غذاهایی که به آسیب مفاصل می‌انجامند

مهرناز زاوه
با اینکه روش مشخصی وجود ندارد که مطمئن شوید درد مفاصلتان طی آن از بین خواهد رفت، تحقیقات نشان می‌دهد که برخی غذاهایی که دارای خواص ضدالتهابی هستند مانند روغن زیتون، آجیل و ماهی چرب می‌تواند به از بین رفتن این درد کمک کند.

وقتی مفاصل سفت یا متورم می‌شوند، بروز درد –‌از برداشتن یک مداد گرفته تا رفتن به سمت آشپزخانه برای شام درست کردن– می‌تواند کاملا وحشتناک و آزاردهنده باشد. با اینکه روش مشخصی وجود ندارد که مطمئن شوید درد مفاصلتان طی آن از بین خواهد رفت، تحقیقات نشان می‌دهد که برخی غذاهایی که دارای خواص ضدالتهابی هستند مانند روغن زیتون، آجیل و ماهی چرب می‌تواند به از بین رفتن این درد کمک کند. و برخی دیگر از غذاها هم باعث تشدید این درد می‌شود که در اینجا به ۳ تا از آنها اشاره می‌کنیم.
گوجه
اگرچه گفته می‌شود که گوجه‌ها دارای خواص ضدالتهاب هستند، آن دسته از افرادی که از نوع خاصی از آرتروز به نام نقرس رنج می‌برند معمولا خوردن گوجه در آنها باعث تحریک درد مفاصل می‌شود و تحقیقات جدید هم این مسئله را ثابت کرده است. در این زمینه محققان ۲۰۵۱ نفر از کسانی را که نقرس داشتند مورد تحلیل قرار دادند و ۲۰ درصدشان گوجه را به عنوان عامل تحریک کننده این بیماری شناسایی کردند.
ذرت، آفتابگردان، سویا و روغن پنبه دانه
آیا چیزی درباره‌ی اسیدهای چرب امگا۶ شنیده‌اید؟ احتمالا میزان زیادی از آنها مصرف می‌کنید. از آنجایی که اسیدهای چرب امگا۶ در روغن سویا وجود داشته و این روغن در هر نوع غذای بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید گفت که میزان اسیدهای چرب امگا۶ در رژیم غذایی آمریکایی‌ها ۲۵ برابر اسیدهای چرب امگا۳ است. این میزان می‌تواند در مفاصل شما مشکلاتی ایجاد کند. تحقیقات نشان می‌دهد هر نوع نسبتی بیشتر از نسبت ۱۰ به ۱ دراین رژیم می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی همچون تنگی نفس، بیماری قلبی-عروقی و التهاب شود.
سودای شکردار
حتی سودای رژیمی هم دارای زیان‌های خاص خودش است. اما محصولات بسیار شیرین هیچ فایده‌ای برای سلامتتان ندارند. مصرف شکر علاوه بر اینکه خطر بروز دیابت و بیماری قلبی را در شما افزایش می‌‌دهد، می‌تواند باعث تحریک فعالیت پیام‌رسان‌های التهابی یعنی سیتوکین‌ها شود. تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که روزانه یک سودا یا بیشتر مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که این مصرف را ندارند خطر آرتروز در آنها ۶۳ درصد بیشتر است.
منبع: medicinenet

بهترین و بدترین غذاها برای آرتروز را بشناسید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ