داستان واقعی زنی که در 11 ماه 50 کیلوگرم وزن کم کردم!+تحلیل دکتر تغذیه (قسمت دوم)

jalalvand
شرایط جسمی و روانی ایشان پس از کاهش وزن بهبود پیدا کرده و به همین دلیل تصمیم گرفته این تجربه موفق را با دیگران به اشتراک بگذارد.

لطفا ابتدای مطلب را در داستان واقعی زنی که در 11 ماه 50 کیلوگرم وزن کم کردم!+تحلیل دکتر تغذیه (قسمت اول) بخوانید

فکر می‌کردید به این وزن برسید؟

به هیچ عنوان! هیچ کس فکرش را نمی‌کرد، چه برسد به خودم. یک روز فقط به این فکر می‌کردم که وزنم از 3 رقمی به 2 رقمی برسد و این اندازه و وزن فعلی برایم رویا بود اما الان هر کجا می‌روم، کسی من را نمی‌شناسد، حتی نزدیک‌ترین دوستانم.

راز موفقیت‌تان چه بود؟

این ضرب‌المثل که خواستن توانستن است، خیلی در من تاثیرگذار بود. همچنین راهنمایی‌های مربی ورزشی‌ام از نظر جسمی و روانی خیلی به من کمک کرد.

حالا که وزن کم کرده‌اید، چه احساسی دارید؟

خیلی خوشحال هستم. اعتماد به‌نفسم بیشتر شده است. قبلا از عکس گرفتن فراری بودم اما الان این‌طور نیستم. کاهش وزن برای من تولدی دوباره بود. حالا می‌فهمم در چه شرایط سختی زندگی می‌کردم.

حرف، پرسش یا نکته آخر؟

در پایان از همسرم سبحان به‌دلیل همکاری و همیاری من در این راه تشکر می‌کنم. خیلی وقت‌ها ایشان تمام کارهای منزل و مخصوصا کارهای پسرم امیر محمد را انجام می‌داد تا من به ورزشم برسم. خواستن توانستن است.

اگر من توانستم، شما هم می‌توانید، سلامت و تناسب اندام خیلی حس قشنگ و زیبایی است. به افراد چاق توصیه می‌کنم وزن کم کنند تا از مصایب چاقی خلاص شوند و از تناسب اندامشان لذت ببرند.

توصیه‌های دکتر محمدرضا وفا به سوژه «میزگرد تغذیه»

حفظ وزن از کاهش وزن مهم‌تر است

آقای دکتر! شما کاهش وزن خانم محمودی‌نسب را چطور ارزیابی می‌کنید؟

هر فردی با توجه به قد، سن و استخوان‌بندی ‌بدنش یک وزن ایده‌آل دارد که بهترین وزن ممکن برای اوست. محدوده‌ای بالاتر و پایین‌تر از این حد نیز محدوده وزن سالم است. ایشان در حال حاضر با توجه به قد و وزنشان اضافه وزن دارند و 50 کیلوگرم اضافه وزنی که طی یک سال کم کرده‌اند به میزان قابل‌توجهی به سلامتشان کمک کرده است. به نظر من، با توجه به سنشان اگر بتوانند چند کیلوی دیگر وزن کم کرده و سپس وزنشان را حفظ کنند، بهترین شرایط ممکن را خواهند داشت.

برای اینکه بتوانند باز هم وزن کم کنند باید چه کار کنند؟

ما در کاهش وزن‌های زیاد طی فرآیند کاهش وزن، ترکیب بدن فرد را اندازه‌گیری و درصد چربی، بافت ماهیچه‌ای و آب بدن را محاسبه می‌کنیم. اگر 50 کیلوگرم کاهش وزن ایشان به صورت طبیعی با رژیم غذایی و ورزش بوده باشد و با ورزش بافت ماهیچه‌ای‌شان را نگه داشته باشند، ممکن است نیازی نباشد باز هم وزن کم کنند و می‌توانند این وزن را برای سال‌ها نگه دارند اما اگر ترکیب بدنشان نشان دهد که درصد چربی بدنشان زیاد است، باید مقدار دیگری وزن کم کنند که البته تشخیص این موضوع نیاز به معاینه حضوری،‌ ارزیابی و بررسی دقیق دارد.

چاقی و اضافه وزن ممکن بود چه مشکلاتی برای ایشان ایجاد کند؟

افزایش وزن و چاقی چه در خانم‌ها و چه در آقایان با اختلالات متابولیک گسترده همراه است که یکی از این اختلالات به هم خوردن محدوده چربی خون، اختلال و افزایش لیپوپروتئین‌ها و آپولیپوپروتئین‌هاست.

به دلیل اینکه چربی‌های شکمی با چربی‌های خون در تبادل هستند، مسلما افزایش وزن و افزایش توده چربی‌های شکمی باعث اختلالات لیپیدی خواهد شد اما به محض اینکه کاهش وزن آغاز شود، به‌خصوص اگر کاهش وزن با رژیم غذایی متعادل باشد و فرد کنار آن ورزش هم انجام دهد، اختلالات چربی به حالت طبیعی برمی‌گردد.

افرادی که در طول عمرشان چند‌بار به طور مکرر کاهش و افزایش وزن داشته‌اند، ممکن است در مراحل بعدی، کاهش اختلال چربی به خوبی اولین‌بار نباشد بنابراین فوق‌العاده مهم است فردی که وزن کم می‌کند، برای حفظ وزن در محدوده طبیعی برنامه‌ای داشته باشد.

چه برنامه‌ای؟

برای حفظ وزن پس از کاهش وزن، پیروی از الگوی خوراکی سالم، متعادل و محاسبه‌شده و با استفاده از همه گروه‌های غذایی‌ به‌طوری که نیاز بدن را تامین کند و کالری دریافتی از نیاز بدن بیشتر نشود، لازم و ضروری است.

مهم‌ترین عاملی که می‌تواند تعادل وزن را به هم بزند، مصرف بیش از اندازه چربی‌های آشکار و پنهان (چربی‌های لبنیات مانند شیر، ماست، پنیر و خوراکی‌های روغنی) و مصرف بیش از اندازه شیرینی‌ها و خوراکی‌های شیرین است.

شما همیشه به حفظ وزن بعد از کاهش وزن تاکید می‌کنید. چرا حفظ وزن اینقدر اهمیت دارد؟

من به شدت به همه افراد به‌ویژه خانم‌هایی که می‌خواهند وزن کم کنند، توصیه می‌کنم اگر می‌توانند پس از کاهش وزن، وزنشان را ثابت نگه دارند، رژیم بگیرند اما اگر نمی‌توانند وزنشان را ثابت نگه دارند، بهتر است وزن فعلی‌شان را حفظ کنند.

علم ثابت کرده حفظ همین وزن خیلی بهتر و سالم‌تر از این است که به طور مکرر وزن کم و زیاد شود. با هر‌ بار کاهش و افزایش وزن، ترکیب بدن به شدت به هم می‌خورد. بسیار مهم است کسی که وزن کم می‌کند، برنامه و شیوه زندگی مناسبی برای حفظ وزن داشته باشد.

مطالعات و پژوهش‌های جدید نشان داده‌اند 60 تا 70 درصد مشکل حفظ نکردن وزن، مسائل رفتاری و شیوه زندگی افراد است. برای مثال افرادی که عادت دارند تندتند غذا بخورند، انتخاب‌های غذایی نادرستی دارند، عادت دارند باقیمانده غذای سایر افراد خانواده را بخورند.

 مصرف میوه و سبزی‌شان کم است و به غذا خوردنشان بی‌توجه‌اند و تعادل بین گروه‌های غذایی را حفظ نمی‌کنند، بیشتر دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوند بنابراین همه این موارد باید در برنامه غذایی سالم و کنترل چاقی و اضافه وزن مورد توجه قرار گیرد.

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: یک هفته ای 4.5 کیلو کم کنید!/۲۰ روش برای کاهش ۵۰۰ کالری در روز!

11 رژیم عجیب و غریب هالیوودی ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ