حس انتقامجویی بعد از طلاق

a.mahammadi
طلاق در بهترین حالتش یکی از اندوه بارترین رویداد های زندگی است اما این اندوه تا کجا می تواند ادامه پیدا کند؟ ممکن است یک سال، 2 سال و شاید هم تا آخر عمر ادامه یابد. می پرسید چگونه؟ کافی است سرطانی بشود آن وقت خواهید دید که چطور به مدتی مدید وبال گردنتان می ماند.

به گزارش سلامت نیوز، «سپیده دانایی» مینویسد اما چه میشود که یک طلاق، سرطانی میشود؟ در این مطلب به این پرسشها پاسخ میدهیم.
طلاق سالم، طلاق سرطانی
فرض کنید خدانکرده امروز روز طلاق شماست.
روایت اول:با احساس ناکامی از محضر بیرون میآیید. شاید چند روزی مرخصی گرفته باشید و بخواهید مدتی در خانه تنها بمانید. شاید هم یک راست به سر کارتان بروید. در هر دو حالت تا مدتها کیفتان کوک نیست. خیلی وقتها به یاد همسر سابقتان میافتید و چنان عصبانی میشوید که به فکر تلافی کردن میافتید البته این در حد یک فکر باقی میماند. چند وقتی با این حالتان میسازید تا این که کم کم دوباره به زندگی برمی گردید.
روایت دوم:با احساس ناکامی از محضر بیرون میآیید. شاید چند روزی مرخصی گرفته باشید و بخواهید مدتی در خانه تنها بمانید. شاید هم یک راست به سر کارتان بروید. در هر دو حالت تا مدتها کیفتان کوک نیست. خیلی وقتها به یاد همسر سابقتان میافتید و چنان عصبانی میشوید که به فکر تلافی کردن میافتید. بالاخره تصمیم میگیرید به هر قیمتی شده انتقامتان را از او بگیرید و با ارادهای خستگی ناپذیر دست به کار میشوید.
تفاوت طلاق معمولی با طلاق سرطانی، تفاوت بین این دو روایت است. همان طور که متوجه شدید تا نیمههای هر دو روایت مسیر تقریبا یکسان بود. در هر دو شما ناراحت بودید، رنج میکشیدید و عصبانی بودید. مسیر طلاق سالم (یعنی روایت اول) از جایی از مسیر طلاق سرطانی (یعنی روایت دوم) جدا شد که به طور ناخودآگاه به حس انتقام جوییتان اجازه دادید مهار زندگی شما را به دست بگیرد.
آیا این طلاق درمان دارد؟
واقعیت این است که وقتی خشم و انتقام جویی غالب میشود، دیگر چشم و گوش آدم درست کار نمیکنند؛ یعنی فردی که طلاقش سرطانی شده سخت درمان میشود، شاید هم اصلا نشود برایش کاری کرد چون در شرایطی نیست که بیمارگونه بودن رفتارهایش را بپذیرد چه برسد به این که بخواهد درمان بپذیرد؛ بنابراین بهترین راه این است که با مقابله با حس انتقام جویی در این دوران، از سرطانی شدن طلاق پیشگیری کنیم.
شیوههای مقابله با حس انتقام جویی
رنج را بپذیرید: این که به چه دلیلی طلاق گرفتید یا چقدر راضی به این کار بودید، ممکن است میزان رنج شما را تحت تاثیر قرار بدهد اما اصل آن را نه. رنج کشیدن سخت است اما نشانه بدبختی نیست! اتفاقا برعکس، رنج نشانهای است از این که آسیبی به شما وارد شده است و روان شما به خاطر قدرتی که دارد، مشغول تیمار کردن آن است. حس انتقام جویی هم مثل خشم، تنهایی و افسردگی بخشی از فرآیند رنج پس از طلاق است. پس رنجتان را با تمام مخلفاتش بپذیرید و به روزنههای امیدی که نشانتان میدهد توجه کنید.
2-
با همسر سابقتان قطع رابطه کنید:تعجب نکنید، میدانم احتمالا از وقتی که طلاق گرفتهاید نه همسر سابقتان را دیدهاید و نه با او تلفنی حرف زدهاید، شاید هم به خاطر بچهها چند باری مجبور به این کار شدهاید اما طوری نبوده که بشود اسمش را رابطه گذاشت. اما واقعیت این است که تا وقتی از دست او عصبانی هستید و فکر انتقام در سرتان دور میزند، ذهن و قلب شما با او رابطه دارد. برای این که این رابطه هیجانی را قطع کنید 3 کار باید بکنید.
اول این که ریشه خشم، ترس است پس برای قطع رابطه با همسر سابقتان قبل از هر کاری باید ترسهایتان را شناسایی و رفع کنید. این ترسها ناخودآگاه هستند و وقتی به سطح خودآگاهی میرسند تا حد زیادی قدرتشان را از دست میدهند. ببینید چه چیز طلاق، شما را بیشتر ترسانده است؟ تنهایی؟ حس بازنده بودن؟ بیپولی؟ آینده مبهم؟ فهرستی از این ترسها تهیه کنید. راههای مختلفی را که برای رفع آنها سراغ دارید هم بنویسید. حالا وقت سبک سنگین کردن است. بهترین راهها را انتخاب و طی یک برنامه منظم آنها را عملی کنید.
این که حالا نوبت خشم است. برای کنار آمدن با خشمتان هم انجام این کارها مفید است:
از چیزهایی که هنوز شما را عصبانی میکنند، فهرستی تهیه کنید. سپس درباره هر کدام از آنها مفصل بنویسید. بعد از نوشتن یک بار با صدای بلند آن را برای خودتان بخوانید تا هم آگاهی بیشتری نسبت به احساساتتان پیدا کنید و هم از بار عاطفی آنها کاسته شود.
در مرحله سوم باید فکری هم برای راههای مدیریت خشمتان بکنید. از وقتی که طلاق گرفتهاید چند بار به خودتان گفتهاید که «همسر سابقم زندگی من رو نابود کرد، حق من این زندگی نبود و… ؟». به جای بازی کردن نقش قربانی مسئولیت ازدواج قبلیتان را بپذیرید، این را که همسر سابقتان و دنیا چگونه «باید» با شما رفتار میکردند به چالش بکشید و با توجه به این نکته مهم که قربانی فردی است که خودش اجازه آزار و آسیب را به دیگری میدهد صدای منتقد درونیتان را به تله بیندازید.

بعد از انتقامچی؟

فرض کنید انتقام هم گرفتید، آیا مطمئنید که او دستش خواهد آمد که شما چه رنجی کشیدهاید؟ آیا حال شما را میفهمد؟ آیا عذرخواهی میکند؟ مطمئن باشید که هیچ یک از این اتفاقها نخواهد افتاد. نگاه او به دنیا با شما فرق دارد و اگر رنج شما برای او معنای رنج داشت که کارتان به طلاق نمیکشید.

منبع: سلامت نیوز

عوامل تاثیرگذار در افسردگی بعد از طلاق

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ