سبزیجات و میوه‌هایی که بیشترین میزان آنتی اکسیدان را دارند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
شاید در صدر غذاهایی که برای سلامت شما در این لیست مفیدند باید تمشک سیاه را قرار داد. این میوه‌های کوچک نسبت به سایر سبزیجات و میوه‌ها٬ دو برابر آنتی اکسیدان دارند.

۷-انجیر خام
با اینکه انجیر در شیرینی‌ها و کوکی‌ها طعم فوق العاده‌ای دارد، اما بهتر است آن را بدون پوشش شکر و آرد بخورید تا بیشتر بتوانید از مزایایی که برای سلامتتان دارد بهره‌مند شوید. برای خوردنش٬ می‌توانید آن را به سالاد کلم٬ پیاز و آووکادو اضافه کنید.
۶-گیلاس
یک فنجان گیلاس حدود ۲۶۰ میلی‌گرم (چیزی حدود یک موز کوچک) پتاسیم دارد که باعث متعادل ماندن فشار خونتان می‌شود. همچنین حاوی میزان خوبی از آنتی اکسیدان کواِرستین و آنتوسیانین است که در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی-عروقی از شما محافظت می‌کند. از طرفی سرشار از فیبر است که به دستگاه گوارش کمک می‌کند٬ گرسنگی را از بین می‌برد و در کاهش وزن تأثیرگذار است. برای خوردن آن نیاز به دستورالعمل خاصی نیست٬ می‌توانید آن را خالی بخورید یا در فصل تابستان آن را با سایر میوه‌ها در یک ظرف مخلوط کنید و بخورید. 
۵-توت فرنگی
توت فرنگی سرشار از پلی فنول‌هاست؛ مواد شیمیایی طبیعی قدرتمندی که به کاهش وزن شما کمک خواهند کرد و از شکل‌گیری چربی جلوگیری می‌کنند. محققان طی تحقیقاتی دریافته‌اند که در جریان خوراندن توت فرنگی به موش‌ها طی سه وعده در روز٬ میزان تجمع سلول‌های چربی آنها تا بیش از ۷۳ درصد کاهش یافت. برای خوردن می‌توانید آن را به غلات یا جو دو سر اضافه کرده یا با یک مرغ کبابی همراه با اسفناج و توت فرنگی همراه با سالاد درست کنید.
۴-سیب قرمز 
بهتر است این سیب را با پوست بخورید چرا که ۸۰ درصد از آنتی اکسیدان آن٬ در پوستش وجود دارد. از طرفی بخش زیادی از فیبر سیب هم در پوستش پنهان شده است. سوای این‌ها٬ سیب در کاهش چربی‌های شکمی هم بسیار مؤثر بوده و فیبر آن باعث باز شدن و تمیز شدن دیواره سرخرگ‌ها می‌شود و از طرفی میزان کلسترول را هم کم خواهد کرد.
۳-انار
دانه‌های انار حاوی سه نوع آنتی اکسیدان پلی فنول به نام تنینز٬ آنتوسیانینز و الاژیک اسید هستند که همه و همه در پیشگیری از بروز آسیب توسط مولکول‌های رادیکال آزاد سهم عمده‌ای دارند. یک انار متوسط حدود ۳۰ میلی‌گرم ویتامین C دارد که برای پوست و سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. می‌توانید دانه‌های آن را در قالب یک اسنک به طور جداگانه بخورید و یا آنها را روی سالاد٬ ماست یونانی یا جو دو سر بریزید.
۲-توت سیاه
یک فنجان توت سیاه حدود ۸ گرم فیبر و نزدیک به ۵۰ درصد ویتامین C روزانه شما را تأمین می‌کند. اما این همه‌ی داستان نیست. توت سیاه حاوی ویتامین K است که قدرت فیتوکمیکال استثنائی دارد. این خاصیت برای مردان بسیار مفید است؛ چرا که خطر پروستات را در آنها کاهش می‌دهد. از طرفی سرشار از ماده معدنی منگنز است که می‌تواند در تولید تستسترون تأثیرگذار باشد. برای خوردن٬ می‌توانید آن را به اسموتی یا سالاد میوه‌ی خود اضافه کنید یا روی ماست و پن-کیک بریزید که حاوی غلات کامل است.
۱-تمشک 
شاید در صدر غذاهایی که برای سلامت شما در این لیست مفیدند باید تمشک سیاه را قرار داد. این میوه‌های کوچک نسبت به سایر سبزیجات و میوه‌ها٬ دو برابر آنتی اکسیدان دارند. تحقیقات نشان می‌دهد میزان آنتی اکسیدان تمشک سیاه سه برابر آنتی اکسیدان تمشک قرمز است. از طرفی تمشک منبع متابولیت‌های ثانویه هم محسوب می‌شود که نوعی ترکیب آلی بوده و برای سلامت بسیار مفید است. می‌توانید آن را با عسل٬ عصاره لیمو٬ نارگیل بریده شده شیرین نشده (یا غیرصنعتی) و بادام بخورید.
منبع: eatthis

راه‌های تشویق کودکان به خوردن سبزیجات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ