علل تاخیر در به حرف آمدن کودک و راه‌های درمان آن

مهرناز زاوه
اگر کودک شما پس از ۱۳ ماهگی تمایلی به استفاده از صداهای جدید از خود نشان نمی‌دهد، بهتر است با یک متخصص گفتار درمانی مجرب مشورت کنید.

در وهله اول به علائم مشکل‌ساز توجه کنید: اگر کودک خردسال دارید، باید بیشتر مراقب باشید. اگر متوجه شدید که کودک تا سن ۸ یا ۱۰ ماهگی حرف نمی‌زند، ایما و اشاره ندارد، عکس‌العملی به لمس شدن بدنش نشان نمی‌دهد، دنبال اسباب بازی‌های گم شده‌اش نمی‌گردد یا به تدریج مهارت‌های کسب شده در ماه‌های نخست پس از تولد را از یاد می‌برد، باید از یک متخصص کمک بگیرید. این علائم می‌توانند حاکی از به تاخیر افتادن روند توسعه مهارت‌های کلامی کودک باشند.
با یک متخصص گفتار درمانی مشورت کنید: اگر کودک شما پس از ۱۳ ماهگی تمایلی به استفاده از صداهای جدید از خود نشان نمی‌دهد، بهتر است با یک متخصص گفتار درمانی مجرب مشورت کنید. در این مرحله، سوابق خانوادگی نوزاد و سایر مشکلات فیزیولوژیکی یا رشدی وی مورد بررسی قرار می‌گیرند.
بیشتر صحبت کنید: اگر کودک نمی‌تواند از طریق کلامی با شما ارتباط برقرار کند، سعی کنید زبان مورد علاقه‌اش را به کمک متخصص گفتار درمانی بیاموزید. سپس با آن زبان خاص با کودک صحبت کنید تا فرآیند رشد و توسعه مهارت‌های گفتاری کودک آغاز شود.
علل تاخیر در زبان باز کردن کودک چیست؟
دلایل بسیاری برای این معضل مطرح می‌شود که مهم‌ترین آنها عبارتند از:
مشکلات دهان و دندان: گاهی اوقات مشکل داشتن با زبان یا کام دهان مانع از کسب مهارت‌های گفتاری توسط کودک می‌شود.
اختلالات عصبی: کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی یا اوتیسم معمولا در کسب مهارت‌های گفتاری مشکل دارند. چون آن قسمت از مغز که وظیفه توسعه مهارت‌های گفتاری را بر عهده دارد، در این کودکان به درستی عمل نمی‌کند.
مشکلات شنوایی: در اغلب موارد مشکلات شنوایی مسئول به تاخیر افتادن زمان زبان باز کردن کودک هستند. به همین دلیل، از کودکان بالای ۱۳ ماه که قادر به صحبت نیستند، تست شنوایی سنجی گرفته می‌شود. صرف نظر از علل به تاخیر افتادن این روند، در صورتی که متوجه هر از یک علائم فوق شدید بهتر است با یک درمانگر مجرب مشورت کنید.
منبع: thehealthsite

آیا باید نگران دیر به حرف آمدن کودکتان باشید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ