سن ابتلا به ایدز کاهش یافته است؟! (قسمت اول)

jalalvand
دکتر پروین افسر کازرونی رئیس جدید اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت درباره اینکه چرا میانگین سن ابتلا به ایدز کاهش یافته است، مطالب جامعی را در اختیار ما قرار دادند که در مطلب زیر می خوانید.

در چند سال اخیر تعداد جوانان و زنانی که به ایدز مبتلا می‌شوند، بیشتر شده و چهره این بیماری که بخش عمده آن در معتادان تزریقی نمود داشت نیز تغییر کرده است. در حال حاضر، انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از طریق روابط جنسی رو به گسترش است و نگرانی‌ها از این روش انتقال در جوانان و زنان بیشتر خود را نشان می‌دهد.

این درحالی است که تا همین چند سال پیش، صحبت کردن درباره این بیماری با ملاحظاتی همراه بود و اطلاع‌رسانی شفاف و کاربردی درباره بیماری خطرناکی که با آسیب‌های اجتماعی جامعه گره خورده، وجود نداشت.

هم‌اکنون زنگ خطر بیماری ایدز در کشورمان به‌خصوص در جوانان و زنان به صدا درآمده و راه انتقال جنسی به راحتی می‌تواند بسیاری از افراد ناآگاه را مبتلا کند. وزارت بهداشت به‌عنوان متولی بهداشت و درمان در برنامه‌های خود برای کنترل و درمان این بیماری، اولویت خود را بر شناسایی مبتلایان و پیشگیری از انتقال این بیماری گذاشته و همواره تاکید کرده کنترل این بیماری نیازمند همکاری همه سازمان‌های مرتبط است.

بنا به گفته رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت قرار است برای اولین‌بار مراکز مشاوره ایدز برای نوجوانان و جوانان راه‌اندازی شود. در مورد این مراکز مشاوره و چند و چون آن با رئیس جدید اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت گفت‌وگو کردم.

دکتر پروین افسر کازرونی در ماه‌های پایانی سال 94 از دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز به دفتر اداره ایدز وزارت بهداشت آمده تا به جای دکتر عباس صداقت سکان هدایت اداره ایدز را برعهده بگیرد. او متخصص پزشکی اجتماعی است و به گفته خودش، 17 سال است که در زمینه ایدز فعالیت کرده و 10 سال مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز بوده است.

در مورد ایدز همیشه در تمام دنیا بر بحث آگاهی و پیشگیری تاکید می‌شود ولی در کشور ما جای خالی این آموزش‌ها همیشه احساس می‌شود. پیش از این برای زنان نیز مراکز مشاوره‌ای احداث شده بود که به زنان در معرض آسیب کمک می‌کرد ولی این اولین‌بار است که صحبت از مراکز مشاوره ایدز برای نوجوانان و جوانان می‌شود. لطفا ابتدا بگویید آیا اولویت شما به‌عنوان رئیس جدید اداره ایدز، بحث پیشگیری در نوجوانان است؟

پیشگیری و کنترل ایدز راهکار‌های مختلفی دارد و ما بر مبنای اهدافی که داریم باید پیشگیری از این بیماری را به طور گسترده داشته باشیم و تمرکزمان را بر گروه نوجوانان و جوانان بگذاریم تا آنها را آگاه کنیم.

این موضوع بدان معنا نیست که بقیه برنامه‌‌ها در حاشیه قرار می‌گیرد بلکه کارکردن روی زنان آسیب‌پذیر و معتادان تزریقی، اقدامات درمانی و شناسایی بیشتر مبتلایان پیش از این شروع شده و ما در اداره ایدز آن را دنبال می‌کنیم ولی بحث نوجوانان و جوانان تازه شروع شده و ما می‌خواهیم آموزش به آنها پررنگ شود.

آیا فکر احداث مراکز مشاوره ایدز برای نوجوانان و جوانان به دلیل پایین آمدن سن ابتلا به این بیماری بوده یا بررسی‌های دیگری داشتید؟

آمارهای ما نشان می‌دهد راه انتقال جنسی رو به افزایش است و سن ابتلا نیز پایین‌تر آمده. از طرف دیگر، بررسی‌های ما نشان می‌دهد علت گرایش نوجوانان و جوانان به رفتارهای پرخطر، شکاف نسل‌هاست و اینکه ارتباط درستی بین والدین و فرزندانشان وجود ندارد. به بیان دیگر، مهارت‌های فرزندپروری درستی ندارند و به همین دلیل تمایل نوجوانان به بیرون از خانه و کسب اطلاعات از محیط‌های خارج از خانواده بیشتر شده است.

از طرفی، گرایش نوجوانان به رفتارهای پرخطر نیز بیشتر شده زیرا آگاهی نوجوانان کم است و مهارت‌های تصمیم‌گیری و قاطعیت، کنترل هیجانات و استرس را ندارند و همین موضوع باعث می‌شود به لذت‌های آنی روی بیاورند که برایشان خطراتی دارد. مجموعه این عوامل باعث می‌شود بیشتر روی نوجوانان و جوانان کار کنیم و آنهایی را که در معرض خطر هستند، شناسایی کنیم.

چگونه قرار است نوجوانان و جوانان را به مراکز مشاوره ایدز جذب کنید؟

مهم‌ترین کار این است که با نهادهای دیگر مانند آموزش و پرورش ارتباط تنگاتنگی برقرار کنیم؛ به گونه‌ای که در مناطقی که این مراکز مشاوره وجود دارد، دانش‌آموزان را ارزیابی کنند و دانش‌آموزانی که رفتارهایی دارند که آنها را در معرض ابتلا به ایدز و سایر بیماری‌های رفتاری قرار می‌دهد به این مراکز ارجاع بدهند. همچنین با شهرداری و کانون‌های فرهنگی و آموزشی نیز مرتبط خواهیم بود تا نوجوانان و جوانان را به این مراکز مشاوره سوق بدهند.

لطفا ادامه مطلب را در سن ابتلا به ایدز کاهش یافته است؟! (قسمت دوم) بخوانید

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: از کجا بفهمیم ایدز داریم یا نه؟

درمان قطعی ایدز کشف شد!

انگ اجتماعی، دلیل پنهان کردن بیماری ایدز!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ