واقعا “گل” اعتیادآور نیست؟!

faateme1366
توهم زاست، ضربان قلب را زیاد می‌کند، احساس بی‌قراری می‌دهد و با یک بار مصرف، طوری عملکرد مغز را مختل می‌کند که زندگی را بدون خود سخت و جانکاه می‌کند.

ماده مخدر گل، اسم زیبایی دارد، به نظر باید دنیای لطیفی را هم به ارمغان بیاورد ولی یکی از خطرناک‌ترین مواد مخدری است که این روزها در دست جوان‌ها می‌چرخد و به اسم یک روانگردان طبیعی خرید و فروش می‌شود.

«این اعتیادآور نیست»، جمله ای که اکثر مصرف کنندگان ورد زبانشان کرده‌اند، این جمله، امروز بیشتر از همه درباره «گُل» به گوش می‌رسد.

یک هیجان غیر قابل وصف را تجربه کردم، چشمانم را که می‌بستم احساس می‌کردم از کنارم نوری رد می‌شود، بدون علت می‌خندیدم

اینها را “رضا” از نخستین و آخرین تجربه ی مصرف خود می‌گوید، همان ماده ای که به نام “گل” ، “گیاه” و “علف” معروف است.

می‌پرسم مصرف آن به همان شکل مصرف مواد مخدر صنعتی است که پاسخ می‌دهد: راحت مصرفش می‌کنند، هم با خیال راحت، هم زیاد و بدون ترس.

می‌گوید: در یک میهمانی مصرف کردم، همه می‌گفتند گیاهی است و ضرری ندارد و فقط تمرکز را زیاد می‌کند.

رضا اضافه می‌کند: یکی از دوستانم کارشناس روانشناسی است، با او که مشورت کردم اطلاعات زیادی کسب کرده و دیگر مصرف نکردم. به این نتیجه رسیدم برخلاف باور مصرف کنندگان، این مواد به شدن اعتیاد آور هستند.

امید دیگر مصرف کننده ماریجوآنا است، از طریق رضا با او آشنا شدیم…او بر خلاف رضا واهمه ای از مصرف ماریجوآنا یا همان گل ندارد، حتی به ما هم پیشنهاد می‌کند یکبار امتحانش کنیم.

وی درباره تجارب مصرف خود می‌گوید: گاهی با مصرف این ماده دچار ترس می شوم و البته گاهی نیز هیجان فوق‌العاده ای را کسب می‌کنم.

می‌گوید: آن‌کسی هم که نمی‌کشد اگر در مکانی باشد که این ماده دود شده « دودخور» می‌شود، یعنی نشئه شده و او نیز دچار توهم می‌گردد.

وی اضافه می‌کند: یکی برای هیجان می‌کشد، دیگری برای فرار از واقعیت و یکی هم برای عشق و حال.من برای هیجان می‌کشم، وقتی گل می‌زنم، یکهو سرم خالی می‌شود و به چیزی فکر نمی‌کنم، از دنیا جدا می‌شوم.

امید” می‌گوید: به ‌اندازه کافی روی این ماده تحقیق کرده ام، میدانم بر روی عملکرد مغر تاثیر دارد ولی شنیده‌ام اعتیادآور نیست.

از او می پرسم غیر از گل چیز دیگری در زندگی به تو هیچان نمی دهد که آن را کنار نمی‌گذاری؟! می گوید زندگی واقعی این هیجانی که الان تجربه می‌کنم را ندارد.

یکی دو ماهی است که مصرف ماری جوآنا را شروع کرده ولی امیدوار است، به غیر از این ماده به مواد مخدر دیگری اعتیاد پیدا نکند!.

مصرف این مواد بین جوانان و به‌ویژه زنان این روزها افزایش قابل‌توجهی یافته است

محمد علی نصرتی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی در این باره می‌گوید: متاسفانه تبلیغات بسیار زیاد برای همه‌گیری مصرف ماریجوآنا در فضاهای مجازی، جوانان را نسبت به این ماده حساس کرده است.

وی با بیان اینکه گرایش مصرف “گل” در استان آذربایجان‌شرقی، پایین است، بر لزوم برنامه ریزی دستگاه‌های زیربط برای جلوگیری از افزایش مصرف این مواد خطرناک تاکید می‌کند.

وی می افزاید: تبلیغات زیادی مبنی بر اعتیادآور نبودن “گل” در سایت های و فضاهای مجازی دست به دست می‌شود، این موضوع صحت ندارد!ایم مواد بسیار اعتیادآورند.

وی خاطرنشان می‌کند: حتی کروکودیل را هم جز مواد آرامبخش بدون ضرر معرفی می‌کردند که با گذشت زمان کوتاهی عکس آن مشاهده شد.

سردار نصرتی با بیان اینکه گاهی افراد به دلایلی چون افزایش میل جنسی، افزایش نشاط و زیبایی، استفاده های دارویی و آرایشی و بهداشتی در چنگال اعتیاد می‌افتند، می‌گوید: لازم است افراد هوشمندی خود را با کسب اطلاعات کافی از کارشناسان در برخورد با تبلیغات حفظ بکنند.

وی ادامه می‌دهد: از جمله موضوعات نگران کننده در مورد مواد مخدری چون ماری جوآنا و گل تبلیغات بسیار زیاد برای مصرف این مواد است.این مواد مخدر که به تازگی تبلیغات زیادی پیرامون آنها انجام می‌گیرد آثار مخرب به مراتب بیشتری از مواد سنتی دارند.

وی با اشاره به اینکه تبلیغات عامه پسندی پیرامون مواد مخدر نوظهور انجام می‌گیرد، می‌گوید:حتی دیده شده است که مواد مخدر را به نام داروی ترک اعتیاد گیاهی به فروش می رسانند.

سردار نصرتی برخی آرایشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی را از مکان‌هایی می‌داند که توزیع مواد مخدر با عناوین آرایشی و بهداشتی و ورزشی انجام می‌گیرد.

وی به جوانان توصیه می‌کند که تحت تاثیر اغواگری‌ها نشده و هر موادی را مصرف نکنند و گفت: لازم است خانواده‌ها نیز اطلاعات خود را در زمینه مواد مخدر به روز نگاه دارند، کوچکترین تغییرات رفتاری فرزندان خود را مطالعه کرده و از کارشناسان بهره بگیرند.

هیچ کس حق ندارد در ارتباط با گسترش مصرف مواد مخدر در جامعه بی تفاوت باشد

وی با بیان اینکه هیچ کس حق ندارد در ارتباط با گسترش مصرف مواد مخدر در جامعه بی تفاوت باشد، می‌افزاید: باید مهارت های لازم در خصوص آشنایی شهروندان با انواع مواد مخدر و راه های مقابله با شیوع آن ترویج داده شود.

وی می‌گوید: بر آموزش خانواده ها تاکید می‌کنم، باید مهارت های لازم توسط والدین کسب شود تا بتوانند در بستر خانواده آرامش روحی و روانی فرزندان خود را تامین و از گرفتاری آنها در چنگال اعتیاد و مواد مخدر توهم زا جلوگیری کند.

نام “گل” به دلیل رویکرد تجاری انتخاب شده است

یک روانشناس نیز می‌گوید: نام “گل” به دلیل رویکرد تجاری و در جهت بی ضرر نشان دادن این ماده مخدر، انتخاب شده است، حقیقت این است که این ماده مخدر بر خلاف اسمش اعتیادآور و خطرناک است.

صالح قلی پور ادامه می‌دهد: اوایل مصرف هم این ماده شادی‌آور است و شادی‌اش هم سریع حاصل می‌شود؛ بنابراین جوانان خیلی زود جذب آن می‌شوند، بدون آنکه به اثرات طولانی‌مدتش فکر کنند . درحالی‌که این ماده هم مثل بسیاری مواد دیگر عوارض خطرناکی دارد.

وی با بیان اینکه نوجوانان و جوانان در صف اول امکان اعتیاد به این مواد خطرناک قرار دارند، می‌افزاید: نوجوان و جوانان در مرحله کسب هویت بوده، به دنبال ماجراجویی اند و چون هیجان طلب هستند ممکن است در دام اعتیاد بیافتند.

وی اضافه می‌کند: موادی که کارکرد مغز را دچار اختلال بکند و باعث ترشح دوپامین در مغز شود اعتیادآور بوده و فرد مصرف کننده بعد از طی یک مدت فرد بدون مصرف این مواد دچار مشکل می‌شود و تعادل خود را از دست می دهد.

به گفته وی مهم‌ترین عوارض مصرف ماری‌جوانا اثرات روانی‌ آن است. عوارضی مانند پرخاشگری، خشم، افسردگی و اثرات روی حافظه کوتاه‌مدت.

این روانشناس خاطرنشان کرد: جامعه باید بسترهای مناسب برای بروز نیازهای طبیعی با هدف پر کردن اوقات فراغت جوانان را فراهم آورد.جوان یک نیاز طبیعی به کسب هیجان دارد که باید بستر و امکانات آن در جامعه فراهم شود.

وی همچنین افزود: در صورتی که فردی درگیر شود، توصیه می‌شود با مشورت با افراد کارشناس مهارت‌های جرات مندی و دوری از ماده مخدر را کسب بکند.اگر یک فردی وابستگی بسیار شدیدی به ماده مخدر پیدا کرده باید درمان و سم زدایی شود.

وی افزود: قانع کردن جوانان درباره عوارض مواد مخدری چون گل کمی سخت‌تر است. اوایل مصرف، ممکن است تمرکز فرد زیاد شود ، فرد لذت ببرد. به‌هرحال چیزی وجود دارد که بیمار جذبش می‌شود؛ اما ایراد کار اینجاست که این اثر کوتاه‌مدت است و وقتی بیمار آن را کنار می‌گذارد، ممکن است تمرکز اولیه را هم نداشته باشد. آن‌وقت یا باید مصرف را بیشتر کند یا به سمت ماده دیگری برود.

آنچه بسیاری از جوانان درباره مصرف این ماده بر آن تأکید می‌کنند معتاد نشدن به آن است.

قلی پور در این باره گفت: این مسئله از حس خود بزرگ بینی یک جوان ناشی می‌شود. چنین چیزی ممکن نیست.

به راستی چرا جوانان آن‌قدر به دنبال به دست آوردن شادی و هیجان سریع‌ هستند که مصرف مواد مخدری چون ماریجوآنا را در پیش می‌گیرند. نداشتن اطلاعات کافی در این خصوص، بر شیوع مصرف اینگونه مواد در بین جوانان کمک کرده است.

ایجاد بستری مناسب و استفاده از ابزارهای فرهنگی نو در خصوص فرهنگسازی برای مقابله با مواد مخدر نوظهور و فراهم کردن بستر مناسب برای اوقات فراغت، اشتغال و تحصیل از راه‌های اصلی پیشگیری از شیوع استفاده از مواد مخدری چون گل است.

گفتنی است؛ ماری‌جوانا، گل یا همان علف یا گیاه از جمله مواد تشکیل‌دهنده گلی است به نام شاهدانه که جزو کانابیس‌ها هم شناخته می‌شود و جز مواد توهم‌زا و محرک است.

منبع: بولتن نیوز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ