همه چیز درباره قولنج، خواب‌رفتگی اندام‌ها، پرش پا، درد در خواب و … (قسمت دوم)

jalalvand
کمتر کسی را می شناسیم که از درد در کمر و پاهای خود شکایت نداشته باشد. اما در بین این دردها برخی از آن ها هستند که دردسرهایی را نیز برای فرد به همراه دارند! مثلا وقتی در رختخواب باشید و یک دفعه از درد شدید و خواب رفتگی اعضای بدنتان از خواب بپرید!

لطفا ابتدای مطلب را در همه چیز درباره قولنج، خواب‌رفتگی اندام‌ها، پرش پا، درد در خواب و … (قسمت اول) بخوانید

مردی 24 ساله هستم و عادت شدیدی به شکستن قولنج انگشتان دست و پایم دارم. بارها تلاش کرده‌ام این عادت را ترک کنم ولی نشد. عارضه این کار چیست؟ چگونه می‌توانم ترکش کنم؟

شکستن مرتب قولنج باعث ایجاد یک حالت شرطی می‌شود. به این صورت که اگر فرد قولنجش را نشکند، دچار بی‌قراری و ناراحتی می‌شود. صلاح این است که افراد از ابتدا این کار را انجام ندهند زیرا ترک این عادت کار تقریبا مشکلی است.

به طور کلی، حرکات ناگهانی و فشارهای یک‌مرتبه روی مفاصل می‌تواند با آسیب‌های مفصلی یا تاندونی همراه باشد، اما این باور که انجام این کار در آینده‌ باعث لرزش دست و پاها می‌شود، کاملا نادرست است.

باید به خود بقبولانید که این کار باعث آسیبتان خواهد شد و به‌تدریج آن را کنار بگذارید. برای ترک این کار می‌توانید تنبیهی برای خود درنظر بگیرید و هر بار که قولنجتان را شکستید آن تنبیه را در مورد خود اعمال کنید تا به‌تدریج آن را ترک کنید.

54 ساله هستم. عضله دستم در قسمت شانه راست پاره شده است. دستم از لحاظ حرکتى به شدت دچار مشکل شده و شب‌ها در خواب از درد شدید بیدار می‌شوم. البته چند بار در همان قسمت، آمپول کورتون تزریق شده اما پزشک می‌گوید باید جراحی شوم. آیا به غیر از جراحى درمان دیگرى هست؟ از عوارض بعد از عمل مى‌ترسم. لطفا راهنمایى کنید.

میزان نیاز به عمل جراحی در آسیب‌های شانه به شدت آسیب بستگی دارد. در شکل‌‌های خفیف آسیب می‌توان از درمان‌های دارویی، در شکل‌‌های متوسط از درمان‌های تزریقی و در شکل‌‌های شدید از جراحی استفاده کرد.

در صورتی که در شکل‌‌های شدید، جراحی لازم باشد و بیمار این کار را انجام ندهد، در طولانی‌مدت دچار آسیب‌های مفصل شانه خواهد شد، در حالی که جراحی معمولا عوارض چندانی ندارد و انجام آن بهتر از انجام ندادنش است.

یکی از درمان‌های تزریقی برای آسیب‌دیدگی مفصل، تزریق کورتون است. گاهی اوقات هم انجام روش‌هایی مانند پی‌آر‌پی در شکل‌های خفیف و متوسط آسیب‌های شانه می‌تواند کارساز باشد ولی این کار در شکل‌‌های شدید آسیب بی‌فایده است و انجام عمل جراحی الزامی خواهد بود.

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: درمان‌های خانگی برای درد مفاصل

تمام عضلات بدنم درد می کند من دچار پولیو و پست پولیو هستم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ