بدترین عادت‌های خوردن صبحانه که چاقتان می‌کند-قسمت اول

مهرناز زاوه
در اینجا برخی از متخصصان غذایی به بدترین نکات و عادت‌های صبحگاهی و اشتباهاتی که در این زمینه مرتکب می‌شوید اشاره کرده‌اند که حتما برایتان جالب خواهد بود.

تحقیقات نشان می‌دهد غذایی که برای صبحانه می‌خوریم تا حد زیادی بر حجم شکم ما تأثیر می‌گذارد. (اینکه شب چه می‌خواهید بخورید به خودتان مربوط است.) در اینجا برخی از متخصصان غذایی به بدترین نکات و عادت‌های صبحگاهی و اشتباهاتی که در این زمینه مرتکب می‌شوید اشاره کرده‌اند که حتما برایتان جالب خواهد بود.
۱.خرابکاری در درست کردن چای یا قهوه
اگر به یک فنجان قهوه‌ی سالم کمی شکر یا کرم‌های خامه‌ای اضافه کنید می‌تواند منجر به افزایش وزنتان شود. در عوض سعی کنید به جای این مواد، از شیر سویای بدون شکر، شیر شاهدانه٬ شیر بادام و یا شیر جو دوسر استفاده کنید. بعد از چند روز٬ برجستگی‌های چشایی روی زبانتان خود را با آن وقف داده و دیگر مجبور نخواهید شد از چربی و شکر مضر برای سلامتی و مملو از کالری استفاده کنید.
۲.مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا
آن قوطی سرشار از مواد شیمیایی یا بطری آب و شکر را بگذارید زمین. اگر چندان علاقمند نوشیدن قهوه نیستید و به چیزی نیاز دارید که سریع از خواب بیدارتان کند و شما را برانگیزد، پس چای بهترین گزینه است. و اگر حوصله‌ی آن را ندارید تا دم کشیدن آن منتظر بمانید و بعد سرد شود تا آن را بخورید، یا بیشتر ترجیح می‌دهید اسموتی بخورید، اسموتی‌های چای گزینه‌های فوق‌العاده‌ای هستند.
۳.خوردن نمک زیاد
وقت آن رسیده تا مصرف نمک را کم کنید. بسیاری از گزینه‌های مطلوب ما برای صبحانه سرشار از نمک هستند. سیب زمینی سوخاری، جو دو سر زودپز و حتی تخم مرغ که بیرون از خانه سرو می‌شود اغلب سرشار از سدیم هستند. سدیم منجر به حفظ آب در بدن می‌شود و این باعث می‌شود شکمتان از اول صبح دچار تورم شود. 
۴.حذف کردن صبحانه، برای چند دقیقه خواب بیشتر
نخوردن صبحانه از یک طرف توأم با خطراتی بوده و می‌تواند به پرخوری و کاهش فعالیت متابولیسم بیانجامد و از سوی دیگر خوابیدن به جای آن می‌تواند این خطر را دو چندان کند. وقتی ساعتتان را روی زنگ می‌گذارید و با صدای آن بیدار می‌شوید، در خوابتان اختلال ایجاد کرده‌اید، بنابراین باید بیدار شوید و چیزی بخورید. وقتی دوباره می‌خوابید این مسئله بر هورمون‌ها –‌از جمله هورمون رشد و کورتیزول تأثیر منفی گذاشته و در نهایت به افزایش حجم شکم منتهی می‌شود. به جای آنکه هر دفعه صدای زنگ را خاموش کرده و دوباره بخوابید، ساعت را کمی دیرتر روی زنگ بگذارید و بعد کامل بیدار شوید.
۵.مصرف زیاد فیبر
مصرف زیاد فیبر هنگام صبح باعث می‌شود گاز زیادی در شکمتان تولید شود. بله، فیبر اهمیت فراوانی دارد اما در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. مصرف میزان زیادی از آن در یک وعده غذایی باعث تورم شکم و تولید گاز تا اواسط روز خواهد شد. وقتی فیبر می‌خورید سعی کنید آب زیادی بعد از آن بنوشید تا به خوبی هضم شود. 
۶.گرانولا
این غذا همیشه سرشار از شکر است. در واقع، اکثر کارخانه‌ها برای آنکه ماهیت اصلی آن را تغییر دهند از عبارت‌هایی مترادف «شکر» طبیعی استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید گرانولا بخرید، سعی کنید به دنبال گزینه‌ی «بدون شکر» آن باشید که فاقد روغن نارگیل باشد. 
۷.صبحانه می‌خورید فقط برای اینکه یک چیزی خورده باشید
به شما گفته‌اند که به محض بیدار شدن از خواب چیزی بخورید، اما اگر واقعا در آن لحظه اشتها نداشته باشید این مسئله به افزایش وزنتان منتهی می‌شود. بنابراین سعی کنید تنها زمانی صبحانه بخورید که واقعا گرسنه‌اید. بدن شما بهتر از هر چیزی دیگری می‌تواند این مسئله را تشخیص دهد که چه میزان و چه زمانی باید بخورید. از طرفی زیاد هم به خود گرسنگی ندهید؛ چرا که این مسئله می‌تواند به انتخاب گزینه‌های ناسالم و پرخوری منتهی شود.
۸.رفتن به سراغ غذاهای اضافه آمده از شب قبل
همه ما این کار را انجام می‌دهیم، برخی مواقع که خیلی خسته هستیم یا تنبلی‌مان می‌گیرد و خیلی گرسنه‌ایم ترجیح می‌دهیم اضافه‌ی پیتزا یا کیک تولد را بخوریم. اما این کار را نکنید. به این فکر کنید که تمام طول روز چه حسی خواهید داشت. چربی و نمک پیتزا و شکر موجود در کیک موادی هستند که باعث تورم شکم، خستگی و نوسان قند خون می‌شوند.
منبع: eatthis

اسموتی‌های صبحگاهی برای آب کردن شکم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ