مامان من از کجا آمدم؟! (قسمت دوم)

jalalvand
تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه به سوالات عجیب و غریب کودکان پاسخ دهیم؟! یکی از اتفاقات خوب هرساله ما نزدیک شدن به بهار است که علاوه بر نو شدن سال، متحول شدن طبیعت را نیز دنبال دارد؛ تحولی که اگرچه در نظر ما که سال‌ها آن را تجربه کرده‌ایم، تکراری است ولی به چشم فرزندان خردسال ما یک تجربه جدید است. بهار و زاد و ولد طبیعت فرصت بسیار مناسبی است که کودکان ما غیرمستقیم با این نوع مفاهیم آشنا شوند. ضمن اینکه به این شکل می‌توانند شیوه برخورد درست با جانداران را بیاموزند.

لطفاابتدای مطلب را در مامان من از کجا آمدم؟! (قسمت اول) بخوانید

دکتر جلالی همچنین با اشاره به نشانه‌های دیگری مثل بازگشت پرندگان و زاد و ولد حیوانات در فصل بهار می‌افزاید: «در فرهنگ ما مواردی است که حفظ حریم پدر و مادر و فرزندان اجازه نمی‌دهد تا والدین بتوانند به راحتی درباره آنها با کودکان خود صحبت کنند. مواردی که حتی گاهی می‌تواند باورهای غلطی را در ذهن کودکان شکل دهد.

بهار و زاد و ولد طبیعت فرصت بسیار مناسبی است که کودکان ما غیرمستقیم با این نوع مفاهیم آشنا شوند. ضمن اینکه به این شکل می‌توانند شیوه برخورد درست با جانداران را بیاموزند. برخوردی توام با احترام که می‌تواند در آینده به آنها شیوه برخورد با انسان‌ها را نیز آموزش دهد.

وقتی فرزند ما به این باور می‌رسد که یک جوانه تازه‌روییده جان دارد و صاحب نوعی از زندگی است، دیگر به راحتی آن را لگد نمی‌کند و به‌تدریج این احترام در مورد انسان‌ها نیز در باور او شکل می‌گیرد.»

دکتر جلالی معتقد است ما به‌عنوان والدین باید از هر امکانی برای آموزش فرزندان خود بهره بگیریم و طبیعت در فصل بهار به راحتی و رایگان بهترین امکانات را در اختیار ما قرار می‌دهد.

وی می‌گوید: «گرم شدن تدریجی هوا، رشد گیاهان، آب شدن برف کوه‌ها، بازگشت پرندگان، زاد و ولد حیوانات، حرکت ابرها، پر آب شدن رودها و… همه و همه کلاس‌های درسی است که علاوه بر آموزش زندگی، کودکان به ناچار رشد می‌کنند در جامعه شهری امروز را با طبیعت که دغدغه امروز همه ماست آشتی می‌دهد.»

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: پسری 7 ساله دارم که بتازگی سوالات جنسی می پرسد چگونه سوالات او را پاسخ بدهم؟

مواظب دختران کوچک باشید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ