که قرار است پنج سال بعد باشید کاملا فرق دارد. پنج سال قبل شما سلیقه، دوستان و علایق متفاوتی داشتید و چه کسی می‌داند که پنج سال بعد چه اتفاقاتی خواهد افتاد. بهتر است با این مسئله روبرو شوید که این «من» درون شما مدام در حال تغییر و تحول است. درونی کردن این مسئله اهمیت فراوانی دارد چرا که وقتی می‌گوییم: «من نمی‌توانم آن کار را انجام دهم، کارِ من نیست» یا «همه فکر می‌کنند من آدم کمرویی هستم، همین که شروع کنم به صحبت با اشخاص جدید، آنها با خودشان فکر می‌کنند یکجای قضیه می‌لنگد». اینطور فکر نکنید که باید شخصیت کاملی داشته باشید یا نمی‌توانید رشد کنید، چون با این کار اعتماد به نفس را از خودتان می‌گیرید.
راهکار: ۲۴ ساعت درباره هیچ چیز قضاوت نکنید
ما دائما خود و اطرافمان را مورد قضاوت قرار می‌دهیم. به این مسئله فکر کنید که وقتی بیرون از خانه هستیم، دائما درباره لباس پوشیدن، رفتار و همه چیز مردم قضاوت می‌کنیم. برای رها شدن از عادت قضاوت کردن درباره خود و دیگران، باید سعی کنید عادت قضاوت نکردن را در خود پرورش دهید. برای این کار یک روز را در هفته انتخاب کنید و در آن هیچ نوع قضاوتی انجام ندهید.
۴.در زمان حال زندگی کنید
آیا تا به حال شده با کسی صحبت کنید و بعد متوجه بشوید که شما تنها کسی هستید که در آن اتاق حضور دارد؟ بگذارید حدس بزنم، این فرد باعث شده که شما احساس فوق العاده و خاصی داشته باشید. علت اینکه آنها قادرند این کار را انجام دهند این است که آنها در آن لحظه، با تمام وجود آنجا حضور دارند و می‌توانند روی مکالمه و گفتگو با طرف مقابل به شکل عمیقی تمرکز کنند. وقتی در زمان حال زندگی کنید، به مرور متوجه خواهید شد که بهتر می‌توانید اطلاعات را به خاطر بیاورید، گفتگوهای بهتر و عمیق‌تری با دیگران خواهید داشت و به‌طور عمیق‌تری با دیگران احساس همدلی خواهید کرد.
راهکار: ذهن‌تان را وارسی کنید
یکی از روش‌هایی که می‌توان برای بودن در زمان حال از آن استفاده کرد، روش «وارسی موشکافانه ذهن» است. برای این کار یک عامل محرک مثلا ریمایندر گوشی یا تقویم‌تان را تنظیم می‌کنید تا چند بار در روز این سؤال را به شما یادآوری کند که «الان به چه فکر می‌کنی؟» و می‌توانید در آن لحظه وضعیت فکری خود را ارزیابی کنید. برای اینکه بفهمید مغزتان در طی روز چند بار از کار اصلی منحرف شده و به جای دیگری می‌رود می‌توانید چند بار در روز این تمرین را انجام دهید. بعد از آنکه به جواب رسیدید، به لحظه حال برگردید. سه بار نفس عمیق بکشید و بار دیگر بر روی کاری که دارید انجام می‌دهید تمرکز کنید.
منبع: realmenrealstyle

نمره اعتماد به نفس من چند است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ