چه چیزی در چهره زنان برای مردان جذاب‌تر است؟

مهرناز زاوه
اگرچه زنان تلاش می‌کنند تا با آرایش دلفریب چشم‌ها و استفاده از جواهرات خود را آراسته کنند، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد هیچ‌یک از این کارها معیار آن چیزی نیست که مردان خواهان آنند.

اگرچه زنان تلاش می‌کنند تا با آرایش دلفریب چشم‌ها و استفاده از جواهرات خود را آراسته کنند، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد هیچ‌یک از این کارها معیار آن چیزی نیست که مردان خواهان آنند. در این تحقیق محققان از مردان در خیابان درباره‌ی چهره‌ی برخی زنانی که تصادفی رد می‌شدند سؤالاتی پرسیدند و پی‌بردند که صورت‌های ساده و کم آرایش برای آنها در اولویت است – این آزمایشی است که محققان معتقدند می‌تواند با گرایش مغز ما نسبت به جذب شدن به سمت عوامل محرک ساده مرتبط باشد.
در این تحقیق، محققان بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ از آگهی تبلیغات و رسانه‌های اجتماعی در کل فرانسه استفاده کردند تا ۱۶۸ زن سفیدپوست ۱۸ تا ۲۶ ساله را انتخاب کنند. از صورت آنها عکس گرفته و ادیت شد تا سر همه به یک اندازه باشد. پشت تصویرشان سیاه، و مو و گردن آنها هم تار شد. سپس ۱۶۹ مرد سفیدپوست را انتخاب کردند تا این صورت‌ها را ارزیابی کنند. در واقع از آنها خواسته شد تا با دیدن هر عکس، به میزان جذابیت آن از ۰ تا ۲۰ نمره دهند. در آزمایشی دیگر هم به ۱۵۶ مرد، عکس‌های جفتی نشان داده شد که باید از بین هر کدام، جذاب‌ترین صورت را انتخاب می‌کردند.
نتایج آزمایش بار دیگر نشان داد که مردان، صورت‌های ساده‌تر را جذاب‌تر می‌دانند. در واقع این مسئله به گرایش مغز برمی‌گردد و نشان می‌دهد که مغز عوامل محرکی را ترجیح می‌دهد که پردازش آنها آسان و سریع است، درست به مانند عملکرد مغز هنگام دیدن یک چشم انداز و فرم‌های هندسی انتزاعی.
امروزه بسیاری از دانشمندان در حوزه‌ی نظریه‌ی تکاملی معتقدند که تفکر ما درباره‌ی زیبایی و آن کسی که در نهایت به عنوان شریک انتخاب می‌کنیم متأثر از کسی است که معتقدیم می‌تواند بهترین خصوصیات را به ما منتقل کند. ایده‌ی زیبایی، یک مفهوم تلقی نمی‌شود که در انتخاب طبیعی متحول گردد، بلکه بیشتر دلایل نابِ زیبایی شناختی در پسِ آن نهفته است. 
منبع: webmd

آرایش زیاد همسرتان را کلافه می‌کند!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ