آیا مصرف مکمل‌ کلسیم تاثیرگذار است؟

مهرناز زاوه
در برخی تحقیقات مشخص شده بین مصرف زیاد کلسیم با خطر بالای سرطان پروستات ارتباط‌هایی وجود دارد.

کلسیم یکی از غنی‌ترین مواد معدنی در بدن است. از دیرباز این عقیده وجود داشته که کلسیم یکی از عناصر حیاتی برای تقویت سلامت استخوانی محسوب می‌شود. تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف کلسیم خوراکی هیچ تأثیر بارزی در پیشگیری از ترک‌خوردگی استخوان در افراد ۵۰ ساله و بالاتر ندارد.
با این حال، همچنان کلسیم برای عملکرد درست و مناسب قلب، عضلات استخوان و سیستم عصبی بدن لازم و ضروری بدن و نقش مهمی در فرآیندهای همچون حفظ فشار خون و تنظیم لخته شدن خون ایفا می‌کند. توصیه می‌شود که زنان حتما از محصولات لبنی حاوی مواد آلی، سبزیجات برگدار، ماهی سالمون کنسروی (همراه با استخوان) و ماهی ساردین، شیره‌ی چغندر و بروکلی استفاده کنند.
زنانی که به طور مداوم غذاهای سرشار از کلسیم مصرف نمی‌کنند باید سعی کنند که مکمل‌های سیترات کلسیم را به میزان ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلی‌گرم همراه با غذا در روز مصرف کنند. مردان هم باید از منابع خوراکی، حدود ۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم مورد نیاز را مصرف کنند و تا حد امکان از مصرف مکمل‌های آن پرهیز کنند مگر آنکه به تجویز پزشک باشد، چرا که در برخی تحقیقات مشخص شده بین مصرف زیاد کلسیم با خطر بالای سرطان پروستات ارتباط‌هایی وجود دارد.
همچنین توصیه می‌شود که هر کسی، سوای کسانی که اختلالاتی دارند که با میزان بالای کلسیم مرتبط است مانند هایپرپاراتیروئیدی اولیه، گوشت تباهی یا سارکوئیدوز و یا وجود غده‌ی بدخیم، مکمل‌هایی حاوی ۲۰۰۰ IU ویتامین D3 مصرف کنند چرا که ویتامین D برای جذب کلسیم و وضعیت کمبود آنها بسیار لازم و ضروری است.
سایر روش‌ها برای افزایش یا ارتقاء قوت و قدرت استخوان و کاهش خطر ترک‌خوردگی آن شامل متعادل نگه داشتن وزن و تمرین مرتب، سیگار نکشیدن و کاهش مصرف الکل و کافئین است.
منبع: health

تاثیر مکمل‌های کلسیم در کاهش عوارض ام اس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ