۱۴ روغن پخت و پز محبوب و نحوه بکارگیری آنها-قسمت دوم

مهرناز زاوه
شاید شنیدن کلمه سبزیجات به طور خودکار خیال شما را از مزایای آن راحت کند؛ اما نگذارید نام سبزیجات شما را گول بزند! بسیاری از برندهای روغن گیاهی، فرآوری می‌شوند، یا از عصاره دانه‌های تصفیه شده تهیه می‌شوند.

برای آنکه بدانید در هر وعده غذایی از چه روغنی استفاده کنید، در ادامه‌ی قسمت اول فهرستی آورده‌ایم تا با نحوه استفاده از روغن‌ها بیشتر آشنا شوید.
۷. روغن هسته انگور
احتمالا نام روغن هسته انگور را روی برچسب محصولات مراقبت از پوست و مو دیده‌اید؛ این روغن علاوه بر خواص دارویی که دارد، در پخت و پز هم مفید است. طعم ساده و ملایم این روغن به سایر مواد تشکیل دهنده غذا نفوذ نمی‌کند. روغن هسته انگور منبع غنی اسیدهای چرب ضروری و ویتامین C است. اما در مصرف آن متعادل باشید، زیرا مقدار فراوانی امگا۶ دارد که می‌تواند باعث افزایش التهاب و اضافه‌وزن شود. قبل از خرید روغن هسته انگور از پختنی بودن این روغن اطمینان حاصل کنید. 
نحوه پخت و پز: روغن هسته انگور نقطه دود بسیار بالایی دارد؛ از این رو، برای سرخ کردن، برشته کردن و بریان کردن مناسب است. شما می‌توانید در تهیه سالاد از این روغن استفاده کنید. پیاز سرخ کرده به همراه روغن هسته انگور به غذای شما بافت تردی می‌بخشد.
۸. روغن بادام زمینی
روغن بادام زمینی طعم فوق‌العاده‌ای دارد، پرکالری است و چربی اشباع‌شده کمی دارد. اسیدهای چرب اشباع‌نشده موجود در این روغن از افزایش کلسترول‌های بد در بدن جلوگیری می‌کنند. اما در مصرف این روغن زیاده‌روی نکنید. امگا۶ موجود در این روغن آنقدر زیاد است که می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود.
نحوه پخت و پز: از این روغن معمولا در غذاهای آسیایی استفاده می‌شود. نقطه دود بالا، این روغن را به یک انتخاب خود برای سرخ کردن تبدیل کرده است. شما می‌توانید از این روغن برای سرخ کردن مرغ و سبزیجات استفاده کنید.
۹. روغن کنجد
روغن کنجد حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که سرعت رشد و تکثیر سلول‌ها را کاهش می‌دهند. این روغن به کاهش فشار خون، قند خون و بهبود وضعیت پوست کمک می‌کند. روغن کنجد ۱۷ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین K را تامین می‌کند. همچنین از استخوان‌ها محافظت کرده و از لخته‌شدن خون جلوگیری به عمل می‌آورد.
نحوه پخت و پز: روغن کنجد معمولی نقطه دود بالایی دارد؛ از این روغن بیشتر برای پخت و پز مناسب استفاده می‌شود. روغن کنجد سرد در تهیه سس، چاشنی سالاد و انواع مرینیت به کار گرفته می‌شود. روغن کنجد برشته شده نیز به ظرف غذای شما عطر و طعم فوق‌العاده‌ای می‌بخشد.
۱۰. روغن شاهدانه
روغن شاهدانه به کاهش کلسترول خون، التیام پوست و کنترل سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. نام این روغن در برچسب بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی دیده می‌شود، اما از آن در تهیه مواد غذایی نیز استفاده می‌شود. عطر و طعم ملایم این روغن برای پخت انواع غذا مناسب است.
نحوه پخت و پز: روغن شاهدانه را روی درجه حرارت‌های بالا نگذارید، چون تمام مواد مغذی و عطر و طعم خود را از دست می‌دهد. بهتر است از این روغن در لحظات آخر پخت و پز استفاده کنید. شما می‌توانید از این روغن در تهیه اسموتی‌های کاهش وزن و ساندویچ استفاده کنید!
۱۱. روغن تخم کتان
بذر کتان مزایای بی‌شماری دارد، اما طعم خوبی نمی‌دهد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف روزانه تخم کتان به تقویت دستگاه گوارش کمک می‌کند و مانع از یبوست می‌شود. این روغن به کاهش کلسترول خون کمک کرده و از ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز جلوگیری می‌کند.
نحوه پخت و پز: از درجه حرارت بالا خودداری کنید، چون عطر و طعم تخم کتان در دمای بالا برمی‌گردد. شما می‌توانید از مزایای این روغن در تهیه سس یا اسموتی مورد علاقه خود بهره‌مند شوید.
۱۲. روغن آفتابگردان
روغن دانه آفتابگردان مزایای بهداشتی چشمگیری دارد. این روغن برای سلامت قلب مفید است و به مبارزه با سرطان، کاهش کلسترول‌های بد و افزایش انرژی کمک می‌کند.
نحوه پخت و پز: این روغن نقطه دود بالایی دارد؛ از این رو، برای سرخ کردن و بریان کردن مناسب است.
۱۳. روغن کانولا
نسبت امگا۶ به امگا۳ موجود در روغن کانولا تقریبا یکسان است. این نسبت باعث شده که روغن کانولا برای مقابله با سرطان، ورم مفاصل و آسم مفید باشد. آلفالینولنیک اسید موجود در این روغن نیز شما را در حفظ وزن متعادل کمک می‌کند.
نحوه پخت و پز: این روغن برای پخت و پز روزمره مناسب است؛ روغن کانولا درجه حرارت‌های بالا را هم تحمل می‌کند و عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد.
۱۴. روغن سبزیجات
شاید شنیدن کلمه سبزیجات به طور خودکار خیال شما را از مزایای آن راحت کند؛ اما نگذارید نام سبزیجات شما را گول بزند! بسیاری از برندهای روغن گیاهی، فرآوری می‌شوند، یا از عصاره دانه‌های تصفیه شده تهیه می‌شوند.
نحوه پخت و پز: از روغن سبزیجات استفاده نکنید. روغن‌های خوش‌طعم و خوش‌مزه زیادی در این فهرست معرفی شده‌اند که هرگز به شما آسیب نمی‌رسانند.
منبع:‌ eatthis

آیا پخت و پز با روغن زیتون واقعا خطرناک است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ