۹ مشکل عجیب واژن و روش‌های رفع آن

مهرناز زاوه
باید بپذیریم؛ مشکلات زیادی برای نواحی پایین ‌تنه پیش می‌آید، از خارش و بو گرفته تا بروز جوش و خونریزی. بعضی اوقات انگار به یک دفترچه راهنما نیاز داریم.

باید بپذیریم؛ مشکلات زیادی برای نواحی پایین ‌تنه پیش می‌آید، از خارش و بو گرفته تا بروز جوش و خونریزی. بعضی اوقات انگار به یک دفترچه راهنما نیاز داریم. از این رو، ما برای ۹ مورد از متداول‌ترین مشکلات واژنی با متخصصین امر مشورت کردیم و روش رفع سریع آنها را جویا شدیم!
۱. متوجه جوش عجیبی شده‌اید
چه کسی است که از دیدن جوش یا لکه‌ای در نواحی حساسش به وحشت نیفتد؟ علت بروز این جوش‌ها می‌تواند متفاوت باشد، اما به نظر متخصص زنان، الیسا دوک، نویسنده کتاب «واو مثل واژن»، این جوش‌ها معمولا چندان مهم نیستند، ممکن است یک تار موی زیر‌پوستی باشد یا کیست چربی (زخم زیر‌پوستی). به نظر خانم دوک، غوطه خوردن در آب گرم می‌تواند به عنوان اولین راهبرد دفاعی در مقابل این مشکل به کار گرفته شود، اما اگر جای جوش قرمز شد، می‌توانید از کرم هیدوکورتیزون استفاده کنید. اگر مشکل باقی بماند یا درد زیادی داشته باشد، می بایست به سراغ دکتر بروید، چون ممکن است عفونت داشته باشید.
۲. بوی عجیبی احساس می‌کنید
اگر از لباس زیرتان بوی بدی احساس می‌کنید باید متوجه باشید که احتمالا مشکلی رخ داده است. مشکل این است که این بو ممکن است یک عالم دلایل مختلف داشته باشد، اما دلتان می‌خواهد در هر موردی به سراغ دکترتان بروید. به نظر دکتر زنان، جین ماری مینکین، اگر بوی بسیار بدی از خط لباس زیرتان خارج می‌شود، ممکن است به علت عفونت باکتریابی یا تریکومونیاسس باشد. در آن صورت برای درمان باید به سراغ آنتی ‌بیوتیک بروید. عارضه دیگر، بویی است که از یک تامپون قدیمی یا یک کاندوم مصرف شده به مشام می‌رسد. دوک معتقد است که این مسئله از آنچه شما فکرش را می‌کنید متداول‌تر است و بینی‌تان قطعا متوجه آن خواهد شد. نگران نباشید. دکترتان خوب می‌‌داند که چطور از شر آن بو خلاص شوید.
۳. خون‌‌ریزی دارید، اما وقت عادتتان هنوز نرسیده است
اگر به طور تصادفی لکه می‌بینید، ممکن است مشکل به عدم تعادل هورمون‌هایتان مربوط باشد که علتش احتمالا فراموش کردن یک قرص ضد بارداری است. اما اگر مشاهده لکه‌ها ادامه یافت، موضوع را با دکترتان مطرح کنید، چرا که ممکن است علتش عفونت، بارداری یا پولیپ در مجرای رحم باشد. اگر لکه‌‌ها بعد از آمیزش یا به همراه خروجی است، ممکن است بیماری مقاربتی داشته باشید، پس بهتر است به سراغ یک متخصص بروید تا برای سوزاک یا کلامیدیا شما را معاینه کند. اگر فقط یک ‌بار و بعد از یک آمیزش این لکه‌‌ها را دیدید، جایی برای نگرانی نخواهد بود.
۴. خارش دارید
احساس می‌کنید مورچه به لباس زیرتان افتاده است. تمام مدت می‌خارد و خروجی هم دارید. مینکین معتقد است که این ممکن است نشانه یک عفونت حاد یا باکتریایی باشد. اگر برای درمان این موارد تلاش کرده‌اید، اما هنوز خارش از بین نرفته است، علتش می‌تواند حساسیت باشد. مثلا ممکن است صابون یا ماده شوینده‌ یا خوشبو کننده‌ای که استفاده می‌کنید، باعث بروز این مشکل شده باشند.
۵. ترشحات عجیبی دارید
همان‌طور که می‌دانید، خروجی‌های عجیب ممکن است هزاران علت مختلف داشته باشند. اما نگران نباشید، این اتفاق هر ماه می‌افتد. دوک می‌گوید: «بیشتر خانم‌ها، خروجی‌های پایه‌ای جسمی ‌دارند که کاملا طبیعی است. اما اگر متوجه تغییر رنگ، مداومت در خروج یا یک بوی عجیب شدید، به سراغ دکتر بروید.
۶. زمان ادرار یا رابطه جنسی احساس درد می‌کنید
دوک معتقد است که درد واژینال یا درد مجاری ادراری می‌تواند نشانه عفونت یا بیماری مقاربتی باشد. پس اگر این ماجرا بیشتر از یکی دو روز ادامه پیدا کرد حتما نزد دکتر بروید. اما اگر دردتان یک یا دو بار بعد از رابطه جنسی اتفاق افتاد، حتما علتش خشکی است. کمی روان‌‌کننده استفاده کنید تا ببینید همه چیز عوض خواهد شد.
۷. احساس بی‌حسی می‌کنید
دوک می‌گوید که این اتفاق قاعدتا نباید بیفتد. او معتقد است که بیماران بسیاری داشته که زیاد از دوچرخه یا دوچرخه ثابت استفاده می‌‌کنند و این مشکل را داشته‌اند. اگر شما هم جزء همین دسته هستید، یک صندلی راحت و پهن برای دوچرخه‌تان تهیه کنید و حواستان به دردهایتان در هنگام دوچرخه‌ سواری هم باشد.
۸. زیاد خشک هستید
خشکی واژینال ممکن است در خانم‌هایی با سن بالاتر اتفاق بیافتد، اما آنقدرها هم که شما فکر می‌کنید ناراحت‌‌کننده نیست. مینکین معتقد است که خشکی بعد از بارداری، یا بعد از خوردن داروی خاصی مانند آنتی ‌هیستامین یا قرص‌های ضد افسردگی یک امر طبیعی است. اما اگر مثل بیابان خشک هستید، کمی مرطوب‌ کننده استفاده کنید و اگر اثر نداشت به دکتر مراجعه کنید.
۹. درد عمیقی در نواحی پایین تنه احساس می‌کنید
درد عمیق واژینال مخصوصا حین رابطه جنسی ممکن است نشانه اندومتروسیس یا کیست تخمدان باشد. دکترتان می‌بایست یک آزمایش لگنی یا رادیولوژی انجام دهد تا علت این عارضه را پیدا کند.
منبع: womenshealthmag

آیا رابطه جنسی هنگام عفونت دستگاه تناسلی زنانه خطرناک است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ