چرا آه می‌کشیم؟

مهرناز زاوه
هر فرد به طور متوسط هر ۵ دقیقه یک بار آه می‌کشد؛ یعنی ۱۲ بار در ساعت. تحقیقات فلدمن نشان می‌دهد که آه کشیدن نقش مهمی در حفظ عملکرد ریه دارد.

هر فرد به طور متوسط  هر ۵ دقیقه یک بار آه می‌کشد؛ یعنی ۱۲ بار در ساعت. جک فلدمن، استاد برجسته رشته بیولوژی اعصاب در دانشگاه UCLA و نویسنده مطالعه پیشگامانه در زمینه آه کشیدن، می‌گوید هر پستانداری که روی زمین زندگی می‌کند، آه می‌کشد. تحقیقات فلدمن نشان می‌دهد که آه کشیدن نقش مهمی در حفظ عملکرد ریه دارد. سایر کارشناسان معتقدند که آه کشیدن با کاهش استرس، نا‌امیدی، شتیاق و بسیاری احساسات دیگر انسان مرتبط است.
آه کشیدن شما را زنده نگه می‌دارد
آه کشیدن معمولا بخشی از فرآیند طبیعی تنفس است، اما بلافاصله با یک تنفس دیگر همراه می‌شود. این امر باعث می‌شود که در ادامه روز، به طور متوالی همینطور نفس بکشید. شاید بپرسید چرا؟ ریه‌های شما از صدها میلیون آلوئول تشکیل شده است که فلدمن آنها را مثل بادکنک‌های کوچکی می‌داند که حین نفس کشیدن باد می‌شوند. این آلوئول‌ها مسئول اکسیژن‌رسانی به خون هستند که قلب، آن را به سایر قسمت‌های بدن پمپاژ می‌کند.
اما این بادکنک‌های کوچک گاهی از کار می‌ایستند و زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد باد کردن دوباره آنها مثل دمیدن درون یک بادکنک خیس خواهد بود. تحقیقات فلدمن نشان می‌دهد که آه کشیدن باعث ورود یک جریان هوای مازاد به ریه‌های شما شده و کمک می‌کند که نیروی لازم برای باد شدن آلوئول‌های تضعیف‌شده تامین شود. اگر آه نکشید، آلوئول‌ها روی هم انباشته می‌شوند و اکسیژن کافی به خون نمی‌رسد. این مسئله به تدریج موجب مرگ شما خواهد شد.
وقتی استرس دارید بیشتر آه می‌کشید
وقتی دچار استرس هستید، مغز شما مجموعه‌ای از هورمون‌ها و مواد شیمیایی دیگر را ترشح می‌کند تا  بدن‌تان آماده فعالیت بماند. این فرآیند اغلب به عنوان واکنش «مقابله‌ای» شناخته می‌شود که معمولا با نفس‌کشیدن‌های سریع و کوتاه همراه است.
به گفته فلدمن، استرس باعث می‌شود در روز چندین بار آه بکشید. آزمایش‌های انجام شده روی موش‌ها نشان داده که تزریق مواد شیمیایی استرس‌زا به این حیوانات، باعث افزایش ۱۰ برابری دفعات آه کشیدن در آنها شده است.
چرا؟ این امکان وجود دارد که نفس کشیدن‌های متوالی به بدن کمک کند که با اثرات مخرب استرس‌های خارج از کنترل مقابله کند. تحقیقات نشان می‌دهد که نفس کشیدن عمیق و منظم می‌تواند با استرس و اضطراب مقابله نماید. بنابراین می‌توان گفت که آه کشیدن ترفند بدن برای آرام کردن شماست. به گفته محققان، به همین دلیل است که پس از ترسیدن تند تند نفس می‌کشید.
آه کشیدن به شما کمک می‌کند که به لحاظ عاطفی خود را بازسازی کنید
علاوه بر تاثیری که بر رفع استرس و سلامت ریه دارد، گفته می‌شود که آه کشیدن با احساسات انسان نیز در ارتباط است. اما این ارتباط از دوره‌ای به دوره دیگر و فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. این را کارل هالور تیگن، استاد روانشناسی دانشگاه اسلو می‌گوید.
به گفته تیگن، آه کشیدن در زمان‌های گذشته به عنوان راهی برای ابراز احساسات عاشقانه و معنوی در نظر گرفته می‌شد. مثلا همانطور که در کارتون‌های قدیمی یا فیلم‌های سیاه و سفید می‌بینید، شخصیت‌ها هنگامی که تحت تاثیر چیزی قرار می‌گیرند، آه می‌کشند. مسئله‌ای که دیگر در فیلم‌ها مشاهده نمی‌شود.
امروزه، کسانی که آه می‌کشند از نظر دیگران افرادی غمگین تلقی می‌شوند. در عین حال، ما آه کشیدن خودمان را به عنوان نشانه‌ای از نا‌امیدی یا عصبانیت در نظر می‌گیریم. 
بر اساس نظریه تیگن، افراد وقتی مجبور می‌شوند از چیزی دست بکشند، آه می‌کشند. به زعم او، وقتی انسان با یک معمای غیر‌ممکن یا وضعیت غیر‌قابل‌کنترل مواجه می‌شود و تصمیم می‌گیرد که راه دیگری در پیش بگیرد نیز آه می‌کشد.
تحقیقات تیگن نشان می‌دهد که وقتی می‌خواهید از چیری دست بکشید، آه کشیدن به شما کمک می‌کند که به لحاظ احساسی و عاطفی خود را بازسازی کنید.
منبع: prevention 

گریه؛ دوای درد اضطراب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
فریبا

فریبا

1395-02-11 - 16:30 پاسخ

خیلی جالب بود ، سپاسگزار