کهیر شوخی بردار نیست!

jalalvand
کهیر تورم رنگ پریده تا قرمز رنگ پوست می باشد که خارش دار و حدود مشخص داشته و اندازه ضایعات از چندین میلی متر تا چندین سانتی متر متفاوت است اغلب موارد به صورت گرد یا بیضی می باشد ولی ممکن است به هم متصل شده و ضایعات حلقوی، قوسی یا مارپیچ ایجاد نمایند. ضایعات کهیری پوسته یا تغییر رنگ ایجاد نمی کنند. بثورات کهیری در عرض 24 ساعت محو می شوند و این باعث افتراق کهیر از بیماری هایی می گردد که ضایعات شبیه کهیر دارند. دکتر مینا دلیری-دارای بورد تخصصی بیماری های پوست در این باره بیشتر توضیح می دهد.

کهیر ناشی از نشت مایع خون از عروق خونی کوچک به داخل پوست می باشد. یک ماده شیمیایی به نام هیستامین عامل این پدیده می باشد. عوامل مختلفی مانند واکنش های آلرژیک یا حساسیتی و برخی مواد شیمیایی موجود در غذا یا داروها موجب ترشح هیستامین می شوند.

اما گاهی تعیین علت ترشح هیستامین و ایجاد کهیر غیر ممکن است. کهیر بیماری خیلی شایعی است. 20-10 درصد مردم در طی زندگی خود حداقل یکبار دچار حمله کهیر می شوند. معمولاً هر حمله در عرض چند روز تا چند هفته خودبخود فروکش می کند (کهیر حاد) ، اما گاهی این بیماری سال ها به طول می انجامد ( کهیر مزمن )

کهیر حاد چیست؟

 کهیر حاد به کهیری گفته می شود که کمتر از 6 هفته طول کشیده باشد. در اکثر موارد تعیین علت این نوع کهیر آسان بوده و با رفع این علت، کهیر بهبود می یابد. شایع ترین علل این نوع کهیر عبارتند از : غذا – دارو – عفونت – نیش حشرات – بیماری های داخلی – محرک های فیزیکی ( فشار، سرما، نور خورشید)

چه غذاهایی کهیر می آورند

 آجیل، شکلات، ماهی، گوجه فرنگی، تخم مرغ، توت فرنگی و شیر از جمله غذاهایی هستند که می توانند ایجاد کهیر نمایند. غذاهای نپخته بیشتر از غذاهای پخته شده تولید کهیر می کنند. مواد محافظ و رنگی که به غذاها اضافه می شوند نیز در ایجاد کهیر نقش دارند. کهیر از چند دقیقه تا حداکثر 2 ساعت پس از مصرف غذای حساسیت زا ظاهر می شود.

چه داروهایی باعث کهیر می شوند؟

مهم ترین داروهایی که باعث کهیر می شوند: آنتی بیوتیک ها (پنی سیلین)، داروهای مسکن، داروهای آرامبخش، داروهای مدر، برخی ویتامین ها، ملین ها. اگر شما دچار یک حمله کهیر شدید، باید نام تمام داروهایی که مصرف کرده اید به پزشک خود بگویید تا به او در تعیین علت کهیر کمک کنید.

کهیر را چطور درمان کنیم؟

بهترین درمان کهیر، شناسایی و رفع علت آن است. متاسفانه این کار همیشه آسان نیست. معمولا برای کنترل و درمان کهیر داروهای آنتی هیستامین تجویز می شود. بهتر است این داروها براساس یک برنامه مدون و به طور منظم مصرف شوند تا از بروز ضایعات کهیری جلوگیری نمایند.

انواع مختلفی از آنتی هیستامین وجود دارند که در هر بیمار یکی از آنها بهترین تاثیر را دارد. از این رو ممکن است پزشک ناچار شود چندتا از آنها را به تنهایی و یا با هم امتحان کند تا بهترین نتیجه حاصل شود.

اکثر داروی آنتی هیستامین می توانند ایجاد خواب آلودگی نمایند. لذا در صورت مصرف آنها هنگام انجام کارهای دقیق (مثل رانندگی) احتیاط نمایید. داروهای موضعی نقش زیادی در درمان کهیر ندارند اما خنک کردن پوست (دوش آب سرد و کمپرس) می تواند به تخفیف خارش کمک نماید. درصورتی که دچار تنگی نفس شدید سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

چند توصیه جهت بهبودی کهیر

تغییر محیط زندگی برای 2-1 هفته گاهی موجب بهبودی کهیر می شود.

حذف برخی موادغذایی می تواند به بهبودی کمک نماید، از جمله: آجیل، موز، توت فرنگی، پیاز،گوجه فرنگی، بادنجان، تخم مرغ.

ماهی، پنیر، ادویه جات، موادرنگی (نوشابه، ژله، آدامس، بستنی) غذاهای حاوی مواد محافظ (کنسرو، سوسیس، کالباس، مربا، مایونز)، داروها (آسپرین، آنتی بیوتیک، ملین ها، ویتامین ها)

منبع: مجله پزشک شهر

لینک مرتبط: نکاتی درباره کهیر و آنژیوادما (یا ورم‌های عمیق زیرپوستی)

درمان کهیر مزمن چگونه ممکن است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ