ویژگی‌ چای تازه چیست؟

مهرناز زاوه
مدیرکل استاندارد گیلان گفت: اصول ارزیابی حسی چای روشی ساده نیست و کسب مهارت در آن دست سودجویان را در زنجیره فروش چای کوتاه می‌کند.

حیات تولید و درآمد اقتصادی تولید کنندگان امروز به مقوله استانداردسازی وابسته است. ارتقای کیفیت محصولات برای صادرات و بالا رفتن سطح رضایت مردم از محصولات با کیفیت را می‌توان در تحول اقتصادی بسیار موثر دانست. اما این روزها چای سنواتی که هیچ کیفیتی ندارد و توسط سودجویان به بازار عرضه می‌شود، به بازار محصول چای آسیب وارد می‌کند.
محمدعلی یوسفی، مدیرکل استاندارد گیلان توضیح داد: آزمایش تشخیص استاندارد بودن چای به سه صورت فیزیکی، شیمیایی و حسی انجام می‌شود. آزمایش استاندارد چای در روش شیمیایی به خاکستر چای، قلیایی بودن میزان فیبر و رطوبت چای می‌پردازد. آزمایش چای به روش فیزیکی با مشاهده چای انجام می‌شود. در این روش باید چای‌ها یکدست باشند و فاقد هرگونه کپک زدگی و یا سوختگی باشند. همچنین آزمایش دیگر چای به روش حسی نیز در گیلان قوت گرفته است و در این روش که به نظر ساده می‌رسد، نشان می‌دهد چای موجود در گمرک‌های کشور چای سنواتی است تا چای تازه.
او گفت: برای تقویت آشنایی اصول ارزیابی حسی چای یک دوره سه روزه در گیلان برگزار شد. در این دوره کارشناسان مربوطه توسط اساتید مرکز تحقیقات چای کشور با استاندارد ۶۲۳ آشنا شدند.
یوسفی با بیان اینکه ۹۰درصد چای کشور در گیلان تولید می‌شود، افزود: خوشحالیم امروز اهمیت آموزش و استانداردهای ویژگی‌ها در صنایع غذایی از اهمیت بسزایی برخوردار است. امیدواریم با آموزش استاندارد ویژگی‌های یکی از استراتژیک‌ترین محصولات کشور، کمکی به ارتقای سطح علمی بدنه کارشناسی سازمان کرده باشیم.
او همچنین گفت: با توجه به مشکلات موجود در ساختار کشت و تولید چای، استانداردسازی این محصول می‌تواند کمک شایانی به ارتقای جایگاه این محصول استراتژیک ایرانی، چه در داخل و چه در خارج کشور کند. ۳۴۰۰ هکتار سطح زیرکشت چای در کشور است و چای باید با توجه به ذائقه مصرف کننده تولید شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ