همه کودکانی که به دیابت، ناراحتی های قلبی و کوتاه قدی مبتلا می شوند!(قسمت دوم)

jalalvand
روز به روز کودکانی را در آغوش پدرها و مادرانشان می بینیم که از فرط چاقی لباسان به تنشان تنگ شده است.این وضعیت اصلا خوشایند نیست، چون که علاوه بر انواع بیماری های خطرناکی کودک را تهدید می کند حتی باعث کوتاه قدی او نیز می شود. پس رژیم لاغری به نفع رشد قدی کودکان نیز هست.نظر دکتر سیدعلی کشاورز- متخصص تغذیه در این باره اطلاعات مفیدی را در اختیار ما قرار می دهد.

لطفا ابتدای مطلب را در همه کودکانی که به دیابت، ناراحتی های قلبی و کوتاه قدی مبتلا می شوند!(قسمت اول) بخوانید

فکر می‌کنم علاوه بر کودکان و نوجوانان والدین هم باید مشاوره بگیرند، درست است؟

بله، در اولین جلسه مشاوره مادر باید همراه فرزند باشد. تغذیه خانواده در دست مادر است و اگر تغذیه خانواده درست نباشد، سلامت همه افراد خانواده تهدید می‌شود. من به والدین می‌گویم اگر می‌خواهند کودک و نوجوان در رژیم کاهش وزن موفق شود باید الگوی خانواده تغییر کند تا فرزندشان بدون آسیب روانی وزن کم کند.

همه باید مصرف مواد غذایی آماده را کاهش دهند و غذای بیرون نخورند و اگر گاهی می‌خواهند بیرون غذا بخورند غذاهای کم‌چرب مانند کباب‌برگ و جوجه‌کباب را انتخاب کنند. این موضوع به نفع همه است. از طرفی، پدر و مادر نباید غیبت و تاخیرشان را با چیپس، پفک و شکلات جبران کنند زیرا با این کار سلامت کودک آسیب می‌بیند.

پارسا وقتی به شما مراجعه کرده چربی‌خونش بالا بوده است. بالابودن چربی‌خون در کودکان خطرزاست؟

بله، بالابودن چربی‌خون زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی را در بلوغ فراهم می‌کند. مطالعات نشان داده اولین ضایعات عروقی که با چشم غیرمسلح می‌توان دید از سن 15 تا 20 سالگی ظاهر می‌شود و می‌تواند عامل بروز سکته در بلوغ شود. رعایت رژیم غذایی، کاهش وزن و اصلاح عادت‌های غذایی خطر سکته را کاهش می‌دهد.

پارسا برای اینکه همیشه وزن مناسبی داشته باشد باید چه کار کند؟

خوشبختانه پارسا فوق‌العاده جدی و با انضباط خاصی برنامه غذایی‌اش را رعایت کرد و توانست در مدت 3 ماه 7 کیلوگرم وزن کم کند و 2 ماه است وزنش را ثابت نگه داشته است. این موضوع برای من که به‌عنوان یک متخصص تغذیه سلامت دیگران برایم مهم است خیلی خوشحالکننده است.

البته ایشان در سنی است که باید وزن اضافه کند و برنامه غذایی‌اش باید با افزایش قد و وزنش متناسب باشد. ما در مدت 6 ماه تا یک سال سعی می‌کنیم الگوی مصرف وی را اصلاح کنیم؛ مصرف هله‌هوله و مواد غذایی کم‌ارزش را به حداقل برسانیم و مصرف غذاهای چرب را محدود کنیم و با اصلاح رفتارهای نادرست تغذیه‌ای و تغییر الگوی مصرف تعادل ایجاد کنیم.

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: وقتی بچه ها دیابت می گیرند؛ پدر و مادر چه باید بکنند؟! (قسمت اول)

برای رشد قد کودکان از چه درمانی استفاده می شود ؟

چگونه می توان از چاقی کودکان جلوگیری کرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ