رابطه خطرناک چاقی با کمر درد و زانو درد کجاست؟!

jalalvand
اگر فردی اضافه وزن داشته باشد، زانوها و مفاصل ستون فقرات کمری تحت فشار قرار می‌گیرند و آسیب می‌بینند. فشار روی مفصل زانو، آرتروز و ساییدگی زانو و افزایش گودی کمر به علت برآمدگی شکم از عوارض چاقی است. دکتر علی ترکمان- استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران توضیحات کوتاهی را در این باره ارائه داده اند!

فشار به مفاصل بین ستون فقرات می‌تواند باعث تخریب، آرتروز و ساییدگی این مفاصل شود. حتی ممکن است دیسک‌های بین‌مهره‌ای از جای خود خارج شوند و روی نخاع و ریشه‌های عصبی فشار بیاورند.

پادرد و کمردردی که خانم محمودی قبلا داشته‌اند نیز به علت چاقی‌شان بوده است و با کاهش وزن، فشار مفرط روی مفاصل از بین رفته و کاری که انجام داده‌اند، قابل‌تحسین است.

نکته دیگر اینکه اگر کاهش وزن با ورزش همراه نباشد، علاوه بر کاهش بافت چربی، بافت عضلانی هم ضعیف می‌شود که برای پیشگیری از این مشکل باید رژیم غذایی با ورزش همراه باشد تا عضلات حفظ و تقویت شوند.

هرچه عضلات اطراف مفصلی قوی‌تر باشند، فشار روی مفصل کمتر است. تقویت عضلات ستون فقرات، ناحیه شکم و پشت ران به کاهش دردهای ستون فقرات و تقویت عضلات ناحیه ران به‌خصوص عضله چهارسر به کاهش دردهای زانو کمک می‌کند. خوشبختانه ایشان برای کاهش وزن از ورزش کمک گرفته‌اند و باید تلاش کنند وزنشان را در محدوده کسب‌شده، نگه‌دارند.

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: تقسیم‌بندی کمردردها و علت شایع آنها

لاغر شو تا زانودرد نگیری!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ