لنزهای عروسکی جدید!

jalalvand
چند وقتی است در مجالس عروسی خانم هایی را می بینم که برای زیباتر شدن عکس هایشان در مهم ترین روز زندگی خود از لنز استفاده می کنند. اگر به چشم های آن ها خوب دقت کنید متوجه می شوید که برخی از آن ها چشمان ملتهبی دارند و در کل مراسم از سوزش چشم هایشان احساس ناراحتی می کنند! آیا به نظر شما زیبایی به هر قیمتی ارزش دارد قشنگ ترین روز زندگی خود را این گونه خراب کنید؟!

همه این ها به کنار جدیدترین لنزهایی که به بازار آمده اند، اصلا شاید جنبه زیبایی هم نداشته باشند و مصرف کنندگان آن ها گروه نوجوانان باشند. گروهی که بیشتر از روی هیجانات و احساسات اقدام به انجام کاری می کنند.

این لنزها، لنزهای عروسکی هستند که در قسمت جای رنگی عنبیه چشم، طرح هایی مانند میکی موس، چشم مار، قلب و یا خیلی طرح های غیر متعارف دیگر را دارا هستند!آیا این طرح ها واقعا به چشم زیبایی می دهد؟! دکتر شهرام افضلیجراح و متخصص بیماری‌های چشم درباره لنزهای رنگی و حتی لنزهای طبی مطالب مفیدی را در اختیار ما قرار می دهد.

آیا از منظر چشم‌ پزشکان، استفاده از لنزهای زیبایی و لمسی فقط برای زیبا‌تر به نظر رسیدن کار درستی است؟

نه، ما زمانی استفاده از لنز را به بیمار پیشنهاد می‌کنیم که دچار آب‌مروارید شده باشد و برای اینکه بینایی‌اش را از دست ندهد از او می‌خواهیم که لنز بگذارد. در غیر این صورت، استفاده از لنز، آن هم فقط برای زیبا‌تر به نظر رسیدن، توصیه نمی‌شود چون خطر‌های زیادی دارد. لنزهای تماسی خیلی زود باعث عفونت در قرنیه می‌شوند و حتی ممکن است برای فرد به مرور زمان حساسیت ایجاد کنند.

فردی که از لنز با مقاصد زیبایی استفاده می‌کند، چگونه باید متوجه شود که لنز داخل چشم‌هایش غیرقابل‌استفاده شده است؟

بله، سوال خوبی است. گاهی در مهمانی فرد در چشم‌هایش سوزش زیادی احساس می‌کند و حتی چشم‌هایش قرمز می‌شود اما سعی می‌کند این وضعیت را تحمل کند در حالی که این علامت، خوب نیست و ممکن است چشم زخم شده باشد. به همین دلیل باید فورا لنز را از چشم خارج کرد.

برای نگهداری از لنز چه توصیه‌هایی دارید؟

لنز را باید حتما در ظرف مخصوص آن قرار داد، در غیر این صورت خشک می‌شود و دیگر استفاده از آن جایز نیست. افراد باید از محلول لنز استفاده کنند و لنزشان را در آن بگذارند. آنها نباید هرگز با لنز بخوابند چون به مرور زمان چشم‌هایشان دچار مشکل می‌شود. از لنزهای مشترک استفاده نکنند زیرا لنزها خیلی راحت عفونت را منتقل می‌کنند.

لنز با کیفیت بالا تهیه و بیشتر از هر موضوعی به سلامت چشم‌هایشان فکر کنند. مورد دیگر اینکه از آنجا که لنزها کاملا سطح روی چشم را می‌پوشانند و مانع از رسیدن اکسیژن می‌شوند، بسیاری از استفاده‌‌کننده‌های لنز گهگاهی خشکی چشم را تجربه خواهند کرد.

این خشکی چشم ممکن است در برخی شرایط خاص (مثلا سوار شدن هواپیما، بودن در آب و هوای کاملا خشک، مصرف داروهای آنتی‌هیستامین و…) شدیدتر هم شود. بهتر است تمام افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند، همیشه یک یا چند بسته قطره اشک مصنوعی با خود داشته باشند تا در این مواقع از آنها استفاده کنند.

با این تفاسیری که بیان کردید، آیا استفاده از ریمل هم می‌تواند به مرور زمان روی چشم اثر مخرب بگذارد؟

بله، مخصوصا اگر ریمل را به طور مشترک استفاده کنید. در این صورت، عفونت خیلی زود به فرد دیگر منتقل می‌شود و سوزش و خارش چشم را نیز همراه دارد. هرگز از وسایل آرایشی دیگران استفاده نکنید و پس از هر بار استفاده نیز حتما چشم‌هایتان را بشویید.

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: آیا لنزهای چشمی خطری برای چشم دارد؟

افزایش شیوع عفونت چشم در افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ