۸ آلرژی که علائم مشابه دارند

مهرناز زاوه
شاید برای شما هم پیش آمده باشد؛ در آشپزخانه هستید، یک تکه خربزه می‌خورید و ناگهان دهان و زبانتان شروع به خارش کرده و لب‌هایتان متورم می‌شوند. تا آنجایی که می‌دانید، تنها به ابروسیا(نوعی گیاه گرمسیری) آلرژی دارید. پس مشکل چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد؛ در آشپزخانه هستید، یک تکه خربزه می‌خورید و ناگهان دهان و زبانتان شروع به خارش کرده و لب‌هایتان متورم می‌شوند. تا آنجایی که می‌دانید، تنها به ابروسیا(نوعی گیاه گرمسیری) آلرژی دارید. پس مشکل چیست؟ برایان مارتین، رئیس کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی در آمریکا می‌گوید: «احتمالا به عارضه‌ای موسوم به سندرم آلرژی دهانی مبتلا شده‌اید. پروتئین‌های موجود در خربزه از نظر ساختاری شباهت زیادی به پروتئین موجود در ابروسیا دارند، بنابراین ممکن است به آن یک واکنش خفیف نشان دهید. موز، خیار و کدو سبز هم ممکن است موجب بروز یک واکنش آلرژیک در شما شوند.»
بر خلاف یک حساسیت غذایی که ممکن است به کهیر، اختلال گوارشی و در برخی موارد آنافیلاکسی (که می تواند کشنده باشد) منجر شود، علائم سندرم آلرژی دهانی صرفا به دهان و لب‌های شما محدود می‌شود. اگر علائم سندرم از ناحیه لب و دهان فراتر برود، باید با یک پزشک متخصص آلرژی صحبت کنید، چون ممکن است یک حساسیت غذایی خطرناک داشته باشید.
شیر و گوشت گاو
اگر به شیر گاو حساسیت دارید، سفارش دادن برگر بدون پنیر دردی را دوا نمی‌کند. اکثر مردم لبنیات و گوشت گاو را به عنوان دو دسته غذایی مختلف در نظر می‌گیرند، با اینکه این دو محصول از یک حیوان گرفته می‌شوند. اما تحقیقات اسکات زیشرر، استاد آلرژی و ایمونولوژی در بیمارستان مونت سینایی در نیویورک نشان می‌دهد که حدودا ۱۰٪ از افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند، به گوشت گاو هم حساسیت پیدا می‌کنند.
لاتکس و کیوی
ویلیام سیلور، استاد پزشکی بالینی در دانشگاه کلرادو می‌گوید: «شاید عجیب به نظر برسد، اما باید به خاطر داشته باشید که لاتکس یک محصول لاستیکی است که از درخت به دست می‌آید.» افرادی که به لاتکس حساسیت دارند، مانند افرادی که به خربزه یا ابروسیا حساسیت دارند، وقتی کیوی می‌خورند دچار سندرم آلرژی دهانی می‌شوند. موز و آووکادو نیز برای افرادی که به لاتکس حساسیت دارند، بعضا مشکل ساز می‌شود.
بادام زمینی و سایر حبوبات
اگر به بادام زمینی حساسیت داشته باشید، به احتمال ۵٪ به نخود، عدس، لوبیا و سایر حبوبات نیز حساسیت پیدا می‌کنید.
ظروف آشپزخانه و جواهر زینتی
جواهراتی که در روز استفاده می‌کنید، احتمالا از نیکل تهیه شده‌اند؛ نیکل یک آلرژن رایج است که در اغلب جواهرات یافت می‌شود. اگر به نیکل حساسیت دارید، دست زدن به هر وسیله‌ای که نیکل داشته باشد، شما را با یک واکنش آلرژیک مواجه خواهد ساخت. دیگ‌های فلزی، دستگیره‌های کابینت و سایر وسایل فلزی نیز خطر آلرژی را افزایش می‌دهند.
گرده درخت و سیب
اگر به انواع درخت حساسیت دارید، ممکن است به میوه‌هایی که بر روی آن درخت‌ها رشد می‌کنند نیز حساسیت داشته باشید. اما مارتین در این باره می‌گوید: «بادام، هویج و کرفس در افرادی که به گرده گل و درخت حساسیت دارند، موجب بروز واکنش‌های آلرژیک می‌شود.»
گرده چمن و کرفس
آلرژی به چمن گاهی اوقات به بروز یک واکنش آلرژیک مانند حساسیت به کرفس، گوجه فرنگی، پرتقال و هلو منجر می‌شود. اما خبر خوب این است: «اگر به هر یک از این آلرژن‌ها حساسیت دارید، کافی است آنها را بپزید؛ در این صورت، دیگر دچار حساسیت نخواهید شد. چون فرآیند پختن، پروتئین‌های موجود در این خوراکی‌ها را تجزیه می‌کند». این بدان معناست که با خوردن هلو مشکلی نخواهید داشت، حتی اگر نتوانید یک هلوی خام را گاز بزنید و احساس خارش نکنید.
منبع: prevention

درمان طبیعی آلرژی با عسل خالص

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ