دیابت صدر نشین اولویت های روز جهانی بهداشت شد!

jalalvand
روز جهانی بهداشت با شعار دیابت همراه می شود، بیماری خاموشی که میلیون ها تن در سراسر دنیا به آن دچار هستند و تنها با اطلاع رسانی و آموزش صحیح می توان به پیشگیری و مبارزه با آن پرداخت و این گونه با رعایت اصول بهداشتی به زندگی سالم و به دور از بیماری دست یافت.

بهداشت، زیر بنای پیشرفت فعالیت های اقتصادی و اجتماعی یک جامعه به شمار می رود، زیرا یک اجتماع سالم و تندرست می تواند از منافع و حقوق خویش به خوبی دفاع کند و در مسیر اهداف متعالی خود گام بردارد. جامعه ای که به مقوله بهداشت اهمیت می دهد، در واقع به رویارویی با بیماری های گوناگون می پردازد و با بالا بردن سطح سلامت و توانایی افراد، سبب امید به زندگی و عمر بیشتر مردم می شود.

سازمان جهانی بهداشت موضوعی را که جزو مهمترین اولویت ها در زمینه بهداشت به شمار می رود، به عنوان شعار سال انتخاب می کند که عنوان «دیابت» برای شعار 2016 میلادی برگزیده شد، زیرا بیماری دیابت یا قند در بسیاری از کشورها به سرعت در حال گسترش است و برپایه برخی بررسی ها در کشورهای کم درآمد و با در آمد متوسط، این افزایش بیشتر مشاهده می شود، به همین منظور برقراری مجموعه ای از فعالیت های خاص، موثر و مقرون به صرفه برای رویارویی با این بیماری می تواند اثربخش باشد.

«کورش هلاکوئی» عضو هیات مدیره انجمن بهداشت ایران به مناسبت روز جهانی بهداشت درباره راهکارهای بهبود وضعیت بهداشت در کشور بیان داشت: برای موثر واقع شدن همکاری ها در زمینه بهداشت، پیام ها باید از درون جامعه دریافت شود.

به عنوان نمونه درباره شعار روز جهانی بهداشت در سال جاری با عنوان «دیابت»، سازمان جهانی بهداشت پوسترهای زیادی را منتشر می کند، اما این پوسترها مربوط به نیازهای همان کشورها است و ما برای انتقال پیام به مخاطبان داخل کشور باید پیام را از درون جامعه خویش دریافت کنیم، زیرا این آموزش ها باید هماهنگ با نیازهای هر جامعه تهیه شود.

نایب رئیس انجمن علمی اپیدمیولوژیست های ایران با بیان میزان اهمیت مقاله های داخلی، تصریح کرد: در یکی از مقاله های تهیه شده در داخل به این نکته پرداخته شده بود که چرا برخی از افراد که به دیابت مبتلا هستند، دچار قطع عضو به ویژه از ناحیه پا می شوند و برخی با این معضل دست به گریبان نیستند.

یکی از نتایج این مقاله این بود که در زنان بیش از هشت بار بیشتر از مردان احتمال قطع پا وجود دارد. همچنین افرادی که مرتب وضعیت قند خون خود را اندازه می گیرند، 13 یا 14 بار کمتر دچار قطعی پا می شوند و در افرادی که از کفش مناسب استفاده می کنند، پنج بار کمتر از دیگران احتمال قطعی پا وجود دارد. نتایج این مقاله ها بسیار با اهمیت است، زیرا قطع عضو صدمه های اقتصادی و فشارهای روحی- عاطفی فراوانی را به خانواده ها وارد می کند.

کورش هلاکوئی در پایان با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» گفت: با توجه به این عنوان، در زمینه بهداشت نیز باید اقدام های عملی برای بهبود وضعیت سلامت جامعه انجام شود.

به عنوان نمونه موضوع بیماری دیابت با آموزش جامعه به میزان 70 درصد قابل مهار است که در این صورت می تواند از بار اقتصادی زیادی که از این راه به کشور وارد می شود، کاست. بنابراین در بخش بهداشت نیز باید تاثیرهای اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل را مشاهده کرد.

بایستی در زمینه بیماری دیابت برنامه عملی طراحی شود تا با استفاده از این برنامه بتوان دریافت که چه میزان از واردات دارو، بیکاری و صدمه های اقتصادی بر اثر این بیماری کاسته شده است.

منبع: تدبیر24

لینک مرتبط: روشی جدید برای درمان دیابت!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ