به چه کسی می‌توان اعتماد کرد-قسمت اول

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد که ۹۰٪ از افراد در صورتی که مطمئن باشند گرفتار نخواهند شد به راحتی تمام دروغ می‌گویند. اما چگونه می‌توان اکثریت را از ۱۰٪ باقی‌مانده که قابل اعتماد هستند تمییز داد؟

تحقیقات نشان می‌دهد که ۹۰٪ از افراد در صورتی که مطمئن باشند گرفتار نخواهند شد به راحتی تمام دروغ می‌گویند. اما چگونه می‌توان اکثریت را از ۱۰٪ باقی‌مانده که قابل اعتماد هستند تمییز داد؟ مطالعات نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری افراد درباره اعتماد یا عدم اعتماد به دیگران تا حد زیادی بر مبنای شانس صورت می‌گیرد. موفقیت در زندگی مستلزم همکاری با دیگران است که به نوبه خود، مستلزم اعتماد به آنها هم هست.
اما چطور می‌توان به یک مشتری، شریک، پیمانکار و یا دوست جدید اعتماد کرد؟ سوال اصلی این است که تا چه اندازه باید به دیگران اعتماد کنیم؟ و به چه کسی باید اعتماد داشته باشیم؟ قبل از اینکه پیامدهای یک تصمیم نادرست شما را پشیمان کند، درباره تصمیم‌تان خوب فکر کنید.
بر اساس تحقیقات محققان نهاد هاروارد بیزنس ریویو، اغلب افراد در اعتماد به دیگران مرتکب اشتباهات زیر می‌شوند:
۱. اتکا به سوابق یک فرد به عنوان معیاری برای اعتماد به او.
۲. باور داشتن به اعتماد به یک فرد، به جای تایید صلاحیت او.
۳. نادیده گرفتن ماهیت انسان‌ها و چشم‌پوشی از غرایز درونی.
ما می‌توانیم با اجتناب از این اشتباهات رایج تصمیمات بهتری در راستای اعتماد به دیگران بگیریم. در ادامه رایج‌ترین اشتباهات موجود معرفی می‌شوند.
اشتباه # ۱- به سوابق فرد تکیه می کنید
از قدیم به ما گفته‌اند هر کسی که در گذشته قابل اعتماد بوده، در آینده نیز مستحق اعتماد شما خواهد بود. متاسفانه، گذشته یک فرد معیار مناسبی برای اعتماد به او در زمان حال نیست. به علاوه، عملکرد یک فرد در گذشته نشانه رفتار وی در آینده نخواهد بود. برخلاف باور عموم، شهرت یک خصیصه پایدار نیست.
محققان معتقدند ۹۰٪ از افراد در صورتی که مطمئن باشند گرفتار نخواهند شد، دست به اعمال نادرست خواهند زد. این طبیعت انسان است. ما موجودات ناقصی هستیم و همیشه به دنبال فرصتی می‌گردیم که منافع شخصی‌مان را تضمین نماید.
اغلب تصمیمات فردی بر مبنای مزایای کوتاه یا بلندمدت آن تصمیم گرفته می‌شوند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که افراد اقدامات خود را بر اساس شرایط موجود تغییر می‌دهند و توجه چندانی به ارزش‌های تثبیت شده ندارند. این مزایای کوتاه و بلند مدت هستند که به افراد انگیزه می‌دهند. وقتی کسی موجبات سلب اعتماد شما را فراهم می‌آورد، ممکن است در کوتاه مدت سودی ببرد، اما قطعا فرصت ارتباط نزدیک با شما را در بلندمدت از دست می‌‌دهد.
اگر کسب و کاری دارید، اطمینان حاصل کنید که هیچ‌کس دسترسی کامل به کل سیستم نداشته باشد. برای خاطر خودتان هم که شده، سیستم‌های تعیین شده توسط دولت را به رسمیت بشناسید تا به قانون احترام گذاشته شود. بهتر است با کسی کار کنید که دائما او را می‌بینید. در غیر این صورت، آن فرد ممکن است به راحتی شما را بفروشد، چون می‌داند با شما روبرو نمی‌شود.
اکثر افرادی که پس از ازدواج به همسرشان خیانت می‌کنند، خود را فردی اخلاق مدار و مبتنی بر ارزش‌های قوی می‌دانند. با این حال، اگر احساس خطر نکنند به راحتی دروغ می‌گویند. چون می‌دانند عواقبی در انتظار آنها نخواهد بود. این موارد به خوبی نشان می ‌دهند که اعتماد به یک فرد لزوما به سوابق وی بستگی ندارد و بیشتر به شرایط موجود وابسته است.
منبع: realmenrealstyle

چطور با استفاده از زبان بدن دروغ را تشخیص بدهیم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ