اگر در سفر دچار گزیدگی شدید مهمترین کار کدام است؟ (قسمت اول)

jalalvand
شاید گزیدگی‌های جانوران در زندگی روزمره مشکل زیادی ایجاد نکند و قابل اهمیت نباشد، اما در طول سفر می‌تواند به بحرانی جدی تبدیل شود. علت آن نیز همراه نداشتن ابزارهای درمانی چون انواع کرم‌ها و قرص‌ها، آشنایی نداشتن با مراکز بهداشتی و درمانی مقصد سفر، ناآشنایی با اقلیم منطقه و از همه مهم‌تر کم‌بودن اوقات فراغت است.

هیچ کس دوست ندارد زمان محدودی را که برای سفر در نظر گرفته، به دلیل گزیدگی و مشکلات پیرامونی‌اش از دست بدهد. پس بهتر است در طول سفر به مناطق مختلف مراقب انواع گزیدگی‌ها باشید. توجه داشته باشید که در موارد گزیدگی‌ها حتما پس از انجام اقداماتی که بیان می‌شود به سرعت فرد را به اولین مرکز درمانی انتقال دهید.

عقرب گزیدگی

با گرم شدن هوا موارد عقرب گزیدگی افزایش می‌یابد. عقرب‌های خشک‌زی در مناطق خشک کوهستانی و صحرایی در زیر سنگ‌ها، کلوخ‌ها یا حفره‌های کوچک زندگی می‌کنند. سم تعدادی از عقرب‌ها از نظر پزشکی خطرناک است و باعث علائم و عوارض متنوعی در فرد آسیب‌دیده می‌شود که گاهی موجب مرگ افراد، بویژه کودکان کمتر از شش سال می‌شود.

با توجه به اینکه در بعضی موارد تاخیر در تشخیص و درمان مناسب ممکن است باعث بروز عوارض خطرناکی در فرد شود، در ابتدا مهم است که تشخیص عقرب‌گزیدگی درست باشد.

به طور عمده عقرب‌ها روزها مخفی می‌شوند و شب‌ها به فعالیت می‌پردازند. گاهی عقرب‌ها به طور اتفاقی وارد لباس‌ها و یا کفش‌ها شده و فرد را می‌گزند. لذا توصیه می‌شود که قبل از خواب، رختخواب‌ها و ملزوماتش را بررسی کنید.

زنبور گزیدگی

گزیدگی زنبورهای زرد، سرخ و عسل معمولا دردناک است، ولی خطرناک نیست. خطرناک‌ترین و عمده‌ترین عامل آلرژی، نیش زنبورهای وحشی است. علائم گزش زنبور بستگی به میزان سم، حساسیت بدن به زهر و تا حدی محل گزیدگی دارد و می‌تواند به صورت یک واکنش عادی و معمولی، مسمومیت، حساسیت‌های عمومی وسیع و حتی در موارد نادر به شکل واکنش‌های شدید روانی باشد. در بیشتر موارد، نیش زدن زنبور باعث ورم و درد در محل، به‌دلیل یک واکنش سمی غیرحساسیتی به زهر زنبور می‌شود.

واکنش‌های حساسیتی به نیش زنبور ممکن است خفیف و با درد و قرمزی موضعی پوست همراه باشد. در عین حال ممکن است واکنشی عمومی‌تر به همراه ورم، کهیر و قرمزی باشد. واکنش آلرژی نسبت به سم زنبور در طول ده دقیقه پس از گزیده شدن به وجود می‌آید. واکنش‌های شدید حساسیتی تهدیدکننده حیات در افراد دارای آلرژی شدید، در افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و در موارد گزش‌های متعدد ممکن است رخ دهد.

در موارد واکنش‌های خفیف به سم زنبور فقط مصرف قرص‌های آنتی هیستامین کافی است، در حالی که در موارد واکنش‌های شدیدتر یا شوک حساسیتی (آنافیلاکسی) ممکن است برای احیای بیمار به تزریق آدرنالین، آنتی هیستامین، کورتون و تزریق سرم توسط پزشک نیاز باشد. همه افرادی که به نیش زنبور آلرژی دارند، باید دستبندهای هشدار پزشکی (که وجود حساسیت روی آن ثبت شده است) و نیز یک سرنگ خودکار تزریق آدرنالین همراه داشته باشند.

اقدامات اولیه در گزش‌های معمولی زنبور عبارتند از: محل زنبور گزیدگی را با آب و صابون بشویید. در مورد نیش زنبور عسل، برداشتن سریع نیش از روی زخم، برای جلوگیری از ورود بیشتر سم به زخم ضروری است. روی محل زنبورگزیدگی، کمپرس سرد یا کیسه محتوی یخ قرار دهید و به طور پی در پی هر 15 دقیقه یکبار کیسه یخ را از روی پوست‌بردارید.

از قراردادن مستقیم یخ روی پوست خودداری نمایید و از گرم کردن محل گزش بپرهیزید. اگر فرد زنبورگزیده مشکل تنفسی داشت و یا ورم شدید و سریع در محل گزش بروز کرد، باید به پزشک مراجعه نمایید.

لطفا ادامه مطلب را در «اگر در سفر دچار گزیدگی شدید مهمترین کار کدام است؟ (قسمت دوم)» بخوانید

منبع: سلامت نیوز

لینک مرتبط: چرا باید ریحان بخوریم ؟

پسرم سه ساله است هفته پیش پاهایش دانه های قرمزی زده که خارش دارد الان سه روز که دو تا جوش هایش از آنها حالت تاول شده یکی از آنها تاول بزرگ است لطفا راهنماییم کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ